Gå til innhold
Arkivverket

[#69744] Jølster/Tingvoll.


Gjest Mona Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Thomassen

Min tippoldemor Synnøve Bauge f. 1865 fra Holmedal vet jeg ikke noe om annet enn at hun gifta seg med Johannes AArdalsbakke fra Jølster f. 1863,død og begravet på Tingvoll 1915. Når dei flytta til Tingvoll vet jeg ikke men sønnen deres Ingvald Johannessen fikk skjøte på sin fars gård på Tingvoll i 1917 da han også tok familienavnet Johannessen istedet for Bauge. Ingvald er min mormor Signe Johannessen sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Her giftar Johannes Ivarsson og Synneva Helene Nilsdotter seg (høgre side, nr. 2): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Ålhus i Jølster, Klokkerbok nr. A 1 (1853-1894), Ekteviede 1886-1889, side 122. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5265&idx_id=5265&uid=ny&idx_side=-118>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Her giftar Ivar Johannesson og Nikolaia Akselsdotter seg (nr. 5): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 10 (1847-1865), Ekteviede 1858, side 19. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8398&idx_id=8398&uid=ny&idx_side=-192>Lenke Permanent bildelenke: LenkeVi ser at ho var enkje.Her giftar ho seg for første gong, med Nils Johannesson (nr. 16) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 9 (1833-1848), Ekteviede 1845, side 157. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Her giftar Nils Olsson og Dorte Hansdotter seg (nr. 9): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 10 (1847-1865), Ekteviede 1862, side 25. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8398&idx_id=8398&uid=ny&idx_side=-198>Lenke Permanent bildelenke: LenkeVi ser at ho òg var enkje.Her giftar ho seg for første gong, med Daniel Danielsson (nr. 19): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 10 (1847-1865), Ekteviede 1854, side 11. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Dåpen til Nikolaia Akselsdotter skal vere i 1818/19, men eg har ikkje funne han. Her er konfirmasjonen: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 9 (1833-1848), Konfirmerte 1834, side 101. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11529&idx_id=11529&uid=ny&idx_side=-106>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Dåpen til Ivar Johannesson var heller ikkje lett å finne. Ifølgje vigselsinnførsla skal han ha vore frå Dversdalen i Jølster, men eg finn ingen passande dåp i Jølster. Det er tenkjeleg at denne dåpen i grannegjeldet Indre Holmedal er rett (nr. 70): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gaular, Ministerialbok nr. A 3 (1821-1840), Fødte og døpte 1822, side 11. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11414&idx_id=11414&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

For å oppsummere har vi då, med utgangspunkt i Ingvald:1. Ingvald Johannesson2. Johannes Ivarsson, f. Årdalsbakke i Jølster 18633. Synneva Helene Nilsotter, f. Berg i Jølster 18644. Ivar Johannesson, kanskje f. Hov i Gaular 18225. Nikolaia Akselsdotter, f. Stardalshaugen (Nordre Navnløs)i Jølster ca. 18186. Nils Olsson, f. Årset i Jølster 18327. Dorte Katrine Hansdotter, f. Klakegg i Jølster 18258. Johannes, kanskje Larsson9. kanskje Marte Andersdotter10. Aksel Rasmusson11. Johanne Hansdotter12. Ole Andersson13. Synneva Tollevsdotter14. Hans Olsson15. Oline Sørensdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Kanskje eg kan ta det litt lenger ved hjelp av BB Jølster. Litt dårleg med årstilvisingar, men dei går sikkert an å finne.f.eks. vidare frå nr. 13. Synneva Tollevsdtr. Ho var frå bnr 3 på Årset. Far hennar var Tollef Håvardson Årset, gift med Brita Steffensdtr frå Støfring. Tollef døde ung (arveskifte 1817), men etterlot seg to barn, Håvard og Synneve. Synneve var 8 år i 1817. Brita gifta seg opp at med bror til Tollef, og døde sjølv i 1832.Dvs.26. Tollef Håvardson Årset d. kr. 181727. Brita Steffensdtr. Støfring d. 1832Tollef sine foreldre var Håvard Tollefsen Bolset og Ågote Andersdtr. Åsen. Dei blei gift i 1769. Håvard døde i 1817 og Ågote i 1812. Kanskje var sonen Tollef død før 1817, og at skifte i 1817 gikk direkte frå Håvard Tollefsen til Tollef sine arvingar?Dvs52. Håvard Tollefsen Bolset d. 181753. Ågote Andersdtr. Åsen d. 1812 Litt om nr. 12 Ole Andersson. Han er frå bruk nr. 5 på Årset. f. kr. 1800, gift 1. 1821 med Nikolaia Johannesdtr. Øvrebø, gift 2. 1832 med Synneve Tollefsdtr. Årset. (Ole var 32 år i 1832, Synneve var 20).Foreldra til Ole var Anders Olsson Årset f. 1767, gift 1793 med Kristi Olsdtr. Svidal f. 1763. Anders d. før 1846, Kristi d. 1846.Då blir det:24. Anders Olsson Årset f. 1767, d. før 184625. Kristi Olsdtr. Svidal f. 1763, død 1846.Far til Anders var Ola Krispiniusson (muleg frå Årset), Han fekk skjøyte på Årset bnr. 5 i 1784. Han vart gift 1765 med Pernilla Eliasdtr. Svidal. Ola døde 1785 51 år gamal, Pernilla var då 58. Pernilla dør før 1825.Då blir det48. Ola Krispiniusson Årset(?) f. kr. 1734, død 178549. Pernilla Eliasdtr. Svidal f. kr. 1727, død før 1825Eg veit ikkje kor mykje som er interessant, men eg får gje meg for no i alle fall.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Thomassen

Takker og bukker Egil, alt er interessant som tilhører slekta. Gleder meg til å se ordentlig på dette. Hilsen Mona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Torodd innlegg 10: I følge BB Jølster var Ivar Johannesson som gifta seg med Nikolaia Akselsdtr. fødd Dvergsdal 1823. Vi fin han i såfall her som nr. 29 (litt utydeleg): Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11528&idx_id=11528&uid=ny&idx_side=-13>Lenke Permanent bildelenke: LenkeI følge BB Jølster var foreldra Johan Johannesson f. 1783 d. 1861, gift 1807 med Danilla Ivarsdtr. f. Søgnesand. Sjå òg innlegg i anna sak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Thomassen

Hei igjen , jeg blei litt usikker på hvor nr. 6,7,8 og 9 hører til i forhold til Nikolaia og Ivar nr. 4 og 5. Hilsen Mona.Slektstreet mitt øker for hver dag, spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Håpar eg har forstått deg rett, at det er systemoppbygginga du ikkje heilt skjønar.Systemet er bygd opp slik at far er barn * 2. Mor er far 1.Dersom du starter med Ingvald som er nr. 1, så blir då far hans 1*2 som er 2. Mor hans blir far 1, dvs. 1*2 1 som er 3.farfar til Ingvald, dvs. Ivar, blir då Ingvald sin far *2, dvs. 2*2 som er 4. Farmor til Ingvald som då er Nikolaia blir då 2*2 1 som er 5.Difor blir Ivar sin far 4*2 som er 8 og mor til Ivar blir 4*2 1 som er 9. Medan far til Nikolaia blir 5*2 som er 10 osv.Dersom du skal rekne deg framover, dvs. frå foreldre til barn, så deler du på 2 dersom det er partal (dvs. far) og trekker frå 1 før du deler på 2 dersom det er oddetal (dvs mor).Systemet er kanskje lettare dersom ein set overskrift over alle generasjonane, dvs. Foreldre, besteforeldre, oldeforeldre osv.Håpar det var dette du lurte på.mvh egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Thomassen

Da er jeg med , ikke så greit som nybegynner å henge med. Takk skal du ha Egil. Håper på mer hjelp for å finne etterkommere og forfedre fra Jølster. Tar imot alt med et stort takk. Mvh. Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Fint at du skjønte det, sjølv om plusstegna av ein aller annan grunn ikkje kom med. Men mor skal altså være far pluss 1.Eg kan ta litt om foreldra til nr. 7 Dorte Hansdtr. Klakegg, dvs. nr. 14 Hans Olson og 15. Olina Sørensdtr.Nr. 14 Hans Olson Klakegg er f. 1783,d. 1859, gift med Olina Sørensdtr. f. Bolset. Foreldra til Hans Olson Klakegg er Ola Håvardson f. 1758, død 1839, gift med Marta Andersdtr. Grepstad, f. 1761, død 1835.Det skulle då bli:28. Ola Håvardson Klakegg f. 1758, død 183929. Marta Andersdtr. Grepstad f. 1761, død 1835.Håvard, far til Ola Håvardsson finn eg ikkje omtala i BB Jølster. Marta skal være datter av Anders Olsson Grepstad død 1790. Meir får eg ikkje ut av BB Jølster.Då blir det slik:56. Håvard, truleg fødd Klakegg57. Ukjent58. Anders Olson Grepstad død 179059. Ukjent Nr. 15 Olina Sørensdtr. Bolset f. kr. 1793. Foreldra hennar var Søren Olsson Bolset f. 1750, gift 1781 med Olina Knutsdtr. f. 1752, ikkje oppgitt kor ho kom frå. Far til Søren Olsson var Ola Olsson Bolset. Det er det som står om desse. I flg kirkeboka blei dei gifte i 1779, og Olina var frå Aamot. Foreldra hennar finn eg ikkje oppgitt i BB Jølster om Aamot.Då blir det slik:30. Søren Olsson Bolset f. 175031. Olina Knutsdtr. Aamot f. 175260. Ola Olsson Bolset61. Ukjent62. Knut63. UkjentKirkebøkene vil sikkert kunne gje endå meir opplysningar.Resten av gjengen finn du stort sett i innlegg 17. Eg kan oppsummere det i morga.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I farten virker det som det er slekten min fra Nordre navnløs med flere plasser. Min slekt er bl.a. Rasmus Andersen og Nikolaija Akselsdatter. Rasmus Andersen var eier av Haugen, Nordre Navnløs.Med Vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Thomassen

Takk igjen Egil , supert. Og til deg Birger så er det nok samme slekt, jeg er etterkommer av Johannes Aardalsbakke f 1863 og Synnøve Bauge f 1864 som flytta til Tingvoll på nordmøre. De er mine tippoldeforeldre. Hilsen Mona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha for det, Mona Thomassen! Det er jo alltid hyggelig å få vite mer om slekta! Da får jeg prøve å føye til det som eventuelt mangler hos meg.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg skal ikke blande meg inn i disse opplysningene, men Jeg undres litt på dette med Nikolaija Akselsdatter og Rasmus Andersen. Min Rasmus Andersen, Nordre Navnløs, Jølster ble gift i 1777 med Nikolaia Akselsdatter. Rasmus har jeg født i 1744 og Nikolaia Akselsdattr, født 1747. Rasmus døde i 1817 og Nikolaja døde i 1812. Nikolaija var født på Befring. Er det mulig at her er navnelikhet som gjør seg gjeldend?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.