Gå til innhold
Arkivverket

[#69768] Mysterier - Martin Norgren Davidsen


Gjest Tor Trondsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Trondsen

Dette er et mysterium som jeg har fiklet litt med fra tid til annen.I 1902 gifter min tippoldemor Petra Davidsen (f 1878) seg med Tømmermann Martin Norgren Davidsen (f. 1877) i Narvik.Noen år og noen barn senere reiser han til Amerika sammen med en venn, og familien skulle komme etter senere.Etterpå hørte ingen noe fra ham.I følge vennen som kom hjem noen år etterpå hadde han omkommet under overfarten og var begravet i Boston. Etter en tid ble det til at han hadde omkommet i en ulykke i Boston rett etter overfarten.Slekta er full av sjøfolk, og flere har forsøkt å finne graven til tippoldefar uten hell. jeg har forsøkt Ellis Island og diverse andre kilder, men det er og blir et mysterium.For å gjøre mysteriet komplett så fikk jeg for tre år siden telefon fra min min grandonkel (Martins yngste barnebarn) som påsto han hadde løst mysteriet. Han (min graqndonkel) hadde giftet seg 'over there' og brukt litt tid på denne saken. To uker etterpå fikk han hjeneblødning og døde. Det ble ikke funnet noen notater om dette blant papirene hans etterpå. Var det bare skryt og fyllepreik? Jeg et ikke.Har også forespurt på ulike nettforum tidligere, men det skader jo ikke å høre igjen om noen av mesterdetektivene her kan hjelpe.

bilete7035.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Han forlater iallfall Norge i mai 1912 med Boston, Massachusetts som reisemål. Vennen han reiser sammen med er vel da enkemann Christopher Nicolaysen, født 1876. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Og det ser ut til at han kom vel frem til Boston:Name: Martin Nardgren Davidsen Arrival Date: 14 Jun 1912 Age: 35 years Estimated Birth Year: abt 1877 Gender: Male Ethnic Background: Scandinavian Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Cymric Port of Arrival: Boston, Massachusetts Friend's Name: Petter Balzersen Last Residence: Norway Birthplace: Norrick, Norway Microfilm Roll Number: 179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Vet ikke om dette hjelper, men den Petter Baltzersen som er oppgitt som venn, er nok denne personen:World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Peter Baltzerson City: Washington County: Washington State: District of Columbia Birth Date: 25 Jul 1876 Race: White Roll: 1570936 DraftBoard: 3Hans kone Dagny bor i 604 South St., Roslindale, Boston.-U.S. Naturalization Records Indexes, 1794-1995Name: Peter Cornelius Baltzerson Birth Date: 25 Jul 1876 Birth Location: Tjotta, Norway Spouse: Dagny State: Massachusetts Locality, Court: District of Masssachusetts, U.S. Circuit and District Courts Title: Index to Naturalization Petitions and Records of the U.S. District Court, 1906-1966, and the U.S. Circuit Court, 1906-1911, for the District of Massachusetts Description: Atk to Beswick Series: M1545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Trondsen

Så da vet vi at han kom vel frem til Boston. Dersom han døde rett etter overfarten, hvor ville han da bli begravet? Vil det finnes noen registere over dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Chris Bingefors

Dagny Baltzerson verkar dö i Californien (California death index): Name: Dagny Baltzerson [Dagny Olsen] Social Security #: 0 Sex: Female Birth Date: 4 May 1882 Birthplace: Other Country Death Date: 21 Oct 1941 Death Place: Los Angeles Father's Surname: Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Trondsen

Men ingen finner noe dødsfall på Martin Norgren Davidsen. Det er det som er det store mysteriet Chris. California er jo likevel en mulighet som må sjekkes nøyere.Takk i alle fall.Tor, Sola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.