Gå til innhold
Arkivverket

[#69702] Lisbet Andersdatter, gift 22. febr. 1812 i Stange


Gjest Else Granum
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Denne tror jeg blir vanskelig. Det står ingenting om paret i bygdebøkene for Stange under Sollien og Sønste Raa. I FT 1801 er det heller ingen som passer. Trolig kommer hun utenfra. Muligens kan fadderne til barna være til hjelp.Den 19. januar, en måned før vielsen, blir en sønn av paret dødpt: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er kanskje Anders i Vinger i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=36&filnamn=f1801&gardpostnr=10428&personpostnr=151163&merk=151163#ovre>LenkeDet er også ei tjenestejente i Vinger på samme tidspunktet som heter Lisbeth Andersdatter, men hun er svensk, så det er vel høyst usannsynlig at dette er din Lisbeth...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Anders ser i alle fall ut til å være døpt i Stange 28.9.1788 som sønn av Skjønne og Ingeborg - Hedmark fylke, Stange, Ministerialbok nr. 7 (1788-1813), Fødte og døpte 1788, side 6-7. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9118&idx_id=9118&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-4>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Takk til dere begge. Dette blir nok ikke lett. Jeg har 'alt' om Anders det er Lisbet jeg ikke finner. Jeg må nok gjøre som Bengt foreslår, se om jeg kan få 'hjelp' ved og se på fadderne. Den sønnen som er født 1 mnd. før de gifter seg er min tippoldefar, Simen Andersen, han flyttet til Rena.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Og da er vel dette dåpen til Lisbeth 22. juni 1794: LenkeSå vidt jeg kan se så finnes ikke denne familien i FT 1801. Det som gjør det litt usikkert er den oppgitte alderen til Lisbeth ved hennes død. (77 år) Men det er ikke første gangen det er store sprik på oppgitte aldere i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Det ser nok ut som dette er rett Lisbet. Navnet ved konf. og vielse stemmer, og da stemmer det at hun kan være født i 1794. Mange takk for hjelpen !Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Og da er dette sikkert vielsen til foreldren. 25. januar 1794: LenkeSkal du gå videre så tror jeg at du skal til Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Innførsel nr. 4 i andre kolonne er sikkert av interesse: LenkeBarnefaren Anders Eriksen Siljuberget, 'gift paa Hedemarken i Stange Sogn, men er løbet fra sin kone og opholder sig i Siliuberget hos sine Forældre for det meeste'.Han var født på Siljuberget 1765 (døpt i Våler 16. juni), sønn av Erik Henriksen og Anne Persdatter (finneslekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Takk skal du ha, dette blir mer og mer spennende. Lurer på hva slags kar dette var.Med alle de nye opplysningene jeg nå har fått, kommer jeg nok ikke i seng inatt.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Fraskilte Anders Eriksen Siljuberget hadde også en dødfødt sønn, f. 17. aug. 1813 i Elverum, avlet med Ingeborg Olsdatter Strand: LenkeJeg finner ikke Anders som død i Elverum. Har du funnet dødsfallet til kona Marte Andersdatter i Stange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei igjen !Takk for opplysningen, det ser ut som den gode Anders har vært litt 'om seg'. Skulle ikke forundre meg om han har flere barn.Jeg har ikke funnet dødsfallet til Marte enda, har hatt litt liten tid de siste dagene.Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.