Gå til innhold
Arkivverket

[#69687] Ørskog i Møre og Romsdal.


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

Er det noen som har tilgjengelig bygdebok fra Sykkylven/Ørskog som kan hjelpe meg? Jeg søker opplysninger om Berte Larsdatter som ved folketellingen i 1801 bodde på garden 'Lade'. Hun oppgis å være 17 år, altså født ca 1784. Denne personen KAN være den Berte jeg leter etter! Ved FT i 1815 bodde Berte Larsdatter i Bergen. Hun var hushjelp og oppgitt å være født i 1783. Mye ulik informasjon har jeg funnet i mine søk på denne damen - både hvor gammel hun var da hun døde i 1836, og hvor gammel hun var da hun giftet seg i 1816. Kan bygdeboken gi svar på om denne Berte Larsdatter dro fra Ørskog eller ble værende? Her får jeg eventuelt bruke eliminasjonsmetoden!Mvh Marit Bolset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

'Lade' skal vel vere 'Lande'. I 'Ørskog gjennom tidene III Ættesoge' s 194 er Berte Petrine dotter til Lars Pedersen Nedre Lande og hans 2. kone Siri Olsdtr. Solnørdal. Berte er fødd 1793, død ugift 1855.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

'Lade' er nok rett likevel! Skal sjekke i Sykkylvsboka, ho er på to CD'ar, og er enklare å søke i, men no blir det Frost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Løseth

I Gardssoga for Sykkylven under garden Lade står: Lars Larssen f. 1747 gift 1. Ide Andersdtr. Lade (1753 - 1781). Gift 2. Anne Pedersdtr. Tjønes (1752 - 1819). Berre ein son, som overtok bruket etter Lars er nemnd, Ole (1789 - 1854). Ut frå opplysningane i folketeljinga stemmer det godt med både Lars Larssen, Anne Pedersdtr. og Ole Larssen og alderen deira. Også at Lars Larssen var i 2. ekteskap i 1801. Men der er då i tilfelle 4 born som ikkje er nemnde i Gardssoga, nemleg Lars, Peder, Berte og Ide. Mvh Kai Løseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Den Berte Larsdatter jeg leter etter ble gift i Bergen i 1816. Hun oppgis da å være 36 år. Ektemannen Antoni Larsen var 65. Berte var tjenestepike hos Antoni og fødte etter bryllupet en sønn. Datteren Berte Serene (min 2xtippoldemor) ble født 5 år senere. Da Berte døde i 1836 var hun 66 år. Det passer ikke med alderen ved giftermålet i 1816 som var 36 år. (Det riktige skal vel være at hun var 56 år da hun døde). For meg har det altså vært knyttet usikkerhet til når hun var født - ca 1770 eller ca 1780. Jeg har vært på Statsarkivet i Bergen for å se gjennom skiftet etter Berte og Antoni som døde med kort mellomrom i slutten av 1836, men fant ingen opplysninger om henne der heller. Dette har vært en 'nøtt' i mange år. Jeg har ved jevne mellomrom søkt nye opplysninger om damen, men først i dag fikk jeg opp et mulig fødselsår - 1783/84. Det at sporene nå kan føres til Møre og Romsdal er ikke uventet. Berte og Antoni sin sønn Lars Antonisen bosatte seg senere i Ålesund. Antoni var fra Naustdal i Sogn og Fjordane, så det KAN være en mulig link til Berte. Hvis dette nå er den riktige Berte Larsdatter da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

I Sykkylvssoga (Gardssogene) bd 2 s 544 står foreldra til Berte, Lars Larsen f Hjortdal og 2. kona Anne Pedersdtr. f Tjønes. Einaste barnet som er nemnt der er halvbroren til Berte, Ola Sylvfest f 1780, som overtok garden. Det ser ikkje ut til at Sykkylvsboka er til særleg hjelp for å spore Berte.Eg kjenner ikkje til om det finst ei 'slektsbok' for Sykkylven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Løseth

Det var skifte etter Lars Larssen Lade i 1811 og etter Anne Pedersdtr. Lade i 1819. Om du finn desse skifta skulle det vere god sjanse for å kome vidare! Skifta finst sikkert på mikrofilm (bibliotek) eller ved å skrive til Statsarkivet i Trondheim. Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

En Berte Gurine Larsdatter Lade gifter seg i 1814 i Sykkylven Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A04 (1810-1816), Fødte og døpte 1812, Ekteviede 1814, Døde og begravede 1812, side 50-51.Permanent sidelenke: LenkeDet kan være hun som er 17 år på Lade i 1801, får se hva det står i dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Der kalles hun bare Birgte, ikke Birte Gurine Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A03 (1773-1809), Kronologisk liste 1783, side 230-231. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ved konfirmasjonen heter hun Berte Gurine Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A03 (1773-1809), Kronologisk liste 1801, side 566-567. Permanent sidelenke: LenkeNr 11 høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ved datteren Anne Laurentses dåp er Petter Larsen Lade fadder, så det ser ut som om den Berte Larsatter på Lade ble værende i Sykkylven Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A04 (1810-1816), Fødte og døpte 1815, Døde og begravede 1815, side 102-103.Permanent sidelenke: LenkeSkiftene nevnt i (7) vil nok avklare om dette er rett person eller ikke.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Takk for hjelpen alle sammen! Jeg får jobbe videre med skiftet. Som sagt - Berte Larsdatter har vært en uløst sak for meg i 'alle' år. Men jeg håper fortsatt at jeg en dag vil finne det rette svaret. Navnet er jo også ganske vanlig. Jeg har studert kirkebøkene og lett blant faddrene til begge barna for om mulig få noen ledetråder, men fant ingen mot Berte sin slekt. Begge barna er døpt i Domkriken i Bergen. Lars 24 november 1816 og Berte Serene 1. april 1821. Håpet mitt er at jeg en dag kommer over en bygdebok el.l som bekrefter at Berte Larsdatter flytter til Bergen i det aktuelle tidrommet. Det har skjedd med andre forfedre/mødre jeg har 'gransket' på. Jeg har for det meste hatt fokus på Hordalands nærmeste fylker - Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Rogaland. Kanskje svaret ligger helt andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marit Monsen Bolset

Har mottatt svar fra Statsarkivet i Trondheim i dag. Etter en rask gjennomgang av skifteprotokollene for Nordre Sunnmøre sorenskriverembete nr 3A 09 (1809-1814) og 3A 12 (1817-1821) er det ikke funnet registrerte skifter etter Lars Larssen Lade d. 1811 og Anne Pedersdatter d. 1819 i Ørskog. Er det noen som har gode råd for hvordan komme seg videre? Med vennlig hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Løseth

Dei har ikkje leita godt nok ved Statsarkivet i Trondheim! Eg var ein tur innom biblioteket i dag for å leite opp nokre skifte, og då såg eg også etter Lars Larssen Lade. Fann skifte etter han den 13. mai 1811. Og dette viste seg nok ein gong at bygdebøkene er mangelfulle. Lars Larssen hadde 6 etterkomarar! Enka etter han er Anne Pedersdotter. I 1. ekteskap er det to born, i 2. ekteskap 4 born. Borna i 1. ekteskap er: Lars Larssen, 31 år og Synneve Larsd. gift med Peder Pedersen. I 2. ekteskap: Ole Larssen, 23 år, Petter Larssen, 20 år, Berthe Larsd., 28 år. Yngste dotter er Ide Larsd.Berthe Larsd. kan ikkje vere gift, for ho har verge. At ho er 28 år i 1811 skulle tilseie fødselsår ca 1783, og kan vel passe med 'di' Berte. Om du finn skiftet etter mora, Anne Pedersd. i 1819 er Berte gift, og det vil truleg vere kommentert i skiftet kven ho er gift med. Lykke til vidare! Helsing Kai Løseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Takk for hjelpen Kai! Dette var gode nyheter. Som fadder til Berte Larsdatter sitt første barn - Lars døpt 24.11.1816 i Domkirken i Bergen, finner jeg en Synnøve ... Larsen. Det KAN være Berte sin halvsøster (men også en svigerinne - gift med mannen Antonius sin bror). Det må jeg undersøke nærmere. Hvis du går inn i tema/nummer 11349, vil du se at sporene mine etter denne damen tidligere også har ført meg til Ålesund! Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Løseth

I Gardssoga for Sykkylven, bd 2, side 544 står:'Skifte etter Anne i 1819 hadde 13 spd. i brutto eige. Gjelden var 6 spd.' Det må bety at eit skifte eksisterer. Eg scanna første side av skiftet etter Lars Larssen Lade og legg ved. mvh Kai

bilete7115.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Løseth

Sorry Marit! Eg var innom biblioteket i dag. Fann då eit skiftet etter Anne Olsdatter Lade den 22. juni 1819. At det stå Olsdatter må vere feil, for alt anna stemmer med at det er Anne Pedersdtr. Det står at ho er 'vilkaars Enke' - det stemmer. Årstalet ho døde stemmer. Arvingane er:'1. Søn Ole Larssen, 2. Søn Petter Larssen, 3. Datter Berthe Larsdtr. gift med Lars C. Amundsen Overaae, 4. Datter Ide Bertine Larsdatter'Så også det stemmer. Men då er det nok ikkje 'di' Berte. mvh Kai

bilete7145.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Søren heller! Da var dette sporet et blindspor, men sier også likevel noe. Her brukes eliminasjonsmetoden! Takk for at du har engasjert deg Kai! Det er jeg svært glad for. Nå er det bare å brette opp armene igjen - håper at jeg en dag vil finne ut av 'gåten' Berte Larsdatter. Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.