Gå til innhold
Arkivverket

[#69812] Hva vet man om opphavet til Hans Nilsen fra Oterbekk, Nøtterøy, Vestfold?


Gjest Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ken V. Nordberg

I Lorens Berg, 'Nøtterø en bygdebok' omtales Hans Nilsen og kona Agde Tormodsdatter under Østre Oterbekk (s. 445). Der står det Hans Nilsen kom utenbys fra, var 79 år da han døde i 1846 og hadde tidligere bodd på Kjøløholmen og i Åsgårdstrand.I Unnebergs bygdebøker fra Nøtterøy er han omtalt i bind I, side 639 under Østre Oterbekk og side 653 under Kjøløholmen. Informasjonen der er mer eller mindre identisk med Lorens Bergs bygdebok. Det står ingenting om opphavet hans.Begge er enige i at han døde i 1846, da 79 år gammel; noe som indikerer ett fødselsår rundt 1767. Dette bekreftes av begravelsen hans her: Lenke (første oppførselen, nr. 23)Jeg har sett sekundære kilder som leker med tanken om at han kanskje kom fra Våle, men jeg har ikke sett dokumentasjon av dette.Hva vet man (hvis noe i det hele tatt) om opphavet til Hans Nilsen, død på Østre Oterbekk i 1846?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant denne opplysningen her med litt feil ved vielsesdato: LenkeHer er også Hans Nilsens alder lik folketellingsalder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I lenken fra kirkeboka som Erling har vist, synes jeg det står noe om et Uægte barn f.? ( litt uklart)Jeg søkte foreldresøk på Fam. s. Der kom det fram følgende barn:Nils Hansen f. ca 1803, Myhre , BotneLenkeAnders f. 1811 ,Aasgårdstrand, d. 1893 Otterbek, Nøtterø.Ole f. 1816, NøtterøDisse barndåpene kan muligens finnes i kirkebøker, og faddere ved dåp, gi pekepinn om hvor foreldre kom fra?Skal lete litt på Vestfoldslekt, og under gårder på Nøtterø,Dis-kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dåpen til deres sønn Nils i den kronologiske liste i kirkebok for Botne 1803. Se 2. s. May 29. Hans og Agde Tormosdatter Myhres sønn , Nils døpt. Faddernavn er også mulig å lese.Her er nevnt en Aase Nilsdatter ( mulig slektning til Hans?) og en Abraham Myhre, som jeg leser i farten: LenkeFortsetter leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fadder Abraham Myhre, kan godt være den Abraham Abrahamsen, som er gårdeier på Myre i 1801?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hei! Takk til dere begge! Trolovelsen hadde jeg ikke funnet i kirkeboka, så takk for den Erling.Jeg vet imidlertid ganske mye om dette ekteparet og deres etterkommere; det jeg derimot ikke vet noe om er opphavet til Hans Nilsen - altså hvor han kom fra (begge bygdebøkene fra Nøtterøy sier bare at han var utenbygds fra) og hvem foreldrene hans var.Takk for all hjelp.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Aase Nilsdatter er interessant, hun er også fadder for datteren Anne Sophia 21. juli 1799:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8141&idx_id=8141&uid=ny&idx_side=-23>LenkeHun finnes ikke i folketellingen 1801 for Botne, men en Aase Nilsdatter blir gift med Erik Haagensen i Hillestad 13. juli 1794:LenkeDette paret er på Hedenrud i Skoger i 1801, og hennes alder er oppgitt til 45 år:LenkeHun kan dermed være datter av Nils Eplerød og døpt 23. juni 1754 i Hillestad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Spennende det du har funnet her, Ketil:Søkte i denne tvilsomme kilde og fant at far til Aase Nilsdatter Nils Eplerød også hadde en sønn Hans Nilsen her: LenkeHåper du finner flere opplysninger i Botne-boka.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er vel denne gården du Ketil tenker på? Her ser det ut til at Nils Eplerød bor hon en eldre sønn i 1801?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Takk Gunn, Ketil. Dette var mye spennende informasjon. Jeg kan også i forbifarten nevne at samme Aase Nilsdatter også var fadder i barnedåpen for Hans Nilsens barn Tollef (døpt 3. Aug 1806 i Botne) og Nils (min forfader, døpt 29 Mai 1803 i Botne).Her er dåpen til Tollef: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8141&idx_id=8141&uid=ny&idx_side=-39>Lenke (venstre side, 4. innførsel) Her er dåpen til Nils:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg på den kronologiske liste i Botne kirkebok 1765, August ( se midt på 2. s.) Niels Ebelrøds sønn Hans , faddere , Anders Bergan? .... Mallene Backe?Her kan sikkert Ketil lese bedre teksten :-) LenkeDet er samme dåp som jeg nevnte i innlegg 12.Tror at aldersangivelse ved død kan være unøyaktig. ( Det har jeg opplevd før)Håper at du får bekreftelse fra Botne-boka.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Anders med far Hans Nilsen døpt i Slagen 1811, men mor navn er litt merkelig: LenkeKan være en feil i transkripsjonen fra kirkeboka for Slagen, som var litt vrien å lese, men jeg fant samme Hans dåp der. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er samme dåp 1811 for Hans Nilsens sønn Anders, Se nederst høyre side , jeg har problem med å lese hustrus navn, men Ketil kan sikkert hjelpe her? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Glemte å si at det ser ut til at faddernavn er Ingeborg Larsdatter og Aaste Nilsdatter ? Kan være samme Aase? Aasgaardstrand passer jo bra. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Botne bygdebok at Nils Eplerød hadde syv barn, hvorav seks er nevnt med navn. Det syvende kan derfor antas å ikke ha levd opp. Hans er ikke nevnt blant barna, mens Åse er barn nr. 2. Hennes skjebne er ikke omtalt. Det var skifte etter Nils' kone Anne i 1789, og Hans ville vært omtalt i det dersom han var i live.'Niels Ebelrøds mindste Søn Lars' begraves 5. februar 1766, 6 måneder gammel. Det må være den samme som døpes Hans i august 1765 - hvilket navn som er riktig er ikke mulig å fastslå.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8139&idx_id=8139&uid=ny&idx_side=-136>LenkeSkomaker Hans Nilsen nevnes på Myre 1798-1803. Det er oppgitt at han kom flyttende fra Bakke i Våle. Jeg finner ham ikke nevnt på Østre eller Vestre Bakke i Våle bygdebok.En Hans Nielsen konfirmeres i Hillestad kirke 2. mai 1784:LenkeDette kan være den samme som Gunn fant døpt 3. mai 1767, sønn av Nils Kleven:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Takk Ketil. Da man altså utelukke Nils Eplerød som far til Hans Nilsen.Vet man hva som er kilden for informasjonen at Hans Nilsen kom flyttende til Myre fra Bakke i Våle? Jeg har nemlig sett denne informasjonen tidligere uten at det ble oppgitt noen primærkilde for denne informasjonen. Jeg har enda ikke trålet kirkeboken fra Våle så veldig nøye, men med tanke på at alderen til Hans var oppgitt ved hans død (79 år) så har man ihvertfall ett grovt fødselsår å begynne letingen med. Men selv da er det jo ikke sikkert at han var født på Bakke i Våle selv om han flyttet inn derfra.Vanskelig blir det ihvertfall - dette er jo ganske vanlige navn...Takk til dere alle for hjelpen så langt.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rolf kristensen

Kan egentlig ikke bidra med så mye, men bekrefte at Hans Nilsen bodde i Åsgårdstrand fra ca.1810-1814. I skattelister for Åsgårdstrand i dette tidsrom er hans etternavn oppført vekselvis Nilsen og Nilsen Backe hvilket skulle tilsi at han har en viss tilknyttning til gården Bakke. Han bodde forøvrig på Stangs grunn i Åsgårdstrand, derfor er hans sønn Anders døpt i Slagen kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke her til en artikkel i BORREMINNE. Her er nevnet Stangs Grund under Vertshusene i Åsgårdstrand. Her er også nevnt en Bakke og at det var innflyttere fra Våle, Undrumsdal til området på den tiden da Hans Nilsen og familien bodde her.LenkeSer at det finnes flere gårdsnavn Backe/ Bakke i Borre i 1801-tellingen . ( Et par gårder på Nykirke, vel ikke langt fra Åsgårdstrand ?) Men sammenheng til Hans Nilsens forfedre, har jeg ikke greid å finne, dessverre.Skomagere og andre håndverkere gikk ofte i fedres spor. Mulig det finnes en Nils skomager i Wåle eller i Borre/ Åsgårdstrand/Slagen området, som har fått en sønn Hans og en datter Åase?Ikke enkelt å finne kilder fra denne tiden.Lykke til med fortsatt søk. Skal si fra om jeg kommer over noe av interesse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På denne gården i Nykirke ble det født en Hans Nilsen 1768, sønn av Nils Christensen og Tale Gundersdatter.Tale G. er enke hos en av sønnene her i 1801: LenkeLurer på om denne Hans Nilsen, er en mulig kandidat?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Glemte å legge inn lenken til Hans Nilsen f. 1768 i Nykirke, Borre: LenkeSkal se om jeg finner dåpen i kirkeboka?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Borre Mini. dåp 1768. se høyre s. i kirkeboka: LenkeHans , foreldre : Nils Christensen og Thale Gundersdatter. Bergan ( Nykirke) Det som er interessant at mange som døpes samtidig her i Borre bor i Åsgårdstrand. ( se feks. dåpen rett under)Håper noen kan hjelpe med å finne slektshistorie til denne familien. De får flere barn ser det ut til, men jeg har ikke funnet noen Aase i barneflokken. ( Det kan jo være en annen AAse Nilsdatter , enn en søster som er fadder ved mange av barndåpene hos Hans Nilsen?)Kan hende Ketil eller Rolf kan hjelpe her?Da gir jeg meg med søking i dag.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.