Gå til innhold
Arkivverket

[#69753] Er det mulig å finne ut noe om Andreas Rasmus Pedersen, Sæbø Manger, Hordaland


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Er det mulig å finne ut noe om Andreas Rasmus Pedersen, født på Sæbø i 1807? Ble han gift? Hadde han etterkommere? Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,der er en god del databaser tilgjengelige for Manger. Kanskje han er å finne der.F eks, døpes det en gutt med samme navn og samme år her LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hans far dør i 1825. Moren er da enke på 64 år.Finner ikke Anders Rasmus blandt konfirmerte eller ved FT 1825 for Manger.Han kan selvsagt være reist ut før konf.alderen.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det spørs jo i hvilke sammenhenger man skal søke etter han. Om du Birger kunne si noe om det, så ville det trolig hjelpe oss videre.Ellers kan du legge inn forspørsel på AF om det er skifter eller dødsmeldinger etter Peder Danielsne og Magdeli Sjursdatter. De er ikke oppført i Skifteregisteret for Nordhordland.Der er vel heller ikke bygdebøker for området, så vidt jeg vet. De står i hvertfall ikke på DIS sin side over genealogiske ressurser. Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk! Giftermålet var 29.6.1803. Moren var Magdeli. Om Andreas døde spm liten eller stor har jeg ingen anelse om. Jeg vet bare at Magdeli og Peder Veiteberg er foreldrene og at dette er min slekt.Med vennligste hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er en som passer i alder i 1865 LenkeDet ser ikke ut for at Peder og Magdeli fikk flere barn.Hvor kommer Veiteberg-navnet fra i denne sammenheng. Det er vel i S&F.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det er muligens Peder Danielsen jeg finner nevnt som lagrettemann i 1812 http://digitalarkivet.uib.no/da/tb12001812nhl.htmAar 1812  d: 13de Maij  blev det almindelige Som/m/er- Sage- og Skatte Thing for Radøe Skibrede holdt paa Thingstedet Alverstrøm/m/en  og blev Retten bestyret af mig Sorenskriver Christie i Overværelse af de sam/m/e Dag i Eed tagne 4 Laugrettesmænd:  Ole Michelsen Haaland, Peder Knudsen Bircheland, Peder Danielsen Frøetjold og Niels Olsen Udsylte. Skibredets Lehnsmand og endeel Thingsøgende Almue vare tilstede.  Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg antar da at Peder Danielsen kommer fra Veiteberg i Jølster. Ser at der er Daniel-navnet brukt i flere generasjoner.Stemmer det?Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Arnfrid, Veiteberg er i Jølster, Sogn og Fjordane og derfra kommer min fars slekt. Grethe Flood. Det kan godt hende, men det aner jeg ikke. Hva dette Frøetjold betyr vet jeg ikke.Hjertelig takk til dere begge!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Slik jeg vurderer dette må vi finne ut om noen av Peder og Magdelis barn var uten livsarvinger, og så må det bes om skifteopplysninger etter begge foreldrene (Peder og Magdeli), samt evt barnløse halvsøsken.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk enda en gang. Det er riktig at han hadde en datter Danielle. Hun levde som enke i 1865. Hun var hans datter fra først ekteskapet med Aagaathe Absalonsdatter.Ja, det ser ut som at jeg må be Nedrebø om event. skifter.Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Magdeli og Anders Jensen/Jonsen(første ektemann) hadde to barn i 1801: Jon, f.ca. 1788 og Lisbeth, f.ca. 1796. I basen over vigde i Manger finner jeg en brudgom Jon Andersen og en brud Lisbeth Andersdatter som begge kommer fra samme gård. De blir gift hhv 1812 og 1820, og spørsmålet er om dette er barna til Magdeli fra første ekteskapJon [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=manv1759&gardpostnr=2410&merk=2410#ovre>LenkeLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er Nils og kona i 1825 - Lisbeth er 30 år, født 1795 og det stemmer jo bra med alderen i 1801... Men dette må sjekkes, hvis ikke du har alle disse opplysningene fra før, Birger! Tenkte bare på det som Arnfrid skrev om skifter etter halvsøsken av Andreas Rasmus.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.