Gå til innhold
Arkivverket

[#69797] Hei Modum-spesialister !


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

I tråd nr. 61442 fikk jeg god hjelp til å finne min kones forfader, som var husmann på Komperud gård. Nå har jeg noen tilleggsspørsmål, som jeg håper å få hjelp til, etter å ha lett meg blind selv:Lars Andersen og Ingebor Hansdatter ble gift 28/10-1792 i Nykirke, og bosatte seg senere på Komperud-eie. Lars foreldre var Anders Hansen og Maren Larsdatter. Anders var husmann på Hervig-eie, og betalte ekstraskatt i 1765, men noe utover det vet jeg ikke om dette paret ?Ingebors foreldre var Hans Gundersen (1716-1804) og Johanne Jensdatter (1728-1809). Hans var husmann på Dignes-eie, og betalte ekstraskatt i 1765. Plassen ble senere overtatt av deres sønn, Gunder Hansen, som hadde foreldrene i follaug. Om noen vet mer om dette paret er jeg takknemlig for all input, og jeg ville også svært gjerne ha et bilde av Dignes gård om det er tilgjengelig.All hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tormod Thoresen

Hei.Foreldrene til Lars var som du nevner Maren Larsdatter (1724 - 1794) og Anders Hansen (1722 -1787). Maren kom fra Hovland på Modum , mens Anders kom fra Stalsbergområdet ved Vikersund. Stalsberg hadde på den tiden ikke noe gårdsnavn . Det er vel nærmere Sevold / Ihlen.Ved skifte etter foreldrene til Maren ( de var ikke døde, kun slitne), Søndre Hovland 1749 ble det bestemt at Anders skulle overta gården mot å betale svogerne en del penger, samt mot at foreldrene til Maren skulle ha fritt opphold så lenge de levde. Gjelden på Hovland var ved skifte i 1749 282 rd, så Lars og Karen var nok ikke heller særlig godt økonomisk situert.Anders sølgte Hovland videre i 1756 , for det samme året kjøpte han Hervik og flyttet dit. Anders hadde Hervik til 1767 , da han solgte gården til Ole og Abraham Danielsen. De var muligens odelsmenn på Hervik, og tok gården fra han på odel.Videre så finner vi ekteparet i Krødsherad. De flytter til plassen Tære som ligger under nedre Skinnes. Det heter at han ikke likte navnet Tære , så han prøvde å forrandre navnet til Frydenlund. Nå lyktes ikke det . Man han var en stabeis og kalte plassen for Hervik, navnet han også tok. Jeg har vært på stedet og hadde en strålende ettermiddag sammen med elskverdige Ellen Ødegaard. Dessverre så døde hun i 2002.Jeg kjenner til at han hadde minst 7 barn. Lars var den yngste født (døpt) nr.10, 1763.Anne var nr. 3 født 1751 , da bodde de på Hovland , men de hadde flyttet til Hervik da sønnen Hans ble født 29.10.1754.Om du har et bibliotek i nærmiljøet , kan du lese mer om disse i bl.a. i Modum boka nr4 217 og i Krødsheradboka IHa en fortsatt fin dag! Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.