Gå til innhold
Arkivverket

[#69651] Er det mulig å finne når Erik Eriksen fra Klakegg i Jølster ble født?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Erik Eriksen fra Klakegg i Jølster giftet seg med Synneve Knutsdatter, f. ca 1686 fra Føre, Jølster, datter av Knut Nilsen Føre og Anne Torgeirsdatter Berg. Er det noen mulighet for å finne når Erik Eriksen ble født? Han døde muligens i 1757. Jeg takker på forhånd for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Kan legge til at jeg har 7 barn for dette paret:1. Anna 17102. Eirik 1712-1794 gm Brite Marie Nilsdtr Nedrebø 1/3-1716-1783 De ble gift 1/1-1738 i Jølster3. Aagot ca 1713 gm Daniel Hansson Veiteberg4. Knut ca 17155. Marta 1718 gm Anders Ingebrigtsen i 17466. Rakel ca 1720-1759 gm Lars Nilsen Nedrebø 1/1-17447. Eli ca 1728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Endelig tilbake på dataen! Hjerteig takk til dere begge! Dette var kjempebra å få på plass. Det er Synneve som er min slektning, men som jeg ikke kunne finne giftermålet til.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

Når vi nå er på de kanter, har jeg en Ola Eriksen Klakegg (1753-1827 har jeg notert uten kildehenvisning) som jeg ikke har funnet foreldrene til.Kan han være sønn av Eirik og Brite i innlegg (4)?Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Eirik og Brithe bodde på Nedrebø og hadde 8 barn etter det jeg har funnet, men ingen Ola.Men jeg har en annen Ola Olssen fra Klakegg f ca 1663 som ble gift med en Christi Eriksdtr.i 1698: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=vi14311696&gardpostnr=112&personpostnr=219#nedre>Lenke Her har jeg bare notert noen barn Christi ca 1698, Ola 1703, Ellen 1705, Erik 1710 døpt 18/3-1710: Lenke , Zacharias 1713. Det er jo mulig at Erik har fått en sønn Ola. Men det er jo bare en hypotese fra min side.En Ola Erichsson Klakegg blir ihvertfall født i 1753 med far Erik Klakegg (venstre side): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1753, side 32-33. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaddere var Nils Klakegg, Rasmus Klakegg, Morten Helgheim, Kari Hansdtr og Eli Eriksdtr Klakegg (denne siste er vel datter til Erik og Synneve over)Faren kan da være Erik Olsen Klakegg som gifter seg med Johanne Jeremiasdtr Førde i 1741:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

No kan det sjå ut som om vi er i ferd med å gå litt utanfor oppgåvegjevaren sitt spørsmål, eller kanskje ikkje....Dersom du tillet Birger, så skal eg ta litt meir, for dette kan kanskje være interessant for deg òg. Eg har forstått det slik at du har ei tilknytning til Førde i Jølster.For ordens skuld: Ole i innlegg 7 og 8 er den same. Foreldra hans var Erik Olsson og Johanna Jeremiasdtr. Erik Olsson var omgangs-skulelærar i Klakegg. Han vart 102 år gamal, og døyde i 1812. Johanna Jeremiasdtr. var frå Førde i Breim (no Førde i Jølster). Ho døydde i 1785 68 år gamal. Far hennar var Jeremias Knutson Førde i Breim, var rekna for å være rik, og Erik Olsson Klakegg fekk bra med arv med kona.Så til det som kan være interessant for Birger: Far til Jeremias Knutson var Knut Nilson Førde f. kr 1652. Det må bety at Jeremias og Synneve var søsken eller halvsøsken (Knut Nilson var gift to ganger).Dette har kanskje du Birger oversikt over.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Erik Klakegg får en datter Christi i 1742 og det stemmer jo med oppkalling av mor hans: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1742, side 128-129. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11523&idx_id=11523&uid=ny&idx_side=-66>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Erik Klakeggs quinde introducert i 1743: Permanent sidelenke: Lenke Og nett under blir barnet Johanne Eriksdtr Klakegg begravet 24 timer gammel. Erik Olsen Klagegg får en sønn Samuel i 1744: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1744, side 146-147. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Nederst til høgre får Erik Olsen Klageg et barn, står det Brithe eller Berte eller noe annet? Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1745, side 159-160. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDette barnet døde 9 dager gammel, nede til venstre like etter morens introduksjon, her syenst jeg det står Berte: Permanent sidelenke: LenkeHer får de nok et barn med utydelig navn i 1746 (andre kolonne oppe på venstre siden) Men det står nok en gang Erik Olsøn Klakeg: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1747, side 171-172. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeEr det noen som kan tyde navnet? På høgre side like under Erik Klakeggs Quindes introduksjon får Daniel Befring en datter med samme navn, kan det være Berte?1748: Erik Olsøn Klakegs barn kaldt Ole (nest nederst til høgre) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1748, side 185-186. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer blir konen introducert og hans sønn Ole begravet 9 dager gammel: Permanent sidelenke: LenkeJeg finner og Erik Olsøn Klageg som fadder flere ganger, f. eks her til høgre: Permanent sidelenke: LenkeJeg tror derfor at det er liten tvil om at den Erik Klagegg som får en sønn Ole i 1753 er den samme person.En datter Anna i 1749: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1749, notat- og visitassider m.m. 0, side 193-194. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer står det og Eric Ols. KlagegDe fikk og en Eric i 1756 LenkeEn Tolef i 1760: LenkeDet er likpreken over en Johane Klakeg i 1761, men jeg vet ikke om det er rett person da det ikke står alder. Det kan jo være de har fått en datter til som jeg har oversett: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

9) Synneve og Jeremias var vel barn til andre kona til Knut Nilsen, Anna Torgersdtr. Synneve var vel første dattera og oppkalt etter han første kone. Synneve får en datter Anna, men ingen Synneve etter hva jeg har funnet.Jeremias kaller og opp sin mor:Yngve Nedrebø: 'Jeremias Knutson Førde, fd. 1691, d. 1768. Fekk skøyte på bruket i 1713. Gifta seg i 1715 med Brite Hansdtr. Sandnes (1691-1751), dotter av lensmann Hans Crispinusson Sandnes i Jølster. Han vart gift andre gongen i 1756 med Gullborg Hundskor.Borna: 1. Anne Jeremiasdtr., fd. 1716, død 8 dagar gammal. 2. Johanne Jeremiasdtr., fd. 1718, død 1785 på Klakegg. Gift 3. Anne Jeremiasdtr., fd. 1720, død på Rød. Gift med Sjurd Rød. 4. Nils Jeremiasson, fd. 1722, død 1811 på Førde. Gift 1754 med enkja Randi Nilsdtr. Bolset (1712-1776). Gift andre gong 1778 med Helge Larsdtr. Myklebust (1757-1831), Jølster. 5. Rasmus Jeremiasson, fd. 1724, må vere død som spebarn. 6. Hans Jeremiasson, fd. 1726, død 1777 på Søgnesand. Gift 1761 med enkja Barbara Torleivsdtr. Søgnesand (1711-1789). Dei var søskeneborn. Barbara var dotter til lensmann i Jølster Torleiv Hansson Bjørset (og Berte Marie Ovesdtr). Lensmannen var bror til Brite Hansdtr. Hans og Barbara fekk ingen born. 7. Marthe Jeremiasdtr., fd. 1728, død Byrkjelo. Gift 1750 med Steffen Tordson Byrkjelo. 8. Knut Jeremiasson, fd. 1729, død 8 dagar gammal. 9. Knut Jeremiasson, fd. 1731, død 1764 Årdal i Jølster. Gift 1760 med Anne Hansdtr. Fuglestrand. Dei kjøpte seg gard i Årdalen 1760. Dei fekk to søner. 10. Berte Marie Jeremiasdtr., fd. 1733, død 1816 på Skrede. Gift 1751 med Sakkarias Eliasson Skrede. Mange born.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

WoW! 'Her va da mykje spanande' , som han sa Sogningen då han såg alle jentene i 17.mai toget. Jeg har registrert 7 barn på Lars Nilsen Nedrebø og Rakel Eriksdatter. De ble gift 1.1. 1744Hjertelig takk til dere alle! Dere er utrolig hjelpsomme! Nå får jeg gå gjennom alt i ro og mak.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg har bare 3 barn og jeg undrer meg på om det er feil Rakel Nedrebø jeg fant død i 1753, for jeg fant en datter Synneve f i 1759: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Ålhus i Jølster, Ministerialbok nr. A 3 (1748-1789), Kronologisk liste 1759, side 68-69. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11524&idx_id=11524&uid=ny&idx_side=-36>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Vedrørande innlegg 4, om borna til Synnøve og Erik Klakegg:I 1777 vert Erik Pederson Befring trulova i Gloppen med Katrine Jakobsdtr Sandal LenkeMor til Katrine er Eli Eriksdtr som står som nr 7 i denne oppramsinga, og Katrine er altså barnebarn til Erik og Synnøve. Skal dei vere beslekta i 2. led er dei vel syskenborn? - og eg vil derfor gjerne tru at Peder Befring som er far til Erik Pederson OGSÅ er son til Erik og Synnøve, altså eit 8. barn i rekkja til Kjellaug.Kommentarar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Nr. 13: BB Jølster oppererer med 7 barn av Rakel Eriksdat. og Lars Nilson Nedrebø: Ingebrigt, Søren, Nils, Erik, Krispinius, Peder, Ingeborg. Eg har ikkje fødselsdtato ol.Nr. 14: BB Jølster oppererer og med 7 barn av Erik Erikson Klakegg og Synneva Knutsdtr (dei same som er med i innlegg 4). Kan det være snakk om halvsøsken?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Skal Erik Pederson og Katrine Jakobdtr vere syskenborn, må begge nedstamme frå Erik og Synnøve Klakegg, eller frå Katrine sitt andre besteforeldrepar, Nils Nilsson Sandal og Eli Jakobsdtr Kobberstad - og eg kan bortimot heilt sikkert seie at det siste paret kan utelukkast. Dermed må Erik Pederson ha ein far eller ei mor som er barn av Erik og Synnøve Klakegg -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har registrert en Synneve Eriksdatter Nedrebø. Hun ble gift med Ola Nilssen Huus. Denne Synneve var datter til Erik Eriksen Nedrebø og Brita Marie Nilsdatter Nedrebø. Kan dette klargjøre en eventuell forveksling. Jeg har ingen datoer på disse to, men vil sette pris på om noen kan gi meg det.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

I følge BB Jølster om Huus bnr. 5 er både Ola Nilsson Huus og Synneve Eriksdtr Nedrebø f. 1757.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Vedr. innlegg 13. Lars Nilsen Nedrebø og Rakel Eriksdatter har jeg registrert. Rakel var datteren til Synneve Knudsdatter og giftet seg 1.1.1744 med Lars Nilsen Nedrebø. Jeg har registrert 7 barn. Det var arveskifte etter Rakel i 1753. Men jeg mangler når Lars Nilsen Nilsen Nedrebø ble født.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Vedr. innlegg 13. Lars Nilsen Nedrebø og Rakel Eriksdatter har jeg registrert. Rakel var datteren til Synneve Knudsdatter og giftet seg 1.1.1744 med Lars Nilsen Nedrebø. Jeg har registrert 7 barn. Det var arveskifte etter Rakel i 1753. Men jeg mangler når Lars Nilsen Nedrebø ble født.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Lars Nilsen Nedrebø sin fødsel er ikkje oppgitt i BB Jølster (står kanskje i den gamle). Eg har ein Niels Larsen Nedrebø, som giftar seg med Ingeborg Nilsdtr. Aalhus i 1814. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=vi14311696&gardpostnr=88&personpostnr=171&merk=171#ovre>Lenke Dette er vel då sannsynlegvis far til Lars Nilsen. Dei to får ein son kalla Lars 20. august 1719. Kan det passe? (nest nederst på høgre side) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

20) Da har med andre ord Lars Nilsen Nedrebø gifta seg opp igjen for han fikk jo en datter Synneve i 1759: LenkeOg da var det altså rett Rakel jeg fant død i 1753.21) Jeg har to sønner kalt Lars til dette paret en i 1714 og en i 1719, men jeg har gått ut fra at det var n° 2 som ble gift med Rakel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nils Larsen Nedrebø og Ingeborg Nilsdtr ble gift i juli 1714: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=joelstvi&gardpostnr=87&merk=87#ovre>LenkeDe fikk tvillinger Jens og Lars i desember 1714: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 1 (1696-1728), Fødte og døpte 1696-1728, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeKildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 1 (1696-1728), Fødte og døpte 1696-1728, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet er litt komplisert å lete i disse kirkebøkene for det står etter alfabetisk orden på barnas navn og det blir litt hopping fram og tilbake! Etter Jens står det død, men ikke etter Lars, men vi kan vel gå ut fra at han døde som liten. Marete ble født i august 1715: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 1 (1696-1728), Fødte og døpte 1696-1728, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeKaren Bøg ble døpt 3/4-1718: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 1 (1696-1728), Fødte og døpte 1696-1728, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Hun døde sikkert som liten, for de kaller en ny datter for samme navn.Lars har Egil funnet overMaye ca 1721 gm Bendix Olsen Myklebust i 1744 (henne har jeg ikke funnet): LenkeNils, Malene og Christi (trillinger!!) i 1723: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 1 (1696-1728), Fødte og døpte 1696-1728, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeTror de døde alle tre ettersom det står det i margen.Karen Bøg døpt 4/12-1724: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 1 (1696-1728), Fødte og døpte 1696-1728, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeEr det noen som vet hvem Lars Nilsen Nedrebø ble oppigjengift med? Han fikk som jeg sa over, en datter Synneva i 1759:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

I 1753 blir Lars Nedrebøs quinde introducert: Permanent sidelenke: LenkeFinner ingen dåp her, like under er Rakels død så hun døde nok etter en barsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.