Gå til innhold
Arkivverket

[#69754] Hvor gammelt er dette bildet?


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

En skotsk slektsgransker med røtter i Norge har arvet et maleri av en mann som hun prøver å identifisere. Mannen skal være en av hennes aner eller kanskje en bror av en av anene. Det er ukjent om mannen er norsk eller skotsk, men det knytter seg en historie til dette bildet som hun håper kan sette henne på sporet.Historien går kort fortalt ut på at mannen var nær ved å sette livet til under en sjøreise med en norsk båt (trolig fra Norge til Skottland eller omvendt). Han fortalte etterpå at det var hunden hans som hadde reddet ham. Derfor insisterte han på at den skulle være med på dette portrettet som ble malt noe senere.Spørsmål nr. 1 er nå om bildet kan tidfestes utfra klesdrakten og evt. andre detaljer ved maleriet. Jeg har lite greie på slikt og legger derfor spørsmålet ut i debattforum for kommentarer.

bilete7034.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Eller, nei, nå spurte jeg visst dumt. Tidspunkt er vel ukjent, siden det er ønskelig å tidfeste maleriet. Men hva heter anen han muligens er broren til?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannDette er mer som ett skudd i blinde, men jeg synes hunden på bildet ligner på en av datidens Gordon settere. Denne rasen bærer navnet etter hertug Aleksander Gordon som har fått 'æren' av å framavle denne hunderasen. Selv om de skal ha litt brunt over snuten bl.a, minner hunden på bildet som sagt om denne rasen etter gamle malerier bl.a.Hunderasen i seg selv kom forholdsvis tidlig til Norge, rundt 1850 bosatte det seg en engelskmann, John Blackwell seg i Vågå (gården Klones), og han hadde med seg mange av rasen hit til landet.Den siste hertug av Gordon døde i 1836, og hans hunder ble da spredt omkring i landet. Man må regne med at det var til dels bemidlede personer som kjøpte de, for de gikk for skyhøye priser, visstnok.Er den skotske slektsgranskeren sikker på at personen er skotsk? Eller kan han være engelsk? Kan noen tidfeste mer ut i fra klesdrakten f.eks? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeiKan nok stemme det kanskje, i.o.m at kraven til mannen på bildet sikkert er den som gikk under navnet 'fadermorder' på folkemunne. Håret skulle være bølget og fyldig på sidene, og rekke til midt på øret. Bakkenbart og skjegg var på mote iflg. opplysninger om perioden 'Pseudorokokko'.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Foreløpig takk for verdifulle kommentarer. Idéen om å bruke hunden til avgrensing er interessant. Jeg ser ikke bort fra at mannen kan være engelsk i stedet for skotsk (eller muligens norsk). Til Grethe: Mannens navn er ikke kjent og vi vet heller ikke når han forliste. Håpet er at bildet kan bidra til å eliminere en del 'kandidater'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg tror maleriet er eldre enn 1840/1850-tallet. Han har da knebukser, dere, og de var vel historie på den tiden? Samt at 'slipset' også tyder på noe eldre tider. 1815-1825 er mitt tips,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(1): Ein liten detalj: Nedste knappen i vesten er ikkje kneppt. Når vart det ein vanleg skikk? Til samanlikning har dei to kjekkasane i siste lenka i (5) kneppt knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannNå har jeg sjekket i min bok om gordon setteren, og jeg er nesten sikker på at hunden skal være av den typen. Siden din slektsgransker også er skotsk, er jeg enda sikrere, alt med at gordon setter er en skotsk rase. Den siste hertugen av Gordon døde i 1836, og hundene ble da solgt rundt omkring, til etter datidens meget stive priser.Hva er navnet på din skotske gransker? Nå skal det være mer enn flaks om det matcher noen av de navnene jeg har på de som kjøpte hunder fra kennelen da, men undre er jo kjent for å skje innimellom...:-) Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Min kontakt i Skottland heter MacLeod, men jeg er ikke sikker på om bildet stammer fra mannslinjen. Av det du forteller om hertugen av Gordon, så er kanskje familien Leslie mer interessant. Den fører oss nemlig helt til Gordon Castle der jeg formoder at George Gordon (1770-1836) residerte. Den aktuelle delen av familien Leslie bodde faktisk bare en drøy norsk mil fra Gordon Castle!!! Nå er jeg spent på hvem som kjøpte gordonsetterne etter George Gordon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannDessverre var det ingen navn på min liste som matchet, men det ser ut til at vi har kommet litt nærmere en evt. løsning. Det som kanskje kan bidra litt videre, er hvis det finnes bygdebøker e.l for Vågå og området deromkring. Vi vet jo at John Blackwell bosatte seg der rundt 1850, og at han da bragte med seg gordon settere. Kan det være noen i forbindelse med han som muligens er på bildet? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg tror nok kanskje at John Blackwell er et blindspor. For det første fordi han var fra Sør-England og ikke fra Skottland. For det annet fordi den skotske familien det her er snakk om, er knyttet til Nordmøre og ikke til Gudbrandsdalen. Hvis jeg har oppfattet det korrekt, så vet vi ikke navn på alle kjøperne av de gordonsettere som ble solgt da hertug George Gordon døde? For det annet så solgte han vel også noen selv i den tiden han drev avl på den stammen han hadde overtatt etter sin far? Altså kan teoretisk både MacLeod og Leslie ha vært blant kjøperne.Dette 'hundesporet' bør uansett følges videre, og jo tidligere på 1800-tallet maleriet er fra, desto viktigere blir dette sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeiDa prøver vi noe annet:-) Men fortsetter på hundesporet..Den 7.juli 1836 ved Tattersall avholdt auksjon over avdøde hertug av Gordon`s hunder, og følgende kjøpte: -Lord Abercorn, Lord Chesterfield, Duke of Richmond, Lord Douglas, Mr.Martyn, Mr. Walker, Mr. Robertson. Tidligere var det også solgt hunder til Duke Abercorn, Duke of Argyll, Viscount Bolingbroke, Duke of Buccleuch, samt noen flere som det ikke står navn på. Dette var bare noen av stammen visstnok, men i 1838 var det derimot bare 3 hunder igjen på Gordon Castle.Visstnok var alle forfatterne som har skrevet hundelitteratur og faktabøker på den tid, enige om at på Gordon Castle, Fochabers, Banffshire i det nordøstlige Skottland hos hertugene av Richmond og Gordon`s høylandssete fantes en stamme av denne rasen. Hertugen av Gordon`s familie hadde denne rasen i hvertfall før 1815.Kjekt om du skriver ned det du vet om slekten, siden du i siste innlegg sier den er tilknyttet Nordmøre. Skal prøve å finne noen bilder av gamle gordon`s, samt av Hertug Aleksander av Gordon, vet jeg har ett sted...Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Prøvde å scanne inn bilde, men kvaliteten er dessverre dårlig..Alexander av Gordon, den 4. hertug

bilete7036.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Hei Siden du nevnte Nordmøre søkte jeg litt og fant noe som kanskje kan være en interessant vending...Skotten John Ramsay ca. 1701-1787 i Banffshire, Skottland av foreldre 'Laird' John Ramsay of Melrose and Laithers- Mary Forbes. John Ramsay vokste opp i Banffshire hvor foreldrene hadde flere jordeiendommer, og må betraktes som velstående. Ramsay kom til bl.a Kristiansund hvor han slo seg opp innen klippfisk, og han fikk kjøpe fiskeværene Grip og Veidholmen i 1737.Under hans tid i Norge, hadde han også skotsk hjelp, nemlig William Gordon og George Leslie, begge fra Banffshire-området! (Gordon Castle ligger også i samme område)Han reiste tilbake i 1753 som en rik mann, hvor han i en alder av nesten 70 år ble gift med en prestedatter og de igjen fikk en datter sammen. På kirkegården i Newmachar er det reist en marmortavle til minne om Ramsay, etter innskripsjonen å dømme er denne satt opp av hans svigersønn, John Innes Ramsay ca. rundt 1812.Kan dette være en forbindelse muligens? Her har vi en link opp mot gordonsetteren, Leslie-navnet, og båttrafikk over Nordsjøen. Nå er jo bildet yngre enn John Ramsay, men kan det tenkes at personen på bildet har en forbindelse til han, eller hans forretningsvirksomhet i Norge, og da spesielt Kristiansunds-området?Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Wenche har sirklet inn de riktige personene. Opplysningene er vel hentet fra mine artikler i Norsk Biografisk Leksikon? Den grenen som nå er mest aktuell, skriver seg fra Hans Georg (Grøn) Leslie som var barnebarn av George Leslie. Han var født på Bremsnes (Averøy) på 1780-tallet med norsk far og skotsk mor. I 1811 'emigrerte' han til Skottland etter å ha arvet en større eiendom der, og døde der i 1856.Portrettet som denne tråden gjelder, kan kanskje være av Hans Georg Leslie, men det kan også være av sønnen hans, eller av andre i denne slektskretsen. Det er også andre alternativer, men Hans Georgs tilknytning til Norge gjør kanskje dette til det mest aktuelle sporet.Ettersom Wenche nevner William Gordon, så må jeg tilføye at selv om han i sin tid bodde like i nærheten av Gordon Castle, så var han ikke i slekt med med hertug George Gordon som har gitt gordonsetteren navn. William hadde for øvrig etterkommere i Kristiansund, og vi skal kanskje ikke se helt bort fra at disse kan ha hatt kontakt med Leslie-familien i Skottland. De kom fra samme område og kan også ha vært i (fjern) slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Knut Bryn

Jeg har nå fått tak i maleri av kona til 'mannen med hund'. Det er sannsynligvis malt på samme tid. Bildet er dessverre ikke helt skarpt. Det bør vel likevel kunne gi en pekepinn om når det er malt for den som har litt greie på klesmoter på 1800-tallet. Jeg spør derfor igjen: Hvor gammelt er dette bildet? I likhet med bildet av mannen, er nok dette malt i Skottland.

bilete7134.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Om man tar for seg stolen,så ser den ut til å være en'Biedermaier'Denne stilen overtok etter 'Empire'i første halvdel av 1800 tallet.Hva Biedermaierstilen het i Skottland,vet jeg ikke.Mvh Karl Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeiHva het kona? Fint om du legger ut all den infoen du har, slik at man slipper å lete etter ting som allerede er kjent.. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeiJeg er enig med Karl Johnny(21) i stilen, og etter klesdrakt, hårfrisyrer, samt ikke minst hatten med strutsefjær, vil jeg si i årene 1825-1840. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har jo ikke peiling men slenger ut en teori, kan klesdrakta være inspirert av Dronning Victoria så bildet kan være tatt rundt tidsperioden som er nevnt i innlegg 23?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for tips så langt. Jeg føler vel fortsatt at vi mangler de sikre indikatorene som kan snevre inn det aktuelle tidsrommet. Til Wenche: Navnet på damen (og mannen på bildet som tråden innledes med) er ikke sikkert kjent. Mannen hadde imidlertid en tilknytning til Norge, - trolig Kristiansund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.