Gå til innhold
Arkivverket

[#69644] Hans Bæreid? i Gravdal/Bergen


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Garversvenn i Gravdal, gift 1819 med Sara Pedersdatter. Bildet er hentet fra da han ble trolovet. Da han gifter seg skriver han etternavnet Bæreide(eller noe lignende). Mens her ser det nesten ut som etternavnet er Bjæred?. Har ikke funnet noen plass ved det navnet ennå. Kan noen hjelpe. Og vil gjerne få litt hjelp til å tyde kirkeboka.

bilete7011.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei!, takk for det sporet Grethe, og takk for lenkene Kjellaug. Prøver å tyde hva som står på bildet over. Men klarer ikke å lese alt?, kan noen hjelpe..Det jeg har klart å finne om Hans Hansen nå er:Død 21 Oktober og begravet 25 Oktober 1857 på Askøy. Død 63 5 mnd gammel. Jordfestet 2 November. Født i Januar 1796? i Sunnfjord,Ungkarl tiener i Gravdal 23 9mnd gammel giftet seg i Korskirken 24 Oktober 1819. med Sara Karina Pedersdtr Boven(Tjente hos kjøpmann Henrik Mohn).1820: Garver(Bodde i Domkirkens sogn i Bergen).1823: Da sønnen Peter blir født er han Garver på Gravdal.1827: Bestyrer av Gravdal garveri, etter at Garvermester Schulze falt i unåde hos sine arbeidsgivere, familien Konow. Garveriet ble for en periode lagt ned i 1848.1831: Garversvenn.Da sønnen Peter ble døpt 25 September 1831 i Askøy. blir noen av hans (antakelige) slektninger nevnt som faddere:Grethe Hansdtr Berge(Gift med Colben Larsen?). Serene Hansdtr Berge(Gift med Hans Hansen Heide Møller?). Carl? Hansen Berge(Gift med Anne Nielsdtr?).Han fikk minst 5 barn:a.Anna Oline Hansdtr(1820-).b.Peter Hansen Gravdahl(1823-1831).c.Hans Hansen Gravdahl(1825-) Garversvenn på Gravdal i 1875. Gift med Severine Hansen(Fra Flekkefjord). De hadde minst 3 barn.d.Alida Carine Hansdtr(1828-).e.Peter Hansen Gravdahl(1831-) Møllersvenn i Strand(i Rogaland)i 1857. I 1865 Møllemester. Gift med Barbro Karine Rasmusdtr Møchlebust. De hadde 9 barn.Så Hans Hansen er iallfall fra Sunnfjord. Og har brukt både Berg(e)/Bjæred/Bæreide som etternavn, så spørsmålet er da kan noen av disse navna være fra Sunnfjord?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her står det noe om Garveriet i Gravdal, fra Laksevågs Historie Lenke Har du funnet vielsene til Grethe, Serene og Carl? Det bør kanskje være mulig å også finne dødsfallene. Da pleier det ofte stå alder og fødested.Finner et dødsfall til en Grete Hansdatter, 43 år i 1847, f i Holmedal. Det står forøvrig ikke om det er Holmedal i Sunnfjord eller Sunnhordland.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei!. har ikke funnet vielser, men har prøvd å finne personer med samme navn som dem. Og der jeg har funnet det har jeg også skrevet ned hvem de var gift med, men det er selvfølgelig ikke sikkert at stemmer(Hansen og Hansdatter er det tross alt ganske mange av).Hvis Grete er født i Holmedal, er hun født ca 1804. Men det finnes også en i Bergen som er født ca 1773, og gift med Colben Larsen.Det finnes en Serene i Bergen, som er født ca 1754, gift med Hans Heide Møller(men jeg ser på det som lite sannsynlig at dette er henne).Finner også en Carl Hansen, men vet ikke når han er født.Men Holmedal-sporet tror jeg er verdt å forfølge, Hans Hansen skal jo (mest sannsynlig, være fra Sunnfjord).Kanskje finner jeg noen av navna der?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

U.K. Hans Olsen Sørefjord og P. Anne Hansdtr Vaage blir forlovet 20. april 1793; Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8597&idx_id=8597&uid=ny&idx_side=-108>Lenke Permanent bildelenke: Lenke U.K. Hans Olsen Sørefjord og P. Anne Hansdtr Vaage blir viet i Hyllestad 8. juni 1793; Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke*** I Askvoll bor Hans Olsen og Anne Hansdatter på Myklebust da de døper Orlov i 1793 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke I 1795, da de døper Hans, bor de på Berge i Askvoll Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke I 1798, da Margrete (Grete?) blir døpt bor de på Kleive i Gulen, men er fra Askvoll, står det i KB Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke***Familien flytter til byn og bor i 1801 i rode 16-84 Lenke Undersøkelseskommisjonen 1804 Lenke ***11. okt 1801 døper de sønnen Carl Andreas i DK LenkeSirenne døpes 31. juli 1808 i DK; LenkeDe får dessuten Oline som døpes 24. mar 1805 i DK; Lenke***I 1812 dør Hans Olsen Lenke Carl Andreas vielse i 1830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så vidt jeg kan se kommer da Hans fra Sørefjorden i Hyllestad sogn, den gang Askvoll [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f1801&gardpostnr=41963&merk=41963#ovre>Lenkemens Anne trolig kom fra Vaage i Øen sogn, LenkeSystad er nevnt i forbindelsee med denne slekten flere ganger. Det er i Hyllestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Rettelse: Kleive er også i Hyllestad, -det var bare dåpen til Margrete som var i Gulen. Av hvilken grunn vet jeg ikke, men kanskje de var uten prest ft, eller han var syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tanken har streifet meg helt fra jeg så denne debatten at vi står overfor en b- / v-problematikk når det gjelder Bæreid. (- og at Bæreid ikke er en forvanskning av Berge.) Dette fenomenet finnes i flere språk, mest i latinske, men har også forekommet tidligere i norsk.Nå har jeg funnet dåpen til Hans Olsen. Foreldre og 4 faddere har bosted Væren i Vilnes sogn, Askvoll. Vær(ø)en er det gamle navnet på Værlandet, et sted jeg har vært mye. Dere vet sikkert hvor det ligger.Hans Olsen ble døpt i Vilnes 2. des 1761. Foreldres navn står ikke i KB, men far heter selvsagt Ole. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8596&idx_id=8596&uid=ny&idx_side=-75>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Til 10.Kleive og Atterås ligger vel i Bø sogn - og det tilhørte Eivindvik prgj. på den tiden. Derfor Gulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Takk for utrolig mye god hjelp!, da får jeg sette meg ned og gå over faktaene. Dette blir spennende;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Olav Helge Angell

Hei! Eg kom over denne debatten i dag i samband med undersøkingar på Helgeland. Dotter til Hans og Sara Karina, Anna Oline f. 1820, gifta seg i 1853 i Rødøy på Helgeland med Andreas Nilsen på Esjeholmen, seinare Åkervik under Ytre Ringen. Dei hadde minst eitt barn, Nikoline Elisabeth f. 1853. Korleis Andreas og Anna Oline møtte kvarandre, er eit godt spørsmål. Kanskje ho vart med nordover på båt i samband med handelstrafikken langs kysten, og at dei treftest nordpå, kanskje var det Andreas som trefte henne i Bergen i samband med frakt og sal av fisk og fekk henne med nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei! Takker for opplysninger om familien ;) I hvilken sammeheng er det du støtte på denne familien. Og hvordan fant du frem til denne debatten? Kanskje finnes det etterkommere også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.