Gå til innhold
Arkivverket

[#69740] Klokker i Spydeberg, Mathias Berg


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Fra 1730-tallet nevnes en Mathias Berg som klokker i Spydeberg. I kirkebøkene har jeg funnet spredte opplysninger knyttet til hans liv, bl.a. må han ha vært gift første gang med ei Lovisa Maria Buch som begraves i 1745, og i 1747 gifter han seg igjen med Martha Thomasdatter Sverdal. Men er det noen som kjenner mer til han og hans familie? Når og hvor er han født, og når og hvor dør han? Finnes det opplysninger om klokkerne i bygdebok for Spydeberg?På forhånd takk for alle opplysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er samme vielse fra kirkeboka: LenkeSe høyre side , 3 nov, 13 Desember.Skal se om jeg finner noen barn i ekteskapene?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for engasjementet! Jeg kjenner følgende barn: Gjertrud dp. 6.1.1733 (står bare 'klokkerens datter'), Maria dp. 10.3.1737, Jon f. ca. 1740 (konf. 1758, 18 år gml.), Andrina Næsborg dp. 2.12.1742. Fra andre ekteskap en sønn Peter Boysen dp. 1754. Men det kan jo godt være flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan hende noen i Dis-Østfold kan hjelpe deg med oppslag?Her er noen genealogiske ressurser nevnt:LenkeFant ingen barn ved foreldresøk Fam. s. Spørs om faddernavn ved barndåpene kan hjelpe deg , om de er notert i kirkebøkene?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Bygdebok for Spydeberg. bind 1/2 Sølvberg gnr 24: Mathias Berg ca 1711-1781, klokker Gift 17.30 med Lovise MArie Buch, 1702-1745, født i Trøgstad, datter av Wilhelm Henrich Buch og Gjertrud Nielsdtr Nesborg. Mathias gift på nytt 1747 med Marthe Thomasdtr Svadahl ca 1705-1779. Barn av Mathias og Lovise Marie: NN 1731 Gjertrud 1733-1733 Joen 1734-1734 Marie 1736-1788 Gift 1770 med Wilhelm Nicolai Buch, til Kristiania. Marie og Wilhelm er fetter og kusine Joen 1740-1769, til Askim Andrina 1742- Barn av Mathias og Marthe: Peter (Bojesen) Mathiasen 1754-1801 Gift 1780 med Anne Evensdtr 1761-1802 fra Svikebøl, datter av Even Olsen og Gunild Olsdtr BowimMathias Berg var klokker i Spydeberg fra 1730 og resten av livet. Bodde da sannsynligvis på Lille Løken. Ellers bor de også flere år på Vollene under prestegården fra ca 1731. De har også bodd på Glende nordre før de bosetter seg på Sølvberg ca 1740. Joen og Adriana er født på Sølvberg. Familien kjøper i 1750 15 lispund 1 remål ( ca 75% av gårdens verdi) av Ole Gundersen Sølvberg, Christopher Olsen og Amund Hansen. Hvordan Mathias blir eier av den siste delen av gården vet vi ikke. Mathias og Marthe bor på Berg når sønnen Peter blir født. Det ser ut til at klokker Mathias Berg har oppkalt sønnen etter presten Peter Bojesen. Familien eide gården Sølvberg i flere generasjoner helt fram til 1894. Virket fra 1730 til 1781 under prestene Boyesen, Magnor og Wilse. Det var i denne perioden kun en klokker i bygden i følge Torleif Skulberg: Kirker, Prester og prestegård fra 1949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Prøvde å lete etter vielsen i 1730 både i Trøgstad og Spydeberg uten å finne den. Ser så i bygdeboka under neste bruker, Nicolai Christian Buch 1704-1742. Står at han var bror til Lovise Marie. Nicolai var bygdelensmann i Spydeberg fra 1732 til han døde i peståret 1742. Det er litt usikkert hvor han bodde med familien i denne tiden. Det står at også Nicolai var født i Trøgstad. Faren var da secondløyntnant ved Trøgstad Kompani. Familien flyttet til Solør i 1714. I Solør fikk Nicolai offisersutdannelse. Lovise Marie var altså 12 år da de flyttet til Solør. Klarer ikke helt å finne ut hvor vi skal lete etter vielsen der. Finner på Google at Solør var navn på prosti som omfattet flere menigheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Tusen, tusen takk! Her var det mye nye og nyttige opplysninger! Har sjekket litt i kirkebøker for Solør-traktene uten å ha funnet noen vielse mellom Lovise Marie og Mathias, men kanskje andre klarer å finne noe? Ellers blir jo ett av de gjenstående spørsmål hvor Mathias Berg var fra? Uansett har jeg kommet et godt stykke videre på veg, så hjertelig takk nok en gang!Evt. tilleggsopplysninger mottas sjølsagt fortsatt med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

I innlegg 6. Nevnte Marthe Thomasdtr Svadahl f. 1705, kan hun være søster til Guri Tomesdtr Schvadahl f. 1710 i Tr.hjem - d. 1779 i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hvis du ikke har det fra før, så har dtr Andrine Næsborg Mathiasdtr Berg en uekte barn Christian f. 1763 -Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for opplysningen (10) - den hadde jeg ikke. Ang. (9) har jeg ingen opplysninger, så det kan jeg verken avkrefte eller bekrefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.