Gå til innhold
Arkivverket

[#69732] Steinsfjorden


Gjest Mona Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Thomassen

Leter etter forfedre av Tomas/Tommes Helgesen som bodde på Strandjordet ved Steinsfjorden, han hadde en tvillingbror Niels og var gift med Ingeborg Eriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Thomassen

Der kom jeg litt videre flott, håper på mer hjelp om videre forskning på slektas fofedre i Hole. Takk. Hilsen Mona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Thomassen

Tomas Helgesen sin kone Ingeborg Eriksdatter født ca 1827 vet jeg ikke hvor kom fra. Håper også på at noen sitter inne med mer om forfedrene til Tomas sin mor og far Helge født ca 1807 og mor Marte født ca 1799. Takker for all god hjelp jeg får. Hilsen Mona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Thomassen

Trenger mer hjelp til å finne Tomas og Ingeborg sine forfedre, var dem også fra Hole og buskerud? Klarer ikke helt og få lest de riktige navnene på Ingeborgs foreldre, ser at far heter Erik Jørgensen? Tomas sine foreldre var Helge Tollefsen f. ca 1807 og Marte Nilsdatter f. 1799? Hvor bodde de og hvem var foreldrene?? Rytteråker?? Løkengård?? Mvh. Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ingeborgs foreldre: Erik Jørgensen og Elie Gulliksdtr Rørvig. Tomas sine foreldre står ved vielsen med bosted Rytterager, ved barnas dåp Løkenejet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, to av søsknene til min tippoldemor var blant fadderne til Ingeborg (Marte Marie Nilsdtr. og Anders Nilsen Rørvig), jfr. lenke, høyre side: LenkeJeg har også en 'følelse' av at Erik Jørgensen tilhørte 'slekta', men finner ikke ut av det her og nå. Bind V i bygdebøkene til Hole kommune, som bl.a. omhandler Rørvika, kommer ut til høsten, men de 4 første er tilgjengelig på nett: www.hole.kommune.no/bygdebok.mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, et 'råtips' er at Erik Jørgensen var sønn av Jørgen Evensen og Ingebor Jensdatter, som bodde på Røssegaarden i Hole, jfr. 1801-tellingen. Sønnen Erich er 5 år, og moren til de to jeg nevnte som faddere, Maria (Marie) Olsdatter, 16 år, bor også på gården. Gården ble delt 31.12.1803, og 'hennes' del er Rørvigen (Rørvika).Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Her er vielsen til Ingeborgs foreldre, nr. 78: Lenke Han var fra Elstangen i Hole og hun fra Åsa i Norderhov, og den første forloveren, Nils Rørvigen, er min tippoldefar.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Thomassen

Så flott, nå kommer jeg enda lengere. Tomas og Ingeborg er mine tipptipp oldeforeldre. Mvh. Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, vet ikke hvor langt du har kommet, men Helge Tollefsen er nok sønn av Tollev Thorkildsen og Marte/Martha Henricsdatter, døpt i Norderhov 11. januar 1807. Du finner foreldrene på Leerberg i Norderhov i 1801, begge tjenestefolk, Tollev 16 år og Marthe 24. De aktuelle kirkebøkene er et mareritt å lese, men jeg fant dåpen til Helge, og så vidt jeg kan tyde, bodde de fortsatt på Leerberg, men vielsen deres har jeg ikke funnet, eller rettere sagt: ikke orket å leite etter - maken til kråketær.....mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, hva gjelder Marthe Nilsdatter, så står det 1865-tellingen at hun var født i Hole, og en trolig kandidat er Marthe, døpt i oktober 1799, foreldre Niels Clausen og Mari Ericsdatter på Storøen. Får ikke lenken til å funke, men en av fadderne bodde på Rytterager.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg gir meg straks - må prøve å klippe plenen - men hvis de rette foreldrene til Marthe er funnet, jfr. forrige innlegg, er faren hennes, Niels, trolig sønn av Claus Nielsen Holmen og Marthe Rolvsdatter (blant mine forfedre), så jeg anbefaler deg om å lese i de digitaliserte bygdebøkene til Hole kommune. Dessuten kan du håpe på at lokalkjente kommer på banen.Lykke til, hilsen Astrid, din slektning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Thomassen

Supert og hjertelig takk Astrid, godt jobba, skal prøve å se litt på kråketærne i kirkeboka jeg også. Lykke til med plenklippinga, jeg driver sjøl i hagen og planter. Ha en fin helg, ja kanskje er vi i slekt, hei så. Mvh Mona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.