Gå til innhold
Arkivverket

[#69744] Jølster/Tingvoll.


Gjest Mona Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg har nå fått forklaringen. 'Min Nikolaija er Nikolaja Axelsdatter Befring som giftet seg i 1777, var født i 1747. Hun som var født i 1818-19 giftet seg nok ikke før rundt 1840. I sannhet gjelder ordtaket: 'Der finnes flere flekkede hunder enn prstens.'Mrd vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Det stemmer Birger, der er to av ho. Og dersom eg ikkje har gått heilt i surr, så er Nikolaia Axelsdtr. bestemor til Nikolaia Axelsdtr, for å sei det sånn.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Thomassen

Du har ikke gått i surr Nikolaia var bestemor til Nikolaia. . Nikolaia født 1818 gifta seg med Nils Johannesson 1845 og med Ivar Aardalsbakke i 1858 vist jeg har fått riktige opplysninger.Mvh.Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Thomassen

Vil gjerne vite mer om slekta i fra Jølster,både forfedre og alle etterkommerne. Mine besteforeldre og oldeforeldre bodde på Tingvoll, min oldefar Ingvald, sønn til Johannes Aardalsbakke og Synnøve Bauge flytta til Tingvoll og gifta seg med Karen Martinusdotter , hvor dem fekk 7 barn. Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei igjen Mona. Eg har jobba litt med andre ting, så eg har falt litt ut av rytmen. Eg lagar ei ny oversikt, slik at det blir lettare å sjå kva som manglar. I von om at Torodd tillet det, redigerer eg vekk det lille kromspringet hans til Gaular, då eg trur det må være eit hederleg forsøk, men alstå feil, jf innlegg 17.1. Ingvald JohannessonForeldre 2-32. Johannes Ivarsson, f. Årdalsbakke i Jølster 18633. Synneva Helene Nilsotter, f. Berg i Jølster 1864Besteforeldre 4-74. Ivar Johannesson f. Dvergsdal i Jølster 18235. Nikolaia Akselsdotter, f. Stardalshaugen (Nordre Navnløs)i Jølster ca. 18186. Nils Olsson, f. Årset i Jølster 18327. Dorte Katrine Hansdotter, f. Klakegg i Jølster 1825Oldeforeldre 8-158. Johan Johannesson Dvergsdal f. 1783 - 18619. Danilla Ivarsdtr. f. Søgnesand kr. 1783 - 1861.10. Aksel Rasmusson f. Stardalshaugen kr. 1789-185911. Johanne Hansdotter Årdal f. kr. 1791-186512. Ole Andersson13. Synneva Tollevsdotter14. Hans Olsson15. Oline SørensdotterTippoldeforeldre 16-3116. Johan Johannesson f. kr 1747 d. e. 180117. Janike Nilsdtr. f. kr. 1749 d. e. 180118. Ivar Olsson Søgnesand19. Ukjent20. Rasmus Andersson f. 1744-181721. Nikolaia Axelsdtr. f. 1747-181224. Anders Olsson Årset f. 1767, d. før 184625. Kristi Olsdtr. Svidal f. 1763, død 1846.26. Tollef Håvardson Årset d. kr. 181727. Brita Steffensdtr. Støfring d. 183228. Ola Håvardson Klakegg f. 1758, død 183929. Marta Andersdtr. Grepstad f. 1761, død 1835.30. Søren Olsson Bolset f. 175031. Olina Knutsdtr. Aamot f. 1752Tipptippoldeforledre 32-6332. Johannas Johansson f. ? d.e. 180133. Ukjent48. Ola Krispiniusson Årset(?) f. kr. 1734, død 178549. Pernilla Eliasdtr. Svidal f. kr. 1727, død før 182552. Håvard Tollefsen Bolset d. 181753. Ågote Andersdtr. Åsen d. 181256. Håvard, truleg fødd Klakegg57. Ukjent58. Anders Olson Grepstad død 179059. Ukjent60. Ola Olsson Bolset61. Ukjent62. Knut63. Ukjentmvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Då kan eg kikke litt på nr. 18/19. Ivar Olsen, fødd Sægrov gifta seg med Malene frå Søgnesand 1783, som då er mor til Danilla Ivarsdtr. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=vi14311696&gardpostnr=993&personpostnr=1970&merk=1970#ovre>LenkeAv FT 1801 går det fram at dei begge er kr. 50 år, dvs. f. kr. 1750. Ho heiter Malena Samuelsdtr, og er gift for andre gang. I BB Jølster for Søgnesand bnr. 1 går det fram at ho tidlegare var gift med Daniel Pederson Veiteberg som døyde i 1783. Ivar døde i 1810 og Malene i 1804.Far til Malena ser ikkje ut til å være i live i 1801, i alle fall bur han då ikkje på Søgnesand. Han må jo òg være over 70 år, så der er ikkje så urimeleg at han er død før 1801. I skifteregisteret er det eit alternativ, og det er Samuel Jonsen Søgnesand, død 1752-56. Lenke.Denne Samuel Jonson ser ut til å ha vore gift tre ganger, sist 1750 med Helge Olsdtr frå Sægrov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Då har eg funne dåpen til Malene. Ho er døypt i det som truleg skal være den 19. søndag etter Trinitatis, som då vel skulle bli 4. oktober, om eg ikkje har telt heilt feil. Brudløpet mellom Samuel og Helga var den 20. juni, så då må det være Helga som er mor til Malene.Då skulle det bli sånn:18. Ivar Olsen Søgnesand, f. Sægrov 1750, død 181019. Malene Samuelsdtr. Søgnesand f. 1750, død 180438. Samule Jonsen Søgnesand, f. før 1700, død 1752-5639. Helge Olsdtr. SægrovIvar sine foreldre får vi leite vidare etter ein annan gong.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Thomassen

Takker så mye Egil, dette var moro, der smatt det inn flere av slekta inn i slektstreet. Tvilte selv på at Gaular hørte med her, så jeg lot akkurat den biten ligge. Mvh. Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei igjen Mona. Det har tatt litt tid sidan sist. Eg kjøyrde meg litt fast etter Ivar Olsen Søgnesand, og har lagt det litt til side for å jobbe med eigne ting.I flg. BB for Jølster om Sægrov er Ivar Olsen son av Ole Olsen Sægrov. Utfordringa er at det finnes to av denne, og det har vore vore vanskeleg å finne ut kven som då var far, og dermed mor, til Ivar Olsen. Ivar Olsen er heller ikkje ført inn i kirkeboka, der står det kun at Ole Sægrov fekk eit barn i 1750.Ved hjelp av eit skifte og Yngve på arkivforumet, trur eg at har funne ut av det. Skifte etter ein Ole Olsen Sægrov ser slik ut: Dato 1. juli 1751, enke Gunnile Tollefsdatter, barn Ole O., 9, Samuel, 6, Iver, 1/2 år, og Nicolaja, 12 år. Lagverge for enken Zacharias Tollefsen Åsen, verger for barna Johannes O. Svidal, Zacharias Tollefsen Erikstad, Zacharias Nilsen Sægrov og Knud O. Dvergsdal.Dette må være den rette Iver/Ivar. Eg har ei Karen Tollefsdtr Paulen som blei gift med Ole Olsen Sægrov 1838. Dette må være den same, sjølv om førenamnet er ulikt med enka. Kan ho ha hatt begge namna?I følge BB Jølster om garden Paulen, er det ei Dordei Zakariasdtr. f. Skrede, død før 1753, som tidlegare var gift med Tollef Paulen. I MT 1701 er det ein Tollef Olsen på Paulen, 38 år. Tollef og Dordei hadde fleire barn, bl.a. Gunnhild Tollefsdtr gift med Zakarias Nilsson Sægrov. Eg har funne ei Gunnhild Sægrov gift med Zakarias Fuglehaug i 1852, og dette må då være enka etter Ole Olsen Sægrov (som nemnt tidlegare har denne BB Jølster som eg har, avgrensa opplysningar før 1801).Eg har ikkje klart å finne foreldra til Ole Olsen, men der er ein del alternativ. Sannsynlegvis heitte far hans også Oe/Oluf Olsen.Satt inn i systemet blir då dette:36. Ole Olsen Sægrov, død 175137. Gunhild (karen) Tollefsdtr f. Paulen74. Tollef Olsen Paulen f. kring 166375. Dordei Zakariasdtr. f. Skredemvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er forresten skiftet etter Samuel Jonsson Søgnesand:'Skiftet er datert 4. juli 1753 og er etter Samuel Joensen og Helge Olsdatter. Eneste arving var datteren Malene, som var på tredje året. Formynder for henne var Elling Olsen Veiteberg. det er vist til skiftebrev etter Joen Samuelsen 15. oktober 1732 og etter farfaren Samuel Jonsen. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

38. Samuel Jonsson Søgnesand d. ca 175376. Joen Samuelsen Søgnesand d. ca 173277. Malene / Maline Hansdtr SandnesSå legger jeg ved bilde av Malene Hansdtr sine forfedre, det må selvsagt sjekkes.

bilete7108.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Foreldra til Tollev Chrispinussen Sandal (f ca 1563) var Chrispinus Johannessen Sandal d. 1572 og Kari Tollefsdtr Hus d. før 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Skifter etter Hans Chrispinussen Sandal:'Skiftene forteller at Hans Krispinussen hadde to barn fra sitt første ekteskap: Krispinus Hansen Årdalsbakken og Lisbet Hansdatter, gift med Ole Danielsen Årdal, og barn med gjenlevende ektefelle Johanne Jensdatter: Nils H. Haugen (Fuglehaug), (død, etterlatt seg Jens, Sakkarias, Anne, Brite, Marite og Nicolaja), lensmann Tollef H. Bjørset, Nils H. Sandnes, Gunnilde H., g.m. Anders Gundersen Sandal, Synneve H., g.m. OLe Nilsen Haugen (Fuglehaug), Malene H., g.m. Jon Samuelsen Søgnesand, og Brite H., g.m. Jeremias Knutsen Førde (Breim). Johanne Jensdatter skiftet samme dag fra seg til sine barn.'Her er lenke til Jens Nilsen Nedrebøs dagbok: LenkeHvor han blant annet nevner: 'Anno 1677 den 19 Aprilis - Klocken fem om Morgen døde min gode venne sallige Chrispinis I Sandenes LensMand for Jølster - Oc bliff begraffuit den 24 Apr der hand haffuit Læffuit, 5 oc 60 Aar NB.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nok et skifte:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 14.3.2005 15:18 (2) 'Skiftet ble holdt 14. mai 1684 hos Magelj Zachariasdatter, 'formedelst sin Høye alderdom och suaghed', ville hun skifte med sine bi barn: Tollef Sunde, Hans Ordal, Simen Sandnes, Karj (Leirgrovbakke), Aagotte, Britte, Maritte (Myklebust), Synneve (Myklebust), Maritte (Nedrebø). Jeg vet ikke om noen kilde som sikkert slår fast at hun var datter av lensmann Zacharias Hus, men siden hun var Zachariasdatter, og han eneste Zacharias i vid omkrets, og hennes mann Crispinus Tollefsen Sandnes overtok som lensmann etter Zacharias Hus, regner jeg det som særdeles sannsynlig.'Hans Chrispinussen Sandnes gikk også under navnet som Hans Krispinusson Ordalin i 1684.Lensmann Jens Nilsen Nedrebøs dagbok: 'Anno 1678 den 2 Julius Døde sallige Gunilde Knudsdatter Hans Chrispinissøn quinde I Ørdalle - Oc den 6 dito bleff begraffuen I Helgems Kiercken' Hun var første kona hans.Lenke 'Anno 1636 den 2 Augusti døde sallige Toleff Chrispinssøn Sandnes om Afften der solen vaar høyiste i Fielden vaff den skadelig stensott- Oc vaar Hand 72 aar gammel da hand døde'Han var bonde og lensmann: Han gikk også under navnet som Torleiv Krispinusson Sandnes mellom 1621 og 1623. Nevnt som Torleiv Sande i 1625. Var bondelensmann i 1645, da han var med presten og futen og skreiv ut koppe-skatten. Dei skreiv Chris Pinus. Han sjølv skreiv Chrispin Thorlefsøn. 'Brevsegla hans er bokstavane C T baade jamsides og upaa kvarandre'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Mona Thomassen

Hei!Jeg er imponert over hva dere klarer å spore opp av slekt. Er nå på banen igjen og skal få på plass mine aner i slektstreet mitt. Spennende. En stor takk til dere alle. Jeg kommer nok til å gi lyd fra meg igjen.Mvh mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.