Gå til innhold
Arkivverket

[#69651] Er det mulig å finne når Erik Eriksen fra Klakegg i Jølster ble født?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg har funnet to barn til Rasmus Jonsen Lyngstad og Christi Pedersdatter. Peder, født 1765 og Hans, født 1768. Men jeg klarer ikke å finne den i Folketellingen 1801. Kan de ha flyttet?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Pernille Pedersdtr. Veiteberg/Fyllingen nedre d. 1833 LenkeSkifteSkiftet etter Pernille Pedersdatter er begynt 6. november 1833 og sluttet 1. august 1835. Hun var enke og barnløs, og hennes arvinger var barna til hel- og halvsøsken: Erik Pedersen Befring, Jølster var død, hadde etterlatts eg 3 barn, Bendik Pedersen Søgnesand, Jølster død, etterlatt 9 barn, Daniel Pedersen Søgnesand, Jølster død, 3 barn, Johannes Pedersen Aardahl, Jølster død, 6 barn, Peder Danielsen Taugle, Manger, død, 1 datter, Hans Danielsen Veiteberg, Jølster, død, 3 barn, Christi Pedersdatter Kjøkkelvig, død, 5 barn, Synneve Pedersdatter Vedeberg, Jølster, død, 4 barn, Marte Danielsdatter Frøystad, Breim, død og etterlatt barn. Skifte etter hennes mann:Skiftet etter Erik A. Lynghaugen er holdt i 1815. Han hadde hatt tre søsken: Ingebrigt Andersen Fyllingen var død, men hadde etterlatt seg mange barn, Anna Andersdatter var gift med Ole Samuelsen Dahl i Bergen, Synneve Andersdatter, gift med Martinus Anthoniussen Landås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(76)Ifølge skifte i innl. 77, var Christi Pedersdatter bosatt i Kjøkkelvig (Kjøkkelvik, Bergen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Christi Pedersdtr. 19.02.1736 - 13.07.1807 giftet seg i Jølster 20.06.1755 med Rasmus Jonsson 03.02.1719 - 17.04.1785.De fikk barna:Pernille Rasmusdtr, f, 1756 i Jølster gravl. i Kjøkkelvik 02.04.1786.Dorthe Cathrine Rasmusdtr. f 1758 i Jølster - d. 17.05.1821 Hop på AskøyJens Rasmusson f. 1762 trolig i Jølster - d. 02.02.1815 Skåleviknæsset, AskøyAgaatha Rasmusdtr. døpt 06.10.1763 i Kjøkkelvik - d. 16.11.1843 på Nedre FyllingenPeder Rasmusson 02.02.1765 I. Hope - d. 29.05.1826 i KjøkkelvikHans Rasmusson 10.06.1768 Nordås, FanaMarthe Johanne Rasmusdtr. 1770 - 13.12.1801 Godvik, AskøyMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for det! Men jeg stusser på at hun da skal være over 90 år. Jeg har henne født i 1747 og etter det ble hun 86 år. Mannen skal være født 1748. Kan noen bekrefte eller avkrefte at den oppgitte alder? Takk også til Kjell-Arne Mellum!Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Beklager Rune Thorstensen at jeg i farten ikke så deg! En hjertelig takk til deg også!Mvh, Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har funnet Andreas Rasmus Pedersen sin innførte fødsel, men jeg har problemer med å kunne lese alt det som står der. Er det noen som kan hjelpe meg med å tyde? Kansje finnes magdelis foreldre også. Her koomer linken. han er nr. 7. LenkeMed hjertelig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(82)Et drengebarn av Sæbø sogn, født den 12, døpt den 18 Januar.Foreldre Peder Danielse og Magdeli Sjursdtr. Taule.Faddere: Iver Michelsen, Johannes Monsen Dale, Sjur Monsen Vettås, Christi Carlsdtr. Marås, Anne Pettersdtr. Haugstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Kjell-Arne Mellum! Det var utrolig raskt gjort. Da fant vi heller ikke far hennes, Men jeg kjenner igjen Michelsen-navnet.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Skiftet i (77) viser at vi har fått bra oversikt over borna til Ågåte Erikdtr Veiteberg. Anne 1739 manglar - sikkert død som barn? Brite Pederdtr er der heller ikkje, og høyrer dermed, som vi også har antyda, til ein annan familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Sorry, der rota eg - skiftet er i 1833, og Anne treng slett ikkje ha døydd som barn, berre døyd utan etterkomarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

WoW! Her var det mye å ta fatt i! Hjertelig takk skal dere ha! Så til nr. 44 og Hans. Det er farfar til Peder Danielsen Veiteberg. Hans og Johanne hadde sønnen Daniel f.1723. Det er forresten fort å gå seg vill med alle som heter Aagåte. Spørsmålet er om denne Johanne Thorsdatter er fra Jølster? Jeg har latt meg fortelle at 'hun kom utifra Øygarden i Hordaland', men er veldig i tvil om det er rett. Det ble sagt at Hans og Peder reiste til Alverstraumen. At Peder dro dit er nok korrekt, men om Hans ble med, det vet jeg ikke. Ellers en hjertelig takk til dere alle!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Til nr. 87. Som sagt i innlegg 44, så bør ein sikkert inn i den gamle BB for Jølster.Når du nemner Øygarden, så kan det være ein tanke å sjå til garden 'Navnløs Søndre', også kalla Øygard. Eg finn ikkje denne Johanne her, men ho kan godt stå i den gamle boka. Derimot finn eg ein Tore Kolbeinson Veiteberg, f. 1724, død 1805, gift med Anna Knutsdtr på Øygard, død 78 år gamal. Dei sat på brn 1 på 'Navnløs Søndre'. Det er ikkje nemnt andre barn enn Knut Toreson Øygard f. 1772 d. 1805, men dette er kun ei oppsummering av det viktigaste i den gamel boka. Difor kan det godt være at Johanne er datter av denne Tore. Alderen hennar kan jo passe. Eg ser og i BB om Veiteberg, der ho står omtalt som eg har skreve i innlegg 44, at forfattaren trur ho var frå Øygard.Grunnen til tanken om Øygarden kan jo kanskje komme av at ein ikkje har kjent til at 'Navnløs Søndre' også var kalla Øygard.Vi kan jo sjølvsagt gjere det enkelt, og sjekke kirkeboka. Der finn eg ei Johanne f. 1767. Foreldre Thore og Anna Øygard. (siste dåp høgre side) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11525&idx_id=11525&uid=ny&idx_side=-64>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

her er for ordensskuld giftemålet mellom Hans og Johanna. BB Jølster opererer med gifteår 1794, men det ser ut som det rette skal være 1791. Lenkemvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk! Giftermålet til Hans og Johanna har jeg også i 1794. Jeg slår meg til ro med at det Navnøs søre.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.