Gå til innhold
Arkivverket

[#69723] Christen Torchildsen og Mette Christine Møller (ca 1691 – 1766) g 1720 i Risør


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Christen Torchildsen er født ca 1673 og død 1735 i Risør Jeg finner han første gang 1714 i skatteliste Lenke. Sannsynligvis sammen med broren jens.Han gifter seg 16.4. 1720 med Mette Christine (Møller) og de har barna (i Risør)1) Elisabeth Catharina (Møller) 1720 g 1939 m Christen Christensen Herskiær, senere Kristiansand.2) Torchild (Møller) 1724 g 1747 med enken (etter Ole Bech) Ellen Christine Povelsdtr3) Kirsten 1726 – 1727,4) Karen 1729 – 1731,5) Dorthe Marie 1731 – 1732,6) Kirsten 1731 – 1731 og7) Mads (Møller) 1733 – 1769 g 1758 m Elisabeth Winther 1735 – 1811? datter til Nils Jørgen Winther og Helvig Cathrine Wendelboe. Kfr også tema 69593 i dette forum.Christen Torchildsen har sannsynligvis en bror Jens Torchildsen. De er faddere i hverandres dåpshendelser omkring 1720. Både Christen, Jens og Mette Christine kan ha vært gift tidligere. ”Møller-navnet” ser ut til å ha kommet fra Mette Christine.Noen som vet om opphavet til Christen/Jens Torchildsen og Mette Christine Møller?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei !Det kan være Mette Christine sitt opphav som er omtalt på s. 136 i boken 'Øster Riisøer paa Randvigs grund' av Kjell M. Nilssen.Mads Michelsen var 46 i 1701 og gift med Karen Klausdatter, de hadde sønnene Claus 12år,Jens 7 år. Mads og Karen hadde og døtrene Kirsten i 1697, Maren Dorthea i 1699, Michel i 1701, og Ingeborg i 1707, senere fikk de Johanne, Birte og Mette Christine. Den første Jens må være død og en annen Jens født senere - han var umyndig i 1727 og bodde i Kristiansand. Birte ble gift i Flekkerøy og Mette Christine gift i Risør med handelsmannen Christen Torchildsen. Maren Dorthea og Ingeborg var ennå ikke gifte i 1727, mens Johanne var gift med Ole Bech f 1696. De fikk barna Ole i 1723 og Michel i 1727, og en datter som ble døpt Christine. Johanne døde i 1742 og Ole Bech giftet seg igjen med Ellen Christine Povelsdatter, men ser ikke ut som de hadde barn sammen. Ole Bech døde i 1745.Mads Michelsen hadde tittelen :'Weyer, Maaler og Wrager' og Ole Bech etterfølgte han i stillingen.Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

En god ting kan ikke sies for ofte...Det jeg lurer litt på her er:Ei Mette Christine Madsdtr Thue gifter seg 1712 med Niels Larsen Banch [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9482&idx_id=9482&uid=ny&idx_side=-31>Lenke Dette er kanskje datteren til Mads Michelsen nevnt i (2)? Jeg finner ikke noen barn til dette paret i Gjerstad/Risør.Så gifter ei 'Mette Kirstine' uten familienavn og patronymikon seg med Christen Torchilsen i 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Mette Christine nevnt i innlegg 2 som datter til Mads Michelsen, gifter seg i Risør med handelsmannen Christen Torchildsen . Møller navnet er ikke nevnt i forbindelse med denne familien så vidt jeg har kunne registrere.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Annemange takk for nyttig informasjon. Vet du hva som er grunnlaget/kilden som knytter Mads Michelsens datter til Christen Torchildsen i Risør? Jeg tenker her på hvilken kilde Kjell M. Nilssen baserer seg på?Er det noen som har tilgang til artikkelen 'Bugge, Kjeld: 'Slekten Banch (Bang) fra Risør.' NST 10 (1945) pp 63-65. [A]'?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.