Gå til innhold
Arkivverket

[#69671] Mange Hostadgårder på Frosta?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har i dag funnet skifte etter Gunhild Pedersdatter i 1693 på Frosta på Hogstad øvre eller østre, men hun er i det heletatt ikke nevnt i bind 10 av bygdebok for Frosta under Hogstad øvre? Er det jeg som er blind? Er det flere bruk Hogstad på Frosta, og vil hun komme med i et senere bind? Hun var med i den gamle Frostaboka bind 2. Skiftet etter henne sier at det var følgende arvingerr:Ektemannen Kolabanus Arntsen. Hennes barn fra tidligere ekteskap:-Jon Pedersen-Nils Pedersen-Arn PedersenAlle disse var fullmyndige, og Arn som er min ane ble bruker i Moksnes. Barn av Gunhild(sikkert med Kolbanus Arntsen):-Birgitte Kolbanusdatter-Kirsti KolbanusdatterDenne Kolbanus Arntsen er jo heller ikke nevnt under Hogstad øvre i bind 10 av bygdeboka, eller har jeg oversett noe?Kommer det noen Hogstadgårder i senere bind av Frostaboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Jeg har bd 1 av Frostaboka, der finner jeg Hogstad Lille. Om navnet Hogstad står det: Sjå dei andre Hogstadgardane. Så det ser ut til å være flere gårder med dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja da må det vel være flere Frostagårder, og en får hpåe det står noe om Gunhild i ett av de bindene som er igjen. Ikke alle bøkene for Frosta er utgitt enda, og jeg har bøkene 3-11. Jeg ser at jeg tidligere har skrevet om Gunhild ut fra bind 2 av Frostaboka som jeg fjernlånte en gang, men jeg hadde ikke alle barna som dukket opp skiftet etter henne. Det var forøvrig 02.10.1693. Hadde heller ikke at hun var gift med Kolbanus Arntsen. Kanskje jeg overså noe da jeg hadde bind 2 av bygdebok for Frosta? Hva står det der om henne? Er heller ikke så helt stø i dette med å tyde skifter, så jeg skulle gjerne ha sett dette ut fra beskrivelse i bygdebok for å se om jeg har lest riktig. Har jo mikrofilmen en stund enda, og skal se mer på dette skiftet.Er det noen som trenger oppslag i skiftene, så kan jeg jo se etter. Filmen jeg har er for 1689-1701 og 1727-1731, og det er for Stjør-og Verdal. Det dekker Frosta, Åsen, Skogn, Vedal Levanger og Stjørdal, og for 1689-1701 er også Selbu i Sør-Trøndelag med. Det er mulig det også er med på 1727-31, men der er jeg ikke sikker.Jeg holder på å lage oversikt over skiftene for Frosta/Åsen med bare arvingene, men jeg hadde trengt eksperthjelp til enkelte av skiftene når det gjelder tyding. Gleder meg til det blir utlagt på Digitalarkivet, for da er det iallefall mulig å få tydehjelp. Får ikke gjort noen fortsettelse etter 1731 før i sommer. Tar også samme for Skogn, Levanger og Stjørdal så langt det er mikrofilmet frem til 1823.Hvor er skiftene for 1701-1727? Må man på Statsarkivet i Trondheim for å se disse? Det er i bygdebok henvist til enkelte skifter i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hei,Gunhild var hjemmehørende på Øver-Hogstad, men en del 'gammel' historie om denne gården er uteglemt i den nye Frostaboka. I følge forfatteren skal det komme med i et suppleringsbind.Skifter i tida 1701-27 er ikke skifter i vanlig forstand. Det er skiftedesignasjoner – oversikter med avdødes navn, skiftedato, arvebeløp og navn på arvinger (muligens ikke alle arvinger i alle skifter). Slektskapsforhold mellom avdøde og arvinger er ikke nevnt, men dette kan man delvis regne seg fram til fra andre kilder. Skiftedesignasjonene er ikke filmet, så vidt jeg vet. Originalene fins i Statsarkivet i Trondheim, i arkivet etter Trondheim stift og amt. Statsarkivet har også tatt med disse skiftene i et kortregister de har over skifter fram til første halvdel av 1700-tallet.A—

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Jeg trodde kanskje også at hun var uteglemt. Det skulle vært interessant å få høre en gang til hva som står om henne i bind 2, og om jeg har 'glemt noe' da jeg hadde den på fjernlån siden hun både har flere barn i skiftet enn det jeg hadde og ektemannen Kolbanus Arntsen. Jeg må vel før eller senere en tur til Statsarkivet i Trondheim for å se etter skiftedestinasjoner mellom 1701 og 1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.