Gå til innhold
Arkivverket

[#69769] Anders Pedersen f. ca 1799 Numedalen


Gjest Jan Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Bragstad

Iflg. folketelling 1801 er det en Anders Pedersen 1 år gammel i Kolvereid (Fosaae gård).Mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Litt om Anders Pedersen døpt i Fossåen 08. juni 1800 som Per har funnet:Nærøy Bygdebok, bind III, s 286 (Fossåen) : Far er Peder Andreas Andersen (f 1772 ant. i Fosnes – d ukj.) kom fra en nabogard Mulstad. Mor er Sirianna Clemmetsdatter Strand (f 1773 – d ukj). Paret har fire barn og Anders er nummer to. Familien kom til Fossåen 1799. De flyttet derfra ca 1805, men det står ingenting om hvorhen.Nærøy Bygdebok, bind III, s 250 (Mulstad) : Peder Andreas sine foreldre var Anders Hermansen Duun (f ca 1744 ant i Fosnes – d ukj.) og Valborg Johansdatter (f ca 1744 – d ukj.) Familien på Mulstad skal ihht bygdaboka ha flyttet til Gjeslingan i datidens Fosnes (nå Vikna) ca 1797, men jeg finner dem ikke i Viknaboka.Det er slettes ikke sikkert at dette er den samme Anders Pedersen som finnes i militærrullene 1830 og som dør 1852!mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Hansen

Takk for svar. Jeg er ganske sikker på at det er samme mann som dør siden han har rett alder og bodde på Leknes da et barn ble født 10 år før (jente 14 Lenke).Tilbake til det dere har funnet. Jeg har snakket med en kar som mener Nummedalen er et større område i NT, noe som kan bety at det er flere plasser å lete i. Hvis det hadde vært mulig å finne fødested til Anders ville det vært lettere, eller hvor Peder m/fam. flyttet hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Ovennevnte Anders Pedersen 1 år var den eneste jeg fant hjemmehørende i Namdal fogderi (som bl.a. Kolvereid var en del av). De øvrige tilhørte bl.a. Inderøy, Fosen og Stjørdal fogderier. Utvidet søk på 0-4 år gav i tillegg en 3-årig samegutt på Tromsfjellet i Overhalla, hvilket gir 2 personer i Namdal fogderi av i alt 9 personer i Nord-Trøndelag.Såfremt oppgitt alder er riktig (altså født like før folketellinga),og at Namdal fogderi også er korrekt, anser jeg Anders Pedersen fra Fosaae å være en sterk kandidat.I følge bygdeboka som Dag siterer, flytter familien omkring 1805, muligens til Buksnes pgj. Dessverre mangler kb. her for tidsrommet 1794-1816, og konfirmantliste kommer først i 1818. Men det er jo mulig at de har vært innom andre steder på veien. Den som leter finner vel noe...Med vennlig hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Jeg er enig med Per i at Anders Pedersen i Fossåen er en sterk kandidat.Fant etter hvert familien fra Mulstad (innlegg #4) beskrevet med tre linjer i Viknaboka, bind II, s 355 (Sør-Gjeslingan). Her står det kun at de var oppsittere i FT1801. (Denne bygdeboka har særdeles mangelfull dekning av husmenn, strandsittere, inderster etc). Her er de i FT1801 LenkeAnders Pedersen i Fossåen hadde følgende søsken: Susanna (f 1798 – d 1801), Clemment (f 1802) og Dorthea (f 1805).Dette kan kanskje være til hjelp når du leter eter hvor hen familien flyttet i 1805.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Lenka i forrige innlegg ble bare tull (peker op denne debatten :-) )Denne skulle bli bedre ( Sørgerslingøen , Iøen, Fosnæs) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Hansen

Takker for info., dette ser bra ut. Jeg finner ingen match med søsken/foreldre til Anders i Buksnes, og det er egentlig det som gjør meg usikker nå. Klarer dere å finne noe?Ser av mill.rull at Anders også kan være født etter 1801: LenkeDermed bør man kanskje se etter noen Anders født 1801-1803 også?Dessuten er ingen av barna oppkalt etter Anders familie...: Olava Petrika Walnum, Micholi Petrika Walnum, Henrik Angell, Karoline Fredrikke og Bergithe Sebina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Det var jo et fogderi som het Nummedal og Sandsvær i Akershus, bare for å ha det nevnt. Store norske leksikon har et fint kart over alle fogderiene i Norge omkring 1750. Jeg får ikke laget lenke dit, men hvis du søker på Google på Nummedal og Sandsvær fogderi, kommer du sikkert rett.Hvis det er slik du antyder at Anders Pedersen kan være født etter folketellingen 1801, da er det mange kirkebøker som må finleses.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Hansen

Hei Per!I mill. rull står det 'Nummedahls fogderi i Nordre Trondhjem amt', noe som må bety at det dreier seg om Trøndelag.Ja, for å være sikker er vel det det lureste. Man kan aldri være helt sikker på aldersangivelsene, har blitt lurt der før. Hvis noen har full oversikt over dengangs Nummedal fogderi kan man begynne å lete i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.