Gå til innhold
Arkivverket

[#69661] Wilhelmine Amanda Heyerdal til Amerika?


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Kvale

Wilhelmine Amanda Heyerdal født 19.10.1853 i Vestby i Akershus. Hun var uekte barn av Laurits Severin Heierdal og Charlotte Sophie Frydenlund Holm. ( Her er hun i 1865 Lenke )I følge muntlige kilder oppsøkte hun sin mor i Haugesund i voksen alder, og drog senere til Amerika. Hennes far reiste til Amerika før hun ble født og levde som farmer i Rock County. Kanskje hun oppsøkte han også?Er det noen med tilgang til amerikanske kilder som vil hjelpe?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er en mulig kandidat for hennes far som bor i Iowa med to barn som begge er født i Wisconsin.1880 United States Federal CensusName: L. S. Heyerdahl Home in 1880: Summit, Clay, Iowa Age: 53 Estimated Birth Year: abt 1827 Birthplace: Nor Relation to head-of-household: Self (Head) Father's birthplace: Nor Mother's birthplace: NorOccupation: Farmer Marital Status: Married Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name AgeL. S. Heyerdahl 53 Sophia Heyerdahl 20 Crist Heyerdahl 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er samme familien 10 år tidligere da de bor i Wisconsin. Kona til Laurits er også født i Norge.1870 United States Federal CensusName: Laurits Heyerdahl Estimated Birth Year: abt 1829 Age in 1870: 41 Birthplace: Norway Home in 1870: Avon, Rock, Wisconsin Race: White Gender: Male Post Office: AvonHousehold Members: Name AgeLaurits Heyerdahl 41 Torgan Heyerdahl 37 Sarah Heyerdahl 14 John Heyerdahl 12 Sophia Heyerdahl 10 Olina Heyerdahl 8 Christian Heyerdahl 6 Nelson Heyerdahl 4 Emma Heyerdahl 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ser ut som denne familien er ført to ganger i census for 1880. Men ingen spor etter en ev. Wilhelmine Amanda1880 United States Federal CensusName: Lewis Heyerdahl Home in 1880: Avon, Rock, Wisconsin Age: 53 Estimated Birth Year: abt 1827 Birthplace: Nor Relation to head-of-household: Self (Head)Spouse's name: ThelaFather's birthplace: Nor Mother's birthplace: NorOccupation: Farmer Marital Status: Married Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name AgeLewis Heyerdahl 53 Thela Heyerdahl 45 Sarah Heyerdahl 23 John Heyerdahl 22 Joseph Heyerdahl 20 Lena Heyerdahl 18 Christian Heyerdahl 16 Nelson Heyerdahl 15 Emma Heyerdahl 11 Theo R. Heyerdahl 9 Henry Heyerdahl 7 Albert Heyerdahl 5 Susan Heyerdahl 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk Grethe og Kurt.Det stemmer at mora var fra Halden, men hun flyttet til Haugesund hvor hun giftet seg med Haakon Henriksen Bakken/Kvale.I 1880 fant jeg faren i Wisconsin - som 'Lewis' - Er det dobbelregistrering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, jeg har flere ganger sett at familier er registrert på to ulike steder.Ser etter kandidater til Wilhelmine Amanda, født i oktober 1853 i Norge. Her er et par .......KANDIDAT 1: 1900 United States Federal CensusName: Amanda Andrews [Amonda Andrews] Home in 1900: San Francisco, San Francisco, California Age: 46 Birth Date: Oct 1853 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Female Immigration Year: 1872 Relationship to head-of-house: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: NorwayMother: number of living children: 2 Mother: How many children: 2 Marital Status: Widowed Residence : San Francisco City, San Francisco, CaliforniaHousehold Members: Name AgeAmanda Andrews 46 Marine E Andrews 26 Emily Andrews 22 KANDIDAT 2: 1900 United States Federal CensusName: Amanda Anderson Home in 1900: St Paul Ward 1, Ramsey, Minnesota Age: 46 Birth Date: Oct 1853 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Female Immigration Year: 1887 Relationship to head-of-house: Roomer Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 1 Mother: How many children: 1 Marriage Year: 1884 Marital Status: Married Years Married: 16 Residence : St. Paul City, Ramsey, Minnesota Occupation: View on Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Louis O Gilbert 42 Enga G Gilbert 47 Louis E Gilbert 14 Coria M Gilbert 10 Amanda Anderson 46 Jenine Anderson 14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk Kurt, men jeg er ganske grønn på dette felt, og må være sikker på at jeg har fostått det riktig.Kandidat 1 er grei: Enke etter en 'Andrews', med døtrene Marine E. og Emily.Kandidat 2 er jeg usikker på: Er hun også enke med ei datter ( Jenine ), som bor hos familien 'Gilbert'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei Harald, alltid hyggelig hvis vi kan hjelpe en 'sambygding' - jeg er fra 'Karmøynå'Kandidat nr. 2 er ført som 'roomer' i census for 1900, det er også Jenine Anderson. Sistnevnte kan være en søster eller datter av Amanda. Jenine er født i Norge i september 1885 og kom til USA i 1887, samtidig med Amanda. Jeg vil derfor tro at Amanda Anderson er hennes mor. Dette kan de norske kirkebøkene for Vestby, Halden- området gi svar på.Disse to bor hos familien Gilbert som alle er født i Norge, bortsett fra den yngste, Coria M., 10 år, som er født i Minnesota.1900 United States Federal CensusName: Jenine Anderson [Jennie E Anderson] Home in 1900: St Paul Ward 1, Ramsey, Minnesota Age: 14 Birth Date: Sep 1885 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Female Immigration Year: 1887 Relationship to head-of-house: Roomer Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Marital Status: Single Residence : St. Paul City, Ramsey, Minnesota1900 United States Federal CensusName: Louis O Gilbert Home in 1900: St Paul Ward 1, Ramsey, Minnesota Age: 42 Birth Date: Oct 1857 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Male Immigration Year: 1863 Relationship to head-of-house: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: NorwaySpouse's name: Enga GMarriage Year: 1885 Marital Status: Married Years Married: 15 Residence : St. Paul City, Ramsey, MinnesotaJeg skal søke litt mer på Ancestry i neste uke, skal en tur til Vestlandet i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Vi finner Jennie igjen i 1930 sammen med Cora Gilbert, de er 'servants' hos en familie. Jennie er skilt. Men altså foreløpig ikke funnet noe som styrker kandidat 2 som din Wilhelmine Amanda.1930 United States Federal CensusName: Jennie P Johnson Home in 1930: Minneapolis, Hennepin, Minnesota Age: 45 Estimated Birth Year: abt 1885 Birthplace: Norway Relation to Head-of-house: Servant Race: WhiteHousehold Members: Name AgeElizabeth W Harrison 82 Elsa A Schoberg 38 Jennie P Johnson 45 Cora Gilbert 40 Anna M Lange 33 Catherine C Sherry 76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei Kurt, 'Karmøynå' skal vi ikke kimse av, det er jo 'Norges vugge' - Tusen takk forresten.Det er ingen av de to kandidatene som utmerker seg som mest sannsynlig, kanskje nr.1 ørlite mer enn nr.2. ( men det forutsetter at Amanda hadde kontakt med sin tante Emilie )Når det gjelder hvor/om Amanda giftet seg og ev. fikk barn, blir som å lete etter 'nåla i høystakken'. Tvilsomt at det skjedde i Vestby, for ifølge de muntlige kildene nevt i innlegg 1 var hun ugift da hun oppsøkte mora i Haugesund. ( Stefar visste ingenting, så det ble nok 'oppgjør på kammerset'.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Harald Kvale

Jeg har forsøkt å undersøke de to kandidatene i innlegg 7.Kandidat 1 er 'håpløs', jeg greier ikke engang med sikkerhet å finne henne i 1880.Kandidat 2 ser ut til å være Amanda Lange(g.Andersen) som reiser fra Bergen, men også her er det usikkert.Er det noen som kan finne flere kandidater i Amerika i 1900?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Harald Kvale

Jeg henter frem igjen denne saken da den fremdeles er uløst, og jeg har noen nye opplysninger.Amanda ble registrert i f.t.1875 hos mora og stefaren på Kvala. Hun kalles da 'Hendrichsen' og er 'budeie hos faderen'.Når hun kom, og når hun dro er uvisst, da hun hverken er registrert som inn- eller utflyttet. Hun er heller ikke registrert som utflyttet fra Vestby.Disse opplysningene hjelper nok ikke stort, men de utelukker ihvertfall Kandidat 1 ( jfr. 7 ).I 1875 opplyses det at hun er født 1854, kanskje det finnes flere kandidater hvis noen vil prøve det som fødselsår?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har søkt på Hendri* men finner ikke noen gode kandidater. Nedenstående er det nærmeste:1880 United States Federal CensusName: Lina Hendrickson Home in 1880: Muskegon, Muskegon, Michigan Age: 27 Estimated Birth Year: abt 1853 Birthplace: Nor Relation to Head of Household: Something other than a direct relationship (Other) Father's birthplace: Nor Mother's birthplace: NorOccupation: Servant Marital Status: Single Race: White Gender: FemaleHousehold Members: Name Age Peter Damm 42 (Hotel keeper) Mina Damm 30 Albert R. Damm 8 Lina Hendrickson 27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk igjen Kurt. Jeg har litt problemer med å sjekke ut denne kandidaten, men greier du å finne flere Amandaer? ( med litt mer 'slingringsmonn' på fødselsåret )Jeg har stor tro på at hun brukte navnet Amanda, da det er det hun kalles i begge folketellingene (65-75). Det kunne også brukes i USA uten problemer med bokstaver/uttale. Etternavnet er egentlig helt uvisst, men det er kanskje ikke mulig å søke uten etternavn?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Man kan søke på det aller meste ...... Vær oppmerksom på at en person født i oktober 1853, vanligvis vil komme opp med fødselsår 1854, da dette regnes ut basert på 'age at last birthday'. Forøvrig kan jeg ikke finne Amanda i norsk folketelling som du referer til i innlegg 13. Kan du oppgi lenke ?Her er imidlertid en ny kandidat, Amanda V. Dahl. I 1900 census er hun oppgitt som født i Oct. 1847, men i 1910 census er hun født i 1854, og immigrert til USA i 1883.Men hun må i tilfelle ha giftet seg før hun emigrerte, og hatt 2 barn født i Norge. Kan det være mulig ? (Har ikke funnet familien i immigrasjonsbasen).1910 United States Federal Census (tatt 22 april 1910)Name: Amanda V Dahl Age in 1910: 56 Estimated Birth Year: abt 1854 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Thomas V Home in 1910: San Francisco Assembly District 41, San Francisco, California Marital Status: Married Race: White Gender: FemaleYear of Immigration: 1883Household Members: Name Age Thomas V Dahl 59 Amanda V Dahl 56 Emma L Dahl 28 Eliza W Dahl 23 Amanda Dahl 19 Thomas Dahl 12 Emond J Dahl 17 (nephew) Grace Dahl 16 (niece) Martin Bornedoff 32 (lodger)1880 United States Federal CensusName: Amanda Andrews Home in 1880: New York Landing, Contra Costa, California Age: 26 Estimated Birth Year: abt 1854 Birthplace: Nor Relation to Head of Household: Wife Spouse's Name: Arron Father's birthplace: Nor Mother's birthplace: NorMarital Status: Married Race: White Gender: FemaleHousehold Members: Name AgeArron Andrews 49 Amanda Andrews 26 Marion Andrews 6 (datter - i 1900 census Marine E., sønn) Emily Andrews 2 (datter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det siste i ovennevnte innlegg (1880 census data) kom med fordi du sa du ikke kunne finne kandidat nr. 1 i 1880 census (innlegg 12).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Dette likte jeg Kurt! Din siste kandidat skal jeg forsøke etter beste evne å finne ut av. Jeg fant for en tid tilbake opplysninger på en hjemmeside om at Amanda hadde fått to (navnløse) barn, men der så det ut som de var dødfødte. Jeg kontaktet innehaveren, men han kunne ikke dokumentere opplysningene og jeg stolte derfor ikke på dem. Nå kan det kanskje vise seg at det stemmer likevel.Amanda Heierdal skal være grei å finne f.t 1865 ( mrk. i ikke y ), men f.t.1875 fra Skaare finnes bare på mikrofilm.Kandidat 1 er ikke aktuell lenger, men det var fint at du fant henne likevel. Jeg har liten erfaring med å lete etter folk i Amerika, men lærer av å se eksempler på hvordan navnene varierer - Tusen takk.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Folketellingen 1920 for California Vilelmina Dahl birth 1853 Norway residence Precinct 7, San Francisco, California Spouse Thomas Dahl Children Olga Dahl Amanda Cowles Thomas Dahl(hentet fra Family Search Record Search) Dette er nok samme familie som Kurt fant i (16)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det var fint at de ble funnet i 1920 census, for den bekrefter 1853 som fødselsår. Immigrasjonsåret er her 1887.1920 United States Federal CensusName: Vilemina Dahl Home in 1920: San Francisco Assembly District 32, San Francisco, California Age: 27 years Estimated Birth Year: abt 1893 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Thomas Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1887 Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name Age Thomas Dahl 69 Vilemina Dahl 27 (det står 57 på original-skjemaet) Olga Dahl 33 Amanda Cowles 29 Frank Cowles 30 Dalles Cowles 2 6/12 Thomas Dahl 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

1920 census:Datteren Amanda har giftet seg med Frank Cowles, og heter nå Cowles til etternavn. Dalles er datterdatteren til Wilhelmina Amanda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Datteren Olga drev i 1920 egen forretning som fotograf, hun var da skilt.I 1930 finner vi henne i San Francisco som stenograf hos en fotograf. Hun er ført som skilt også i 1930 census.1930 United States Federal CensusName: Olga Dahl Home in 1930: San Francisco, San Francisco, CaliforniaAge: 43 Estimated Birth Year: abt 1887 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Boarder Race: White Occupation: StenographerAge at first marriage: 24Parents' birthplace: NorwayHousehold Members: Name Age Dennis J Nolan 53 Florence M Nolan 38 Olga Dahl 43 Charles O Dabson 32 Robert H Sanlfield 29 John Edelson 54 N B Chasnoff 30 Manuel J Lieber 29 Alfred L Speetzen 45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Datteren Amanda, gift Cowles, døde i barsel 29. februar 1920. I Obituary står det:February 29, 1920, Amanda, beloved wife of Frank E. Cowles, mother of Dallas Cowles, sister of Orga Dahl, Emma Ericksen and Thomas Dahl jr. and loving daughter of Mr. and Mrs. Thomas Dahl, native of San Fransisco, Cal., aged 28 years 4 months 5 days.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Her har det skjedd saker og ting mens jeg var på hytta - Supert! - Tusen takk Kurt og Lars!Det begynner vel å bli ganske klart at dette er riktig person, nå som begge fornavnene stemmer og det ikke lenger er noen tvil ang. fødselsår.Nå gjelder det bare å finne dem i Norge. Min gamle onkel mente å ha hørt at Amanda reiste til Stavanger for senere å emmigrere til Amerika. Jeg får vel begynne rundt Stavanger.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.