Gå til innhold
Arkivverket

[#69802] Dokumenter angående enkeltpersoner


Gjest inger olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest inger olsen

Da tenker jeg på papirer fra skifteretten, skilsmisse-dokumenter, legejournaler etc. Hva slags opplysninger kan man få fra slike dokumenter, og er det mulig å få innsyn i dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Man får, iallfall som etterkommer eller beslektet av arvelateren, innsyn i arveskiftet uavhengig av tidssperren. Det mener jeg å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Man må vel henvende seg skriftlig til det regionale statsarkiv, som sitter på arveskiftene. Man må benytte et eget skjema som vel finnes på [url="http://www.arkivverket.no>http://www.arkivverket.no Jeg vet ikke nøyaktig hvor det befinner seg.Andre brukere kan vel besvare spørsmålet om skilsmissedokumenter, legesjurnaler o.v.«De fleste arkiver eldre enn 60 år er åpne for bruk, men på grunn av personvernet vil enkelte serier være klausulert i lengre tid. Det gjelder f.eks. taushetsbelagte opplysninger i straffesaker, fengselsarkiver og helsearkiver (80 år) (...)»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det er ikke nødvendig å bruke skjema ved skriftlige henvendelser til Arkivverket. Forespørsler kan fint gjøres i vanlig brev.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Skifter er offentlige handlinger og er etter hva jeg vet ikke omfattet av innsynsbegrensninger eller sperrefrister. Jeg har henvendt meg til diverse skifteretter/tingretter og bedt om kopier av skifter av nyere dato, og jeg er aldri blitt nektet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg har lest eller fått høre fra Statsarkivet i Trondheim at man må redegjøre for sin forbindelse til arvlateren for å kunne oppnå innsyn dersom skiftet er under en viss alder. De har også et eget (bestillings)skjema for det, og jeg har sett det med egne øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger olsen

Jeg tenkte først og fremst på gamle dokumenter (over 80 år gamle), men veldig greit å vite om dokumenter fra nyere dato også. Takk for nyttig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.