Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Karin Nykvist

[#69647] Problem med språket

Recommended Posts

Guest Karin Nykvist

Längst ned till höger på bifogad bild står det om Peder Simonsen Hylle. Jag undrar vad den latinska beteckningen där kan betyda. Det närmaste jag kan komma är 'Sacri Ministerii Candidatus' som betyder prästkandidat, men på bilden står det ju något annat, men vad?Sedan en fråga som kanske är något lättare att svara på : Vad är en 'stoleholder'?

Guest Karin Nykvist

Ojdå, det gick visst inte att ladda ned bilden. Men det ser ut att stå 'Ssti Ministerii Candidatus', vad kan det vara?Och vad är en 'stoleholder'?

Guest Karin Nykvist

Jag har gjort om bildformatet och gör ett nytt försök att skicka den.

bilete7013.gif

Guest Svein Arnolf Bjørndal

'Stoleholder' er 'Skoleholder', altså en lærer, en som holdt skole.

Guest Karin Nykvist

Ah, så enkelt! Tack!

Guest Terje Aarset

Josephine JansonSongen 'Du lille bekk' er 'etter Josephine Janson', står det i Edv. Gunnengs Metodisk sangbok (1922 og seinare utgåver). I 1928 vart songen omsett til nynorsk av Anders Vassbotn ('Du vesle bekk'). JJ var prestefrue (g.m. Alfred Janson) og er mest kjend som mangeårig redaktør av barnebladet Magne. Er det nokon som veit meir om Josephine Janson, t.d. når ho levde?Terje Aarset

Guest Terje Aarset

Innlegget om Josephine Janson er feilplassert. Orsak.TAa

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.