Gå til innhold
Arkivverket

[#69782] Christen Hermannssøn, sogneprest Norderhov 1619-24. Kone?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Er det kjent hvem hr. Christen var gift med? Jeg registrer at han ble sogneprest etter Niels Knudssøn, som i 1610 var gift med Margrethe Laugesdatter, enken etter fogden Peder Christensen Buskerud. Kan Christen ha giftet seg med Margrethe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Svein Arnolf:Hva er kilden din for at Nils Knutssøn i 1619 var gift med Margrete Laugesdotter, og at hun var enke etter den nevnte fogden?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg kan ikke vise til en eksplisitt (primær)kilde, annet enn det jeg har sakset fra litteraturen om barna etter sognepresten Lauge Thomassen i Modum. Noe har stått i bygdehistorien for Modum, tror jeg, noe i Gjallarhorn. Dette etter hukommelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Den viktigste sekundærkilden jeg har brukt for hr. Lauges barn og deres ektefeller er S. H. Finne-Grønn: 'Det fornemme bryllup på Hallingstad i 1594', i NST V s. 260. Det meste som er skrevet senere, f.eks. i Gjallarhorn, kommer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I 'Hringariki' nr. 1/2009 har Sten Høyendahl gjengitt diplomene i Norderhov prestearkiv. Der er på s. 54 gjengitt en hjemtingsdom av 20. november 1633, Hønen tingstue i Norderhov, inntatt i brev av 24/4 1655. Her forteller Jens Li at Truls Hønen, Torger Hønens far, en gang hadde bedt prestekona Marte Lagesdatter om å få hugge i Korsdalen, selv om han hevdet å ha eiendeler der.Truls Hønen levde på beg. av 1600-t. 'Marte' Lagesdatter er vel nevnte Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Svein Arnolf:Takk for tilbakemelding. Jeg har sett artikkelen til Sten i Hringariki, men har oversett referansen til MArte Lagesdatter.Grunnen til mitt spørsmål er at herr Nils i 1617 sitter med jordegods som dukker opp på Huseby i Lier senere. Jeg har derfor tenkt meg at Mikkel Nilssons enke Marte (1635-1641 ) kan ha vært en datter eller stedatter av herr Nils.Mvh Are Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.