Gå til innhold
Arkivverket

[#69772] Skifteprotokoll fra Indre Sogn.


Gjest Alf IngmarKolstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf IngmarKolstad

Hvem skiftes det til i skiftet etter Johannes Johannesen Berget, Sogndal. Refererer til protokoll 8b, side 571b, i perioden 1774-1781.Mvh. Alf Ingmar Kolstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Namn arvtakar: Johannes, Johannesen Gard: Qvam, nr.:3 Husmannsplass: Berget Yrke: Tambur Skipreide: Sogndal Protokoll/side: 8b-571b Datering: 1774-1781 Dato: 12.2.1780 Eiga: 36 Dalar, 3 ort, 14 skilling Gjeld: 13 Dalar, 3 ort, 15 skilling Netto: 22 Dalar, 5 ort, 15 skilling Merknad: Personar i skiftet : (1) Kari Christensdatter Enken (2) Boets gjeld Kreditor (3) Niels Ellingsen Eggum Formynder for Berent (4) Niels Larssen Qvam Formynder for Johann (5) Johannes Johannessen 3 Aar Søn (6) Ole Nielssen Qvam Laugverge for Enken (7) Berent Johannesen 6 Aar SønDette er hentet fra Fylkesarkivet.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf IngmarKolstad

Takk for innlegg Arnfrid. Dette var nok ikke 'min' Johannes.Jeg prøver å finne anene til min formor Pernille Johannesdatter. I 1801 skrives det at hun var 42 år gammel. Hun var først gift med Ole Knudsen fra Olsnes på Osterøyen, og etterpå med Iver Andersen røtter fra samme øy, og med røtter til Bruvik.Hun fikk seks barn,hvor flere fadre har navn som gir en link til området Hafslo - Sogndal. Jeg nevner Hans Alm, Leonhard Hess jr.og Christense Rumohr.Mvh. A.I.K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Hun ble ihvertfall gift i Bergen begge ganger. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=17477&merk=17477#ovre>Lenke LenkeI kirkebøkene: Hennes første ekteskap med Ole Knutsen 10/6-1784, men ingen foreldre er oppgidt: Kildeinformasjon: Bergen fylke, St. Jørgens Hospital, Ministerialbok nr. A 2 (1766-1814), Kronologisk liste 1784, side 59. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHennes andre ekteskap med Iver Andersen 16/3-1794. Heller ikke her står det oppgidt foreldre: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 7 (1725-1826), Ekteviede 1795, side 114-115. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFt 1801: LenkeTror nok at Arnfrid har funnet en god kandidat.Barna har du vel og funnet døpt i Bergen, ser det er 6 i alt med hennes to ektemenn.I 1761 blir det født en Pernelle Johannesdtr, moren heter Karen og et av barna hennes har jo det navnet. Kanskje en kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dåpen hennes i kirkeboka (venstre kolonne under midten) Her står det noe etter faren: Permanent sidelenke: LenkeFadderne er Marthe Erbøe, Anna Catharina Grønn, Anna Nilsd., Friederich Molstad og Claus MolstadDet kan være Moldestad i S & F??Finner ihvertfall ikke dette paret vigde i Bergen, heller ikke finner jeg flere barn enn denne Pernelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf IngmarKolstad

Takk for innlegg, Arnfrid og Kjellaug. Har nå gått gjennom alle relevante data på nytt, og kommet frem til at dette må være 'min' formor, Pernelle - Pernille Johannesdatter. Foreldrene, Johannes Siursen og Karen Pedersdatter, er ikke å finne som ekteviet her på Vestlandet. Faddernavnet Erboe har relevans til Telemark og Skiensdistriktet. Faddernavnet Molstad skal være Molste(e)n, en veverslekt. Jeg må finne ut av dette.Et lite sidesteg. Har nylig funnet at lensmann Anders Hansen Bildøen og Guro Hansdatter Gjøen er blant forfedrene.Kanskje vi er i slekt?Ta gjerne kontakt. alfingk@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Guro Hansdtr Gjøen var søster til min 6. tippoldemorDu finner sikkert flere temaer om dette paret, vet de har vært disskutert. Jeg har ihvertfall notert dette:'Anders var fødd ca 1630. Han levde i 1701 då dei heldt manntall, men var død då matrikkelen var skriven i 1718. Bygdebokforfattar Halvor Skurtveit fortel at Hans døde i 1708/09. Anders var lensmann. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=45&filnamn=1701sba&gardpostnr=1257&merk=1257#ovre>Lenke 1701 FTHer står det 'LensMandzgaaerd Odel' Barn. Gyri og Anders 1... Marta Andersdatter g. Ole Olsen N. Golten. Busett på Geitanger i Fjell i Sartor Marta fikk 6 barn 2... Nils Andersen g. Bothilde Hneriksdatter. Busett på Bildøy i Sartor Nils var lensmann, fikk 4 barn 3... Hans Andersen g. Gierche Ellertsdatter Gaboe. Busett i Bergen 7 barn. Omtalt i brukerforum 4314 4... Kirsten Andersdatter g. Ditlev Jørgenssen Helmer. Busett i Bergen Minst 3 barn, mulig fleire.'Skifte etter sønnen Hans Andersen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.