Gå til innhold
Arkivverket

[#69777] Journal for Hafslunds haandgjerningsskole 1876


Gjest Tom Birkelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Birkelund

Denne skoleprotokollen som jeg pt. har muligheter for å gjøre oppslag i, inneholder navn på jenter som gikk på denne skolen i perioden 1876-1902. Etter det jeg kan finne, er jentene født i perioden 1863-1892. Den første tiden opplyses bare alder på jentene. Etter hvert opplyses fødselsdato.En del av de første oppføringene oppgir navnene på jentene med fornavn påfulgt av farens navn. Eks.: Pauline Petter Johansen, -Alette H. Vinter.En annen type oppføring er denne: Navn som Anne Albertsdatter og Hanna Sørensen står oppført etter hverandre. Her heter vel faren til Anne Albert. Men jeg er ikke sikker på om Hannas far heter Søren. Kanskje Hanna har beholdt farens etternavn?Det er tydelig at navneskikkene er under forandring rundt århundreskiftet.Skolen var jo en del av Hafslundbrukets egen skole. Skjeberg kommune overtok i 1916 disse forpliktelsene og bygde skole på nåværende skoletomt på Hafslund.Som sagt: Jeg kan gjerne lete etter navn i protokollen.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.