Gå til innhold
Arkivverket

[#69712] Andreas Johannesen Steen, hvor kom han fra?


Gjest Dag Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Solberg

Han er ifølge folketellinger og undersøkelseskommisjonen 1804-1805 født omkring 1763-1764. Andreas ble gift 1. gang 26 sept. 1790 i Nykirken i Bergen med Anna Christine Rasmusdatter. Da er han skrevet Anders Jonasen. Forlovere er nevnt Isak Jansen Møller og Ad.(Adolph)Lahusen nevnt skipper. Første gang Andreas bruker etternavnet Steen er i databasen Undersøkelseskommisjonen 1804-1805. Da er han skrevet Anders J. Steen og nevnt født i Lærdalsøren. Han fikk 4 barn med 1. kona. Fadre ved disse dåpene er nevnt bl.a. Berthe Lahusen (gift Møller), Rasmus Martens, Lorentz Holtermann, Johan von Huntel Karen Lytchen, Henrich Lytchen, David Brunchorst med flere. Som en ser er de fleste fadrene fra Bergens borgerskap. Ifølge muntlige kilder(min svigerfar Odd Steen) kom denne familien Steen fra Trondheim. Jeg har ikke funnet ham døpt i Lærdal, som han selv oppgir til undersøkelsekommisjonen er hans fødested. Kan det være ham som er døpt i Trondheim Domkirke 23 mai 1765, nevnt 'uægte' . Jeg har dessverre ikke lært meg å legge inn lenker til kildene jeg oppgir. Med vennlig hilsen Dag Solberg

bilete7028.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Hei Grethe. Det er rett mann du har funnet. Problemet med ham er at ved folketellingen 1801 er alder oppgitt til 37 år altså født ca. 1764. Ved hans død er alder oppgitt til 73 3/4 år. Altså født ca 1753. Har sjekket kirkebøker for Lærdal uten suksess. (Fødested oppgitt i databasen Undersøkelseskommisjonen 1804-05 for Bergen.) Jeg vil tro at alder år 1801 er den mest korrekte. Han var nok blandt byens bedrestilte og eide i mange år hus i Sydnesgaten. Sønnen Rasmus overtok siden det huset og bodde der til sin død 1877. Jeg har også prøvd å se på de forskjellige fadrene som Andreas brukte da barna ble døpt uten å finne ut noe mer. Som du ser i kopien fra en kirkebok for Domkirken i Trondheim 1765 ble det døpt et barn (uægte). Det jeg reagerte på var at presten har skrevet at barnemoren tidligere har tjenestegjort hos Christian Steen på Skansen. Hun losjerer nå hos Jonas Olsen i Kallstuen på Øren i Sanden. Barnefaren er død garnisons-soldat Joen Larss. Da så jeg for meg at kanskje var den Christian Steen som var den virkelige far og at soldaten som jo ikke kunne svare for seg bare var 'brukt'. Men det er jo bare teori. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei Dag!Kan dette väre en kandidat,Anders f.31/12-1863,foreldre Johannes Alfs.og Guri Johndtr.Tönjum/Lärdal,h.side nr.4 opp i fra:LenkeMvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror ikke Anders Johannesen fra Tønjum levde opp. Hans far døde i 1772. SkifteNamn arvtakar: Johannes, AlfsenGard: Tønjum, nr.:4Husmannsplass: Gierde Skipreide: LærdalProtokoll/side: 8a-192bDatering: 1768-1774Dato: 17.3.1772Eiga: 187 Dalar, 4 ort, 14 skillingGjeld: 135 Dalar, 1 ort, 12 skillingNetto: 52 Dalar, 3 ort, 2 skillingMerknad: Personar i skiftet :(1) Jon Johannessen 17 Aar Søn(2) Alf Johannessen 13 Aar Søn(3) Boets gjeld Kreditor(4) Ole Siursen Wold Formynder for barna(5) Guri Joensdatter Enken(6) Anne Johannesdatter 11 Aar Datterjeg skal finne frem morens skifte også, men det synes klart a det ikke kan være riktig person. Skal samtidig gå gjennom de øvrige skiftene fra Lærdal og se om jeg kan finne noe.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så vidt jeg kan se var der Steen på Fuhr og Skagen i Luster, samt på Kvam i Solvorn. Skal undersøke litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1. ekteskap med Anne Kristine Rasmusdatter [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=15744&merk=15744#ovre>LenkeDe fikk barna:Birte Johanne i 1790 LenkeAdolph i 1794 LenkeJonas i 1795 LenkeRasmus Lods i 1798 LenkeHan fikk Anna Christina, oppkalt etter hans 1. kone, i 1805 med Marte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ser at en av forloverne het Adolph, men det var vel ikek vanlig å kalle opp konens forlover. Var det slektsskap til konen, kanskje Adolph Lahusen var død i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, megler Adolph Lausen døde i 1792 Lenke så det er nok forklaringen på at de kalte sin eldste sønn Adolph. Han må nok ha betydd mye for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Takk for mange gode innspill. Jeg prøver nå å se på hvilke relasjoner det er mellom forlovere og fadre. Det jeg ser så langt er at det er tette bånd mellom dem. Så langt vet jeg at Adolf Lahusen (forlover) var gift med Berthe Møller (nevnt fadder for det første barnet.) Berthe Møller var datter av Isach Jansen Møller som var den andre forlover ved samme bryllup. Berthe Møller hadde en søster (Karen Møller gift med Carsten Lytchen) Hun er nevnt som fadder for barn nr. 2 Adolph. En annen forlover (for det 1. barnet Birthe Johanne) var Lorentz Holtermann. Lorentz farfar var Carsten Holtermann. Carsten hadde broren Isach Holtermann som var gift med Emmerentze Steen. Hun var datter av Lucas Olsen Steen. Jeg vil nå prøve å følge denne slekten fremover. Emmerentze hadde flere brødre - Ole, Jens, Lucas og Michel. Det er så langt jeg har kommet. Mvh. Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.