Gå til innhold
Arkivverket

[#69645] Hva er en follougsmann ?


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

Jeg har forgjeves prøvd å finne en forklaring i diverse leksika, ordbøker samt på nettet. Ordlista for Digitalarkivet har det heller ikke. Kanskje noen her på forumet vet beskjed ?(Er det forresten noe som heter follougskvinne ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Folloug = føderåd eller kår.Det kommer vel litt an på hvor man er i landet. På min kant av Vestlandet sier vi 'kårmann'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Takk for svar. Men merkelig at ordet ikke finnes i oppslagsverk ? (I hvert fall ikke de som jeg har vært innom.) Mvh Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I dialekten min har vi fællog, som betyr ferdig, kanskje en ferdig mann (gjort sitt) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Norsk Riksmålsordbok: 'Follag, follaug = noe som legges frem;utlegg for underhold...dial., føderåd.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

På bakgrunn av det som hittil er sagt angående follaugsmann, skal jeg få belyse det med et eksempel. Anders Oluf Daae ble sokneprest i Balsfjord i Troms i 1872. I 1874 døpte han Susanna Elisabeth Eliasdatter. Hennes far var kaarmand Elias Hansen, født i 1809. Da Daae forlot Balsfjord i 1878 og fikk kall i Rindalen i Surnadal, tok han Susanna med seg. Han og kona hadde ingen barn. I 1886 kom Daae til Manger nord for Bergen, og der konfirmerte han Susanna i 1890. Hennes biologiske foreldre ble oppgitt, og faren Elias som kaarmand. I 1895 kom Daae til Holme (Mandal), og der viet han Susanna i 1898. Hennes bioligiske far Elias var nå blitt til Follaugsmand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.