Gå til innhold
Arkivverket

[#69811] Boerkrigen


Gjest Anlaug Busund
 Del

Recommended Posts

Gjest Anlaug Busund

Jeg har lest i Hole bygdebok at Oskar Randin Martinsen kjempet og ble drept i Boerkrigen. Jeg har forsøkt å finne noe i kirkebøkene for Hole i Buskerud om han, men finner kun at han ble konfirmert 01.10.1871. Jeg finner ikke noe om utflytting eller ekteskap. Jeg vet heller ikke hvor han oppholdt seg da han meldte seg som frivillig til krigen. Kan noen hjelpe meg? Hilsen Anlaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anlaug Busund

Takket være hjelp fant jeg en del om Oskar Randin Martinsen. Blant annet giftet han seg med i Oslo med en dame fra Verdal som var 23 år eldre enn han og hadde vært gift to ganger i Verdal. Hun hadde to sønner, Elisæus f.1860 og Ole f.1861. I 1900 sitter Ole Tømte som leilending på Tømte i Verdal, men hans bror finner jeg ikke etter dåpen i 1960. Oskar's kone Martha Olsdatter reiste kanskje etter til Amerika, men jeg finner henne ikke noe sted. Noen som kan hjelpe? Anlaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anlaug Busund

Takk til Carsten , det er nok helt riktig. Jeg har vært borte en stund men er takknemmelig for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.