Gå til innhold
Arkivverket

[#69667] Skifte etter Erik Eriksen Sandal (c. 1791 - 6/4 1881) på Jølster


Gjest John H. Aarønes
 Del

Recommended Posts

Gjest John H. Aarønes

Erik Eriksen (Myklebust) Sandal var gift med Talina Jonsdatter Myklebust(1797 - 16/3 1866).Dei hadde ein son Johannes som vart handelsborgar i Florø. Finst det noko skifte etter Erik som kan vise om Johannes var i live eller ikkje rundt 1881?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsmelding til sorenskriveren sier 'Myndige Børn og umyndige Børnebørn. Efterlader intet til Arv.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Takk! Så fekk eg avklara at det ikkje var mykje å hente der når det gjaldt Johannes.Har eg forstått det rett når det ikkje vart noko skifte etter Erik Eriksen Sandal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det var ikke midler til skifte, og derfor dessverre ikke flere opplysninger.Det faktum at hann etterlot seg 'umyndige Børnebørn' betyr at minst et av barna var død før faren, og dette/disse hadde etterlatt seg barn. Dessverre står det ikke navn i meldingen fra lensmannen til skifteretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei John, dette gjekk jo ikkje så bra som vi kunne håpe. Eg såg dette halmstrået i desse umyndige barnebarna, for i følge BB Jølster hadde Johannes kun tre søsken.Ein av dei flytta til Førde, og i følge BB Førde døde han dessverre i 1878 og han hadde umyndige barn. Dei to andre brødrene har eg ikkje funne dødsfallet til.Hadde dei tre brødrene til Johannes overlevd faren, så kunne vi jo ha konkludert med at Johannes var død før 1881, men ut frå broren Lars sitt dødsfall i 1878, så er det ikkje sjølvsagt at det er Johannes sine barn som er desse 'umyndige børnebørn'.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Hei Egil! Ja, eg ser du har kome til same konklusjon som eg.Og takk til Yngve for at du tok deg tid til å svare-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Gro Vasbotten

Johannes bodde i Florø sammen med kona Cecilie Moe fra Mo i Førde. De hadde 8 barn, der det siste født rundt 1877 og død i 1878. I 1885-tellingen står Cecilie (feilregistrert som Malen tror jeg) bosatt med 3 barn i kjelleren i et hus i Florø. Det kan være disse som er umyndige barnebarn. Johannes er ikke registrert bosatt i 1885- eller 1900-tellingene for Florø/Kinn. Han er heller ikke registrert død i kirkebøkene for Kinn og Florø i denne perioden. Det er mulig at han kan ha oppholdt seg i Bergen. De to eldste barna er født i Bergen rundt 1860.Cecilie er registrert bosatt i Florø i 1900-tellingen.Johannes og Cecilie er forøvrig mine tippoldeforeldre.MVH Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.