Gå til innhold
Arkivverket

[#69729] Kari Halvorsdatter f. ca. 1784 - død 24. okt 1864 - født hvor og foreldre?


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Jeg forsøker å finne forfedre til Kari Halvorsdtr f. ca. 1784 - død 24. okt 1864 på Aanmoen i Hof - for om mulig å få et mer komplett slektstre til en konfirmasjon i juni i år!Jeg har tidligere hatt et tema 51275 som berører noe av dette [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=51275&sok=&nr=93&antinnlegg=5&startnr=51&antall=50&spraak=#anker>LenkeI ovennevnte tema innlegg 3 linje 2 står det: ''AMUND PEDERSEN 1787-1853 ble g 1814 m Kari Halvorsdtr 1784-1864.''Jeg kan legge til at ved vielsesinnføring i KIB (viet 22. okt 1814) så er ingen forlovere nevnt og at på Kari står det kun: ''Kari Halvorsdatter Br.''. Kanskje noen har noen idé om hva Br. står for og at dette kan føre meg videre på en eller annen måte?Jeg kan heller ikke lese noe ut av f.eks. dåpene til Amund og Kari's barn, som setter meg på sporet av Kari's foreldre/søsken e.l.!Jeg vet jo ikke hvor hun kommer fra eller hvor hun er i FT1801, men dersom hun står i Hof i FT1801, så er det et par - muligens tre - som kan passe!Alt. 1: 18 år (ikke døpt i Hof i 1783 - mars 1785 eller i Grue 1783-1785) - på Kjøllen østre i Aasnes med foreldre Halvor Mortensen og Katrine Pettersdatter samt en del søsken LenkeAlt. 2: 18 år (døpt 30. nov 1783 i Aasnes - født på Svesætre - far Halvor Gutormsen) - på Svesætere i Aasnes med stefar Ole Olsen og mor Kersti Syversdatter samt 1 søster m.m. LenkeAlt. 3: 16 år (døpt 16. mars 1785 i Vaaler - født på Lund) - på Lund i Waaler med foreldre Halvor Olsen og Oleana Amundsdatter samt søsken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, rent umiddelbart tenker jeg på Brumunddal (eller Bragernes, men det er i Buskerud/Drammen) når jeg ser forkortelsen Br.Lykke til,mvh. Astrid, som også har endel sånne nøtter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for innspillet, Astrid!Ennå mer nærliggende er det å tro at det er en gård i Hof prestegjeld! F.eks. Brænna, Bratlien,Bradskerud, Bru, Broten, Branterud, Breidsjøberget, Breddalen - dette er gårder/plasser som begynner på Br. i GM1838 i Hof prgj.Br. kan også være Braskereidfoss som vel nå er en del av Våler (HED) kommune og på den tiden også en del av Hof prestegjeld!Br. kan også referere til Brandvold sokn som på den tiden var under Grue prestegjeld, som var nabo-prestegjeldet til Hof prgj.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Geir Woll

Tidsnok til konfirmasjonen fikk jeg via andre kanaler bekreftet at det var alternativ 3 i innlegg 1 som var den rette og at Br. står for Bra(d)skerud!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.