Gå til innhold
Arkivverket

[#69669] Tord Jensen Vister Skiptvedt eide part i Svenneby i Spydeberg 1647. Hvem var han


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg prøver å få plassert denne Tord Jensen Vister i familien fra Vister. Hans datter giftet seg med Ole Eriksen på Svenneby i Spydeberg ( ca 1620- ca 1687)Han kan ikke være den samme som Tord Jensen Vister lensmann i Skiptvedt gift med en Tostensdatter som var involvert i et forsøk på forlik i arvesak i 1569 Lenke.Den Tord Jensen Vister fra 1569 skal ha en datter Dorte gift med Jens Tommesen som var lensmann i Spydeberg og Skiptvedt.De var igjen foreldre til Kristoffer Vister gift med Jøran Asgautsdatter Skog. ( Se Langekiehl i genealogen2/2004) Kristoffer var også lensmann både i Skiptvedt og Spydeberg. Han eide parter i Løken, Tomter, Tunby og Hallerud i Spydeberg i tidsrommet 1647 til 1668.Deres barn var FRedrik ( 1633- 1716) gift med Ingeborg Mathisdtr Skulberg. Fredrik overtok etterhvert hele Løken og eide også Grini og Tomter. Sønnen Jens Kristoffersen eide deler av Hallerud. En søster skulle være Gjertrud Kios.I 1669 eier Jørgen Asgautsen Vister parter i Tomter og overfører sammen med FRedrik Kristoffersen Løken denne gården til Peder Munch.I 1701 er Ole Pedersen Vister involvert i et makeskifte mellom Vister i Skiptvedt og gårdene Tomter, Skøyen, og Kogstad i Spydeberg.. Denne Ole skal ha en bror, Kristoffer og en sønn Erik Olsen. Alt dette i følge Spydeberg bygdebok.Er det noen som kan hjelpe meg å få sammen puslespillet? Er det flere familier på Vister, eller hører alle sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Når jeg leser gjennom dette nå lurer jeg på om bygdebokas Jørgen Asgautsen som selger Tomter i 1669 egentlig er Jøran Asgautsdatter, altså Kristoffers mor. Faren Kristoffer Vister er registrert med gården Tomter i 1668. Betyr det at Kristoffer Jensen Vister var død i 1668/1669?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.