Gå til innhold
Arkivverket

[#69681] Feil i Global søk


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg søker etter person født mellom 1850 og 1858, etternavn børjar på M*als e.l.Feil: Det virker som om * bare virker som om ett tegn er erstattet, altså som om det sto M?als. Dette er kanskje konsekvent slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

En til ting i Global søk. Det virker som om fornavnet klippes av etter 15 tegn i listen som kommer frem. Men det er god plass til flere tegn i utskriften, siden fornavn som består av flere ord er delt opp i linjer. Det kan f.eks stå Johanne i stedet for Johannes (Da med et annet navn foran). Eller f.eks Hele på en linje i stedet for Helene.Kan man utvide antall tegn?Jeg kunne også tenkt meg å ha kjønn som søkebegrep i Global søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Takk for meldingen din. Vi skal se på det. Det ser ut som søkmotoren gjør forskjellige ting alt etter hvilket kriterie en setter for søket: er lik m*als gir treff som mekkals, men børjar på m*als gir treff kun på malstad ol.Hvis du kan gi oss eksempler eller lenker til personer med lange navn som du ser blir kuttet, så vil det være veldig fint.Vi må få all funksjonalitet i det globale søket til å virke helt optimalt før vi tenker på utvidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Anette - jeg har prøvd å finne eksemplene jeg nevnte, men mislykkes. Det var tre fornavn, der Helene var det siste og to fornavn der Johannes var det siste (født 1850-1858) og med etternavn Michaelsen/Mikalsen/Mekelsen/Mikkelsen og varianter av disse.Det hadde vært en fordel, når man søker etter fornavn som inneholder f.eks. Johannes, om man fikk opp alle navn som tilfredstilte søkekravet, f.eks. Ole Johannes. Da ville man umiddelbart se de lange navnene. Nå får man bare Olejohannes når navnet tilfeldigvis er skrevet i ett ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Anette! Nå søkte jeg på min tippoldemor og hennes fornavn Fredrikke Dorothea ser du her: LenkeMen i listen kom dette opp som Fredrikke Dorot på to linjer.Et annet problem med listen som kommer opp, er at jeg har problemer med å scrolle i den. Nå starter jeg nederst, og kan åpne suksessivt nedenfra uten å miste fokus. Men da kan jeg ikke rulle meg helt frem i listen igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Tusen takk for eksempel og påminnelse om trunkeringsproblemet.Det globale søket står på vårens arbeidsliste, men oppgaven er tidkrevende, så jeg tør ikke love når dette vil bli fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kari Larsen

Det er visst noen feil i informasjonen hentet fra 'Emigranter over Kristiania 1871-1930'. Alderen stemmer ikke med det man søker på og Bustad er ikke tatt med i listen som fremkommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kari Larsen

Dette er kanskje ikke direkte feil i søkerutinen, men når man får frem en lang liste over søkebegreper, og jeg klikker på ett av navnene som jeg har rullet meg frem til, blir listen noen ganger stående med samme fokus, slik som jeg ønsker, mens den andre ganger starter helt forfra igjen, hvilket er tungvint og uventet. Jeg greier ikke å forutse når dette skjer, det er et sånn 50-50% sjansespill. Kan noe gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Kari Larsen

Lenken i innlegg 5 pekte ikke dit jeg forventet. Men dere kan lett se henne og andre trunkeringer ved å søke på personer født mellom 1800 og 1900 og fornavn børjar på Fredrikke, etternavn børjar på Sivertsen. Klikk basen for Hordaland.Det må vel være feil en at jeg ikke fant henne ved å søke på etternavn inneholder Liebich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi er klar over at det er noe rusk i det globale søket. Vi beklager dette. Vi skal se hva vi kan få gjort med dette, men vårarbeidet som før nevnt gikk ikke som planlagt og nå er dessverre høsten nesten gått også uten at vi har fått gjort så mye mer.Problemene er likevel ikke glemt selvom det har skortet på mulighet for å få utbedret feilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.