Gå til innhold
Arkivverket

[#69657] FT-1891, Kragerø, finns det på nätet?


Gjest Unni Sandén Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Sandén Johansson

hej,jag gissar att det betyder Folketelling 1891 (?), har sett att en sådan finns, men inte hittat att den går att läsa själv på nätet, men kanhända letar eller fattar jag fel?Har sett en uppgift som ska var hämtad därifrån och hoppas kunna se vilka fler som bodde på samma ställe osv.unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ser under Telemark fylke så finner du FT(folketelling) for 1885 og 1891, men desverre ikke for Kragerø. Kragerø har bare 1801, 1865 og 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Tack för snabbt svar :) då vet jag att det inte lönar sig att leta mera. Men undrar nu förstås om det går att skriva nånstans o fråga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om tellinga for 1891 finnes for Kragerø så er den enten på papir eller film, og det blir vel en stor jobb å lete. Jeg tror nok ikke noe arkiv kan gjøre den jobben. Om du er veldig heldig så kanskje noen her har tellinga eller vet noe mere om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stian Bjørnø Kjendal

Hei!Ft 1891 finnes for hele landet.Også Kragerø, har brukt den selv.Problemet med denne er at man brukte et kort pr. person, så omfanget er stort.Derfor har den ikke vært prioritert verken til filming eller registering siden den er så nær opp til 1900.Kilden finnes på Riksarkivet og kan brukes på lesesalen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

jamen, då finns det en chans i alla fall, tack :)Lite långt för mig att ta mig dit, men kanske kan jag skicka någon. Det är väl en viss ordning i alla fall? Eller vad tror du, går det att se vem (utifall att hon nu inte bor helt ensam förstås)man bor ihop med? Jag kan ju sätta hit, detta fanns i 'Svensk innvandring til Kragerø-distriktet i siste halvdel av 1800' på DIS-Norge:HALVORSEN, EMMA FT-1891, Kragerø, Biørneveien, tellingskrets 1, husliste 54. Tjenestetyende, ug., 1863, Tanum, Bohuslen.Eftersom den Emma jag är ute efter hette Halvorsen när första barnet föddes, och Nilssen vid nästa födsel och har sin mans efternamn i 1900-tellinga är det ju osäkerheter här, och jag har varken hittat hennes bröllop eller inflyttning till Kragerö, så därför hoppas jag att kanske kan man få någon ledning i FT-1891.Tror du det är lönt besväret?(jag har hittat en kandidat i Tanum, Bohuslän, som jag tycker passar perfekt, men vill gärna ha lite mer som bekräftar) unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når du har nummeret på tellingskretsen (1) og nummeret på huslista (54), er det ikke noen stor sak å finne fram i arkivmaterialet.Det ser ut til at opplysningene du allerede har, er det som er oppgitt på Emmas personseddel i FT1891. Men du ønsker altså å vite hvem hun bodde ihop med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Just precis. Bäst vore naturligtvis om 'min Emma´s' blivande make Anders Ingebretsen f 1858 bodde där, men det kan ju gå bra med släktingar till honom också ;)Emma m familj 1900: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00801&personpostnr=28&merk=28>LenkeAnders m fam 1865: LenkeFörsta barnet Margit Katrine 1897, 26 Juli, no 37 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenkeoch för säkerhets skull tar jag med nästa barn, där heter Emma Nilsen, Betzi Edvarda 12/12 98 nr 5: Permanent pagelink: Lenke Permanent imagelink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Kan dette være 'din' Anders:RULL5.TXT 1/1 95.0 kb Side: 302 Patent nr. 1900 Navn: Anders Ingebretsen Overført fra Annotationsrull no. 612 Oppholdssted: Kragerø Født: 04.10.1858 i Kragerø Foreldre: Første påmønstring: 19.08.1878 Siste påmønstring: 06.10.1896 Siste avmønstring: 02.11.1896m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her er fra Svenskeregisteret:Register over personer som innvandret fra Sverige til Kragerø-distriktet i siste halvdel av 1800. (ca 1850-1900). Registrert av: Håkon Finstad,3770 Kragerø. Dataregistrert av: Kragerø Bibliotek,3770 Kragerø. Toril Lohne,3750 Drangedal. Edith Thiseth,Furuholmen,3770 Kragerø. May-Brit Thorsen,3788 Stabbestad. Anne Sofie Aardalen,Farsjø,3766 Sannidal. Gunnar Aabøe,3766 Sannidal. SVENSK.ASC 1/1 139.1 kb INGEBRETSEN, EMMA FT-1900, Kragerø, tellingskrets nr.1, Tallakshavn nr.7. Hm., g, f.1863 , Sverige, N. G.m. skipstømmermann Anders Ingebretsen, f.1858, Kragerø. 2 døtre, den eldste f.1897 i Kragerø.m.v.h. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Far til Anders Ingebretsen var Ingebret Nilsen. Han forsvant til sjøs. Han var ombord på skuta 'Atlanta' ,bygget i Kragerø i 1852. Skipet ble ført av J.C.Terjesen og eiet av reder Grøgaard med flere. 'Atlanta forliste 14/01-1867 (fra gammel slektsbibel) 'forliste med mannskap og alt i Kanalen før 1868'. Har notert meg at det finnes opplysninger i IGI registeret 'page 658'. Giftemål se side 22 i Kragerø kirkebok nr.6 1847-1861.Dette skal være Ingebret Nilsen, far til Anders:

bilete7024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Javisst är det dom, Tusen tack, Gunnar! Och äntligen en vigsel i Kragerø, det var flott, jag hittade den, så fint!(ja, du vet väl kanske redan att Emma och Anders dotter Betsy gifte sig med Ole Thorsens (borte på sjøen)yngste son Olaf, och att de sedan for till Amerika?)Och jag ser att du kallat Emma för Halvorsen, så då uppfattar jag att du kanske också menar att Emma Halvorsen i FT-1891 från Tanum, Bohuslen är Anders Ingebretsens fru?Jag tror att den enda uppgift om födelsedatum vi har på Emma, 18 aug 1863, är hämtat från DIS-Norge gravminner för Kragerø och det är det jag använde när jag letade i Tanum, plus namnen Halvor och Nils, och fick en träff:Det var 8 Emma som föddes 1863 i Tanum, men bara en 18 aug, och hennes far hette Halvard Nilsson,=freg&fsg=Tanum&titel=&year=&adress=&ovr=&stype=metaphone&x=15&y=9"]LenkeDe bodde på Kalvö, och jag har följt dem i Husförhören tills de tog slut, och i det sista finns en anteckning om Emma som kan tyda på att hon flyttade då. (forts...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, Unni, nei jeg visste ikke at Betsy var gift med Ole Thorsen og at de reiste til Amerika. Det var fint å få med seg. Mange takk. Min oldemor var Anders Ingebretsens kusine. m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Jag är ju nybörjare, men det ser ut att stå 'Frejdb. 29/9 89' under rubriken 'Fräjd och särskilda antecknigar' för Emma i det sista husförhöret Husförhör (Göteborg och Bohus) Tanum, 1886-1891 422/0 Bild 184 av 239, GID:954.1.18400Emma heter där Halfvordsson i efternamn, bor kvar hos sin mor som är änka, på vad jag förstår samma gård på Kalvö, hennes bror Hans Henrik gifte sig 1888 och har etablerat sig (har titeln Heg) med fru och två barn där, och två syskon till bor kvar.Frejd, vad betyder det?Jag har försökt hitta henne som utflyttad, men inte lyckats med det, inte än i alla fall. Jag har inte dokumenterat så noga än, men det finns gott om släktingar till Emma, så det kan nog få ihop rätt mycket, om det nu är rätt Emma då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Olaf hette han, Olaf Morgan, som gifte sig med Betsy. Pappan var Ole, gift med Mina , dvs Gunhild Thomine, min mormors moster.... en dag kanske det går att räkna ut huruvida vi är släkt du och jag, eller ?Olafs födelse, 1899 nr 45: Permanent pagelink: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3986&idx_id=3986&uid=ny&idx_side=-264>Lenke Permanent imagelink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

'Kanalen' ,där Ingebret Nilsen försvann, är det Engelska kanalen eller något annat som avses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Ja, jeg har alltid gått ut fra at det er den Engelske kanalen det har vært snakk om.Var Anders din oldefar ?m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Födelseregister Tanum-F7 (143572) Registret är senast uppdaterat:2001-12-31Detaljinformation Löpnummer: 6290 Födelsedatum: 1863-08-18 Förnamn: Emma Adress: Kalvö Faderns titel: häg. Faderns förnamn: Halvard Faderns efternamn: Nilsson Moderns förnamn: Johanna Maria Moderns efternamn: Johansdr. Moderns ålder: 35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

jamen, tusen tack Hanne!Då känner jag det som att mitt spår är bekräftat, och det där var ju ett smidigt sätt att dokumentera, det tänkte jag inte på. Det är lite knepigt, för söker man på släktsdata finns det två Johanna Maria Johansdr samtidigt på Kalvö, och de är vad jag fattar gifta med varsin bror; Halvord och Nils. Jag har hittat sex syskon till Emma. Men Hulda, som är på besök hos Emma i 1900-tellinga, hon är troligen Nils dotter, en kusin till Emma alltså. Och jag har inte gått bakåt i alla husförhör ännu heller, dessutom är jag lite seg i fattningsförmågan också....Men tack så hjärtligt! Vet du kanske vad 'Frejdb' innebär? unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Tack Gunnar, för Kanalen.Nej, du och jag är nog inte släkt i den här grenen i varje fall, och inte är jag släkt med din fru heller, hittills, men jag har kontakt med släktingar till er, och de är alltså ättlingar till dem som for till Amerika, bl.a. hm, jag har svårt för det här att räkna, men en nog faktiskt barnbarn till Anders och samtidigt tremänning till min mamma (fast det är via Gunhild Tomine, gift med Ole Thorsen) får jag det till nu. De släktingarna i Amerika är väldigt intresserade, så det vore ju roligt om vi kunde komma i kontakt med varann på nåt sätt.Jag är i den här änden av Norge släkt med dem som är på Tolmas bröllop i Risör, min tippoldemor, min oldemor och min bestemor är med där. (Tema 69480, men det ser ut att ha 'gått lite sönder' ser jag?, får kanske göra ett nytt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hvis du er barnebarn til Anders, så er vår felles forfar Niels Abrahamsen som ifølge Kragerø kirkebok nr.2 ble døpt 10/7-1796. Han giftet seg med Ane Karine Ingebretsdatter 12/9-1823 i Kragerø. Denne Niels Abrahamsen var bestefar til 'din' Anders. Etter det jeg ser blir du da 4 menning til min mor. m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Du har rätt såtillvida att det blir en fyrmänning till din mor, men det är inte jag som är det, utan amerikanarna jag pratade om, där har jag kontakt med en fyrmänning till din mamma och jag känner till ett antal, sju tror jag, femmänningar till dig, och flera av dem har barn. Dessutom är de ju också släkt till din fru, på Lyngstöl-hållet, men där vet jag ju inte riktigt hur, det får ni räkna ut.Jag har försökt rita på ett papper hur du och jag är släkt, det blir inte bra, men det blir som ett lite knöligt m med amerikanarna i mitten-botten, och du i ena och jag andra änden, i botten, men med ett brott i 'blodsbanden' åt mitt håll, eftersom Gunhild Tomine Johnsdtr är ingift i, ja det är ju din frus släkt, så vi kan inte räknas som släkt alls. Men jag menade att fortsätter vi leta, kanhända det finns en koppling nånstans. Gunhild Tomine hade elva syskon, och flera av dem vet vi inte mycket om. Än. Men amerikanarna som sagt, dom är du släkt med. Och dom tycker det här är jätteroligt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I FT1891 var Emma Halvorsen, f. 1863 i Tanum, Bohuslän, Sverige, tjenestepike i husholdet til Jakob Jakobsen, f. 1848 i Ullensaker, kommunekasserer og sekretær i Kragerø formannskap. Husholdet talte for øvrig Jakobs kone, Netta Asper-Jakobsen (f. 1848 i Ullensaker), og barna Anna Kristine (f. 876), Lars (f. 1877), Harald (f. 1879), Laura (f. 1881), Trygve (f. 1882), Karl Reidar (f. 1884), Karen (f. 1886), Alfred Rudolf (f. 1888) og Ragnar Johannes (f. 1890), alle født i Kragerø. Dessuten var det to losjerende: Simen Sørensen, f. 1873 i Kragerø, og Kristian Hansen, f. 1872 i Kragerø, begge handelsbetjenter hos kolonialhandler Olaf Pettersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Nämen tack, tack så väldigt mycket Kristian! Så generöst att du letade fram det åt mig, jag är överväldigad. Och så fint att få reda på, nu vet vi ju en hel del om Emmas öden, vad roligt det här är, Tack igen! Nu måste jag berätta för hennes ättlingar...........hm....någon som vet vad 'kommunekasserer og sekretær' eller 'formannskap' är för slags syssla, status etc, det låter rätt fint, dvs en fin bostad osv? unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.