Gå til innhold
Arkivverket

[#69655] Innvandret indianer sent attenhundretall til Norge søkes!


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

På vegne av en familie søkes opplysninger om en innvandrer til Norge som skal ha tatt navnet Nyjork. Han skal muligens ha bodd i Hedmark, og fikk i alle fall et barnebarn 1921. Han var indianer. Noen som har vært borti dette navnet eller vet hvor jeg kan lete? Vennlig hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Man vet ikke særlig mer enn dette får jeg opplyst av kontaktperson for familien. har søkt men ikke funnet noen ved fornavn eller etternavn nyjork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg har sett dette fornavnet de siste ukene i folketellinger og kirkebøker ca 1900 som navn gitt i norske familier. Jeg trodde det var oppkalling etter byen New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

I FT 1900 er det 104 personer i Hedmark som har Amerika (eller Nordamerika) som fødested. Søk på 'Fødestad inneheld Amer'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Jeg ringer i morgen til vedkommende som har bedt om hjelp. Det er en som ikke driver med slektsforsk men som spurte om jeg kunne forsøke da han fant ut at jeg holder på med dette. Det er svært lite opplysninger i slekten om denne personen men han skulle forsøke å spørre moren sin om det var noe mer hun husker. Barnebarnet født i 1921 er jo kjent så hvis jeg er heldig kan jeg kanskje finne henne dersom de vet hvor hun bodde da hun ble født. Syntes det var moro å forsøke å hjelpe en familie som vet svært lite om sin egen bakgrunn og takker for alle som har gitt innspill på dette litt vanskelige spørsmålet iom at jeg ikke har så mye informasjon å gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

glemte å si at mannen jeg forsøker å hjelpe tror han husker at forklaringen på navnet var at det indianske navnet ble vel spesielt i Norge så han tok navn etter utreiseby - nettopp New York, Vigerust!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Er navnet for- eller etternavn? Kan det være skrevet Nyork? Hadde han andre navn? Vet du noe om alder på denne mannen? Vet du navnet på barnebarnet? (eller er det for kjent?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Som Berit Knudsen skriver i innlegg 7 er det nok navn på husmannsplassen som har blitt antatt som etternavn.Det var jo mange husmannsplasser, hvertfall på Østlandet som jeg kjenner best til, med slike navn som Amerika, Nyork, England, Altona osv.Til og med såpass eksotiske steder som Babylon, Jeriko og Tunis er navn på slike plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei, har vært på sykehuset med datteren min siste uka, beklager! Dermed har jeg heller ikke kontaktet mannen som bad om hjelp. Men skal få gjort det så snart jeg får det til. Han får ikke de svarene han vil ha, enten er de som kunne svare døde, eller de som vet noe litt uklare i det de husker. Nå er jo ikke jeg så flink til å være detektiv men syntes en indianer i Norge var såpass spesielt den gang at det kanskje var noen som visste noe. Kommer tilbake etterhvert med mer info om jeg får tak i ham. Så får vi se. Vennlig hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.