Gå til innhold
Arkivverket

[#69810] Andreas Slutter, Strømsø-området, 1700-tallet


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

I en forlovererklærring 22.4.1785 i Strømsø, mellom Iver Iversen Qvitne og Ingeborg Olsdatter, nevnes at hun er stedatter av Andreas Slutter. Hvem er han? Har søkt og lett, uten å finne noen person med dette navn. Alle tips og forslag mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Bachen Dahle

Hei.Det er kanskje ikke til noe hjelp, men jeg vet at 'slutter' tidligere var en yrkesbetegnelse, på en arrestforvarer eller fangevokter.MvhBerit Bachen Dahle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Rune, har du lett i byskattemanntallene og ekstraskattene fra 1760-årene til 1789 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Til Berit (2): Det var jeg ikke klar over. Da er jo spørsmålet om Slutter her er ment som navn eller yrkesbetegnelse. (Minst) like gåtefullt er det hvem han er...Til Tore (3): Det har jeg dessverre ikke hatt anledning til. Er de i Statsarkivet på Kongsberg, eller Riksarkivet i Oslo? Det er uansett tvilsomt om jeg får sjekket de på lang tid, men kjekt å vite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

De ligger i Riksarkivet, Rentekammeret, Byregnskaper. Hvis han bodde i en kjøpstad, skal han være med (ihvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Beklager, burde sikkert ha vist til tema nr. 20383, der en annen vinkling på saken har vært tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Etter å ha studert sjeleregisteret for Strømsø 1778-1792, har jeg kommet noe videre: 'Andreas Slutter' må være den Anders Knudsen som oppføres der, gift med Birgithe Christensdatter, og med (ste-) datteren Ingeborg Olsdatter, (ste-)sønnen Christen Olsen, samt barna Ole Andersen og Ingeborg Andersdatter. I 1778, -79, -80 omtales han t.o.m. som 'slutter' som yrkesbetegnelse.Imidlertid har jeg ikke kunnet finne flere opplysninger om disse personene i kirkebøkene for Strømsø (eller Bragernes), og en anmerkning i sjeleregisteret tolker jeg som at de kanskje (med unntak for de eldste barna) flyttet til Christiania? I hele tatt står det noen anmerkninger som jeg ikke forstår eller greier å lese, men som kanskje gir nyttige opplysninger. Så hvis andre får noe ut av det ville jeg være veldig takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hvis du kunne legge ut lenker til de innførslene i sjeleregistret som du vil ha hjelp til, ville det være fint. Så slipper vi å lese gjennom hele sjeleregistret!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg får ikke lenken din til å virke :-( (Permanent sidelenke er best - de virker lenger enn en halv time)Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Nå gikk det bra, ja!Men det var nokså kryptisk synes jeg! Jeg tolker det dithen at 'barnet' a. ble 'cop. med 10?' dvs. gift med en eller annen hvis nr. begynte på 10. Resten av tallet er forsvunnet inn i ryggen på protokollen, så det går ikke bra å lese det.Barn b. (Christen) 'savnes gandske' står det i anmerkningene.Barn c. (Ole Andersen) er 'trolovet med 821' står det, men jeg kan ikke finne noe nr. 821, så hva/hvem det skulle være, er ukjent.Så står det en anmerkning ved navnet til Ingeborg Andersdtr.: 'sub No. 36', men der kan jeg heller ikke se at det er noen sammenheng.Du får finlese protokollen, kanskje du finner ut av hva protokollfører har ment :-))Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Tusen takk! Noen ganger ser man seg helt blind... Jeg VET jeg har bladd forbi denne begravelsen, kanskje mer enn en gang også... Dermed fant jeg vielsen mellom Anders og Birgith i Nes, Hallingdal 14.10.1764 LenkeHjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.