Gå til innhold
Arkivverket

[#69675] Christopher Berthin Jacobsen, født i 1860 i Bergen - men hvor ble han av?


Gjest Roald Sæhle
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sæhle

Kan noen hjelpe med informasjon omkring Christopher Berthin Jacobsen. Han er født 28/6-1860 og døpte 22/7-1860 i Domkirken i BergenFaren, Jacob Colbeinsen (født 23/1-1829), bodde på gården Sunde i Jølster. Når det gjelder Christopher (noen ganger skrevet Kristoffer) – så finnes han i 1891 tellingen for Bergen. Oppgitt som ugift, bosatt i Nygårdsgt 45 og han skal være ”Værksarbeider på Berg. Mek. Værk” (antatt Bergen Merkaniske Værksted).I desember 1889 blir han far til Kristofa Sofie (sitt andre leiermål) - henne vet jeg mye om.Men for Christopher sin del er det etter dette liksom helt slutt på informasjon……Han fremkommer ikke i 1901 for Bergen, og han er heller ikke emigrert fra Bergen (så langt jeg har klart å finne).Ved kommunevalg i 1904 for Bergen, finnes det imidlertid en Kristoffer Jacobsen, Værksarbeider i Cappesvei 8. Denne personen bor der også i 1908 ved Stortingsvalgte (dog flyttet til nr 12) – MEN, hvorvidt dette er den samme ”Kristoffer” er noe usikkert.Mao. så er det fortsatt et åpent spørsmål om hvor det blir av Christopher Berthin Jacobsen (alternativt Kristoffer), og ikke minst - hvor er han gravlagt. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sæhle

Innlegg 3: Jo det stemmer - det er rette vedkommende. Jeg beklager at jeg ikke fikk dette med da jeg la inn innlegget - problemet var at jeg hadde glemt noe av papirene, og kort og godt glemte å oppgi at vedkommende giftet seg på ny i 1904. Det var en glipp....Innlegg 2: Med bakgrunn i punktet over, så er det nok liten sannsynlighet at vedkommende Kristoffer (på Manger i 1900) er den personen jeg leter etter. Men som sagt, det var min feil at jeg ikke fikk med ekteskapet i 1904.Dette til tross - jeg håper at noen der ut kan sitte med informasjon knyttet til hvor det til syvende og sist ble av Christopher.....8-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det spørs om ikke Kristoffer Jacobsen i Cappes vei 12 er den rette mannen. Bruden bodde på den adressen da det ble lyst for dem Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bruden bodde i nr.8. Stortingsvalget var i 1906.Jeg antar det finnes adressebøker for Bergen fra 1904-1906 og videre, slik at det er mulig å følge med på bostedet hans der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hei I 1912 bor Løsarbeider Kristoffer Jakobsen født 20/6-1860 Bergen, i Skivebakken 20 1ste etage, sammen med Husmor Pernille Jakobsen, født 14/8-1844 i Breim Gloppen prgj., hun er innflyttet til Bergen 6/4-1869. Jeg finner han samme bosted i Bergen Adressebok 1920 og i Adressebok 1924/25,der finnes 2 K.Jakobsen død i Bergen, den død i 1942 er det ikke, så du kan spørre Yngve om Arvinger etter den som dør i 1930,Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sæhle

Den e'go...- takk for all hjelp så langt. Jeg antar at kirkeboken som jeg er på leting etter muligens ikke er scannet/gjort offentlig enda. Men jfr. adressebøkene som det her henvises til - så tyder det jo på at han ble værende i Bergen helt frem til sin død og da har jeg iallfall et meget godt utgangspunkt. Flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.