Gå til innhold
Arkivverket

[#69780] Dombaas Ødegaarden (Lesja)


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Er det noen som kjenner til slekten Dombaas Ødegaarden? Jeg er kommet tilbake til Knud Jørgensen Dombaas Ødegaarden dpt 1731 i Lesja, som sønn av Jørgen Dombaas. Dersom noen har aner for Jørgen, mottas disse med takk.Bakgrunnen er at en amerikaner med DNA-match med meg (12 markers), hadde ikke så god greie på slekta (mente den var fra Haugesund), men nå har jeg kommet til denne Jørgen Dombaas, som da skal ha hatt samme yDNA som meg, og det er bare 10 mil igjen til min eldst kjente ane :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

God morgen Arnstein!Jeg kjenner ikke disse, men jeg tror jeg fant dem under Berg-Dombås 9-1 på side 211 i bygdeboka, bind 1:Knut Jørgensson, født 1731, gift 1757 med Anne Tostinsdotter fra Sørumgard på Lesja. Til Dombakken 9-18.Jørgen Knutsson, født ca 1697, død 1733, gift 1720 med Marit Knutsdotter fra Hoset på Lesja.Knut Johannesson, født ca 1650, død 1730, gift med Marit Jørgensdotter (1640-1719), ellers ukjent.Johannes Larsson, født ca 1628, død ca 1680, gift med ?Lars, født ca 1580, død ca 1650, gift med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå er det mulig at jeg har gjort en feil.Jeg har ganske sikkert funnet rette person i Jørgen Tostensen kalt Slette ved dåpen, hjemmedøpt av Jørgen Slette 29. nov 1856, med foreldre Tosten Jørgensen og Ragnhild Erichsdatter.Denne Jørgen Tostensen benyttet seinere navnet Ødegaard. Jeg antok derfor at han var sønn av Tosten Jørgensen Dombaas Ødegaard og Ragnild Eriksdatter Domaas. Disse to giftet seg 19. april 1825, og begge er oppgitt å være 32 år. Da vil det vel bli umulig for Ragnild å få en sønn i 1856.Jeg ser nå at Slette også hadde et bruk Ødegaarden. Kan det ha vært to par Tosten Jørgensen og Ragnild Eriksdatter på Dovre på denne tiden - på Slette og på Dombaas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hjertelig takk for det!Da ser det ut til at Tosten ble født 14. des 1823 og dpt 25. des, foreldre gårdmann Jørgen Tiøstelsen Slette og Aagaat Pedersdatter LenkeDa skulle jeg i stedet for det opprinnelige spørsmålet ha spurt etter anene til Jørgen Tjøstelsen Slette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jørgen Tjøstelsen (Kiøstelsen) Slette f 4. mars 1791, dpt 27. mars, foreldre Kiøstel Jørgensen Slette og Kari Hansdatter Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

På Slette 1801, Kari enke, Jørgen 10 år, dessuten finner vi vel far til Kiøstel her: Jørgen Kiøstelsen, 89 år Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.