Gå til innhold
Arkivverket

[#69728] Moster fra Koster - hjelp


Gjest Sigurd Ostrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Ostrem

Hei, Jeg har problemer med å få slektstreet til å bre seg over grensa til Sverige.Anna/e Marie Olsdatter ble født på Koster trolig mellom 1844 og 1848. Hun dro over grensa på et tidspunkt, og ble gift med August Marinius Andersen (født 4 august 1847, Fredrikshald) i Fredrikshald den 14. oktober 1873. I den forbindelse står det i kirkeboken at hennes far het Ole Jonasen, men ellers vet jeg ingen ting om hennes famile/bakgrunn. Jeg er altså ute etter informasjon om Anna Marie og hennes familie fra Koster. Noen tips?Anna Marie og August Marinius fikk trolig 7 barn, og vi ser dem her med noen av dem i folketellingen fra 1875: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0101&kenr=004&bnr=0191&lnr=00>LenkeOg 1885:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Hej!Jag skulle tro att din Anna Maria är född den 25 maj 1847 på Långagärde, Tjärnö Socken. Far: Olaus Jonasson Mor: Oleana AndersdotterDenna Anna lämnar Tjärnö 1864 för att flytta in till Strömstad och därifrån åker hon till Norge den 24 oktober 1865 med flyttbetyg 41.HälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Ostrem

Hei Susann,Tusen takk for info om Anna Maria og hennes foreldre! Det kan virke som du har funnet riktige mennesker her. Jeg tror dette er Anna Maria sitt dødsfall som er regisrert i Fredrikshald her (nr 68): LenkeSom du ser er hun født 25. mai, og det stemmer, men årstall er 1844 og ikke 1847. Merkelig.Jeg har nå lett gjennom alle innflyttere til Fredrikshald fra 1865 gjennom 1874, uten å finne Anna Maria. Kanskje hun flyttet fra Strømstad til et annet sted i Norge i 1865, men hun burde jo være registrert innen 1875 ettersom hun da var gift og hadde fått to barn in Fredrikshald.Igjen takk for hjelpen - tror du det er mulig og finne ut mer om hennes foreldre og eventuelt lenger tilbake i slekten?Jeg forsøkte forresten å finne Långagärde på et kart, men uten hell.Mvh, Sigurd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Ostrem

Takk, Anne - dette var et godt tips! Jeg visste ikke om oversikten over innflytta svensker til Østfold. Her har vi orginalen til lenken din: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=269&uid=53274&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1>LenkeDette stemmer godt med den Anna Maria som Susann beskrev (2), bortsett fra at fødselsdatoen er 25.08.1847, istedenfor 25.05.1847. Det er interessant å se at personen listet etter Anna Maria kom fra samme sted som henne og het Augusta Mathilde, det er nemlig navnet på min tippoldemor - Anna Marias første barn (født 5. januar 1873, Fredrikshald).Det kan se ut som personen du fant er den samme som dukker opp i Fredrikshald i 1873:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Ostrem

Er det slik at man ikke kan lenke til orginaler av kirkebøkene? Mine lenker fungerer hvertfall dårlig.Min lenke i innlegg 3 skulle vise til Anna Maria sin død den 18 desember 1918 i Fredrikshald.Og her prøver jeg igjen å lenke til Anna Maria sin innflytting til Fredrikshald i 1873 (som ikke er helt korrekt transkribert): LenkeHåper dette blir riktig nå, og beklager surr fra min side.Jeg er fortsatt på jakt etter Anna Maria sin familie på Koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Jag har nyligen börjat använda Slöktdata, och har man tur kan man hitta en hel del där, nu sökte jag på 'Anna', 'Tjärnö', '1867' och 'Född' och där har du henne som en av kandidaterna, stämmer precis med inflyttningen till Östfold och vad Susann Sannefjäll skrev.=freg&fsg=Tjärnö&titel=&year=1847&adress=&ovr=&stype=metaphone&x=14&y=10"]Lenkeklicka på förstoringsglaset till vänster i hennes rad, så får du mer data:Födelseregister Tjärnö-F1 (148607)Registret är senast uppdaterat:2008-06-17 Detaljinformation Löpnummer: 29160 Födelsedatum: 1847-05-25 Kön: K Förnamn: Anna Maria Adress: Långegärde Faderns förnamn: Olof Faderns efternamn: Jonasson Moderns förnamn: Oleana Moderns efternamn: Andersdotter Moderns ålder: 26 årmvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Nu klarade inte jag att länka, men i svenska wikipedia finns om Tjärnö församling och hur den har med Koster att göra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Ostrem

Hei Unni,Tusen takk for hjelpen! Jeg har nå funnet Oleana Andersdotter og Olof Jonasson sitt giftermål i samme kilde. De ble gift 1. desember 1846, og det stemmer jo godt, så tipper det er Anna Maria sine foreldre. (Dessverre er det ikke noe mer info om deres bakgrunn annet enn Olof sin adresse).Anna Marias far blir altså kalt Olaus og Olof i ulike kilder.Og takk også til Astrid (8) for tips om lenking!Mvh, Sigurd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.