Gå til innhold
Arkivverket

[#69828] Oppslag ønskes; Askvoll bygdebok, VÆRØEN / VÆRLANDET.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hans Olsen er født på Væren (trolig Værøen/Værlandet) Vilnes sogn i 1761.Dåpen: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8596&idx_id=8596&uid=ny&idx_side=-75>LenkeStår det noe om han og familien i Askvoll bygdebok?Det er vel 'B.2, del A-B. Abraham Loftheim: Folket. Ættarbok frå det 16. århundrad til 1969. 1971-72.'Hvor ble det av han? Flyttet familien til fastlandet? Hvem var foreldrene? Når og hvor var de fra?Er denne Hans Olsen identisk med han som ble gm Anne Hansdatter, trolig også fra Askvoll, i 1793? Lenke Hans har da oppholdssted Sørefjord (Syrefjord) i Hyllestad sogn, mens Anne oppgis med Vaage i Øen sogn.I tilfelle det er han, står det noe om Anne Hansdatter?Se også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Under Verøy bind II B s. 697 omtales en Ole Værøy som får sønnene Hans i 1761 og Matias i 1768. Det er alt som står om familien der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Terje,Nei, det var ikke mye. Skal prøve å finne brorens dåp også.Inntil da;Jeg har en hypotese som går ut på at familien flyttet fra Værlandet. Jeg finner to Hans Olsen blandt konfirmerte som passer i alder. En på Sandøy og en på Alden. Sjekker du?Dessuten, da han giftet seg, om det er samme karen, har han bostedsadresse Sørefjor (Syrefjord) i Hyllestad. Har du bok som dekker det området?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Kan ikke finne noen Hans Olson født på hverken Alden eller Sandøy i det aktuelle tidsrommet i Askvoll bygdebok.Har ikke bygdeboken for Hyllestad der Sørefjord er omtalt. Men i databasen min har eg en Ole Knutson Berge (1742 - 1809) som sammen med Ingeborg Olsdtr. Solheim (1751 - 1824) fikk minst åtte barn fra ca 1777. Desverre har eg bare tre av de og ingen av de er Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men, om Ingeborg er f i 1751 kan hun ikke være Hans' mor, da han er f 1761.Ad Alden og Sandøy. Det var ved konfirmasjonene der var to stykker med det gårdsnavnet. Jeg vet ikke om de var f der, eller et annet sted i Askvoll.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Hans brukte navnet Hans Olsen Systad i Bergen i 1804.Jeg har fått kopi av et brev til en slektning av meg, med svar på forespørsel fra Statsarkivet ved Yngve Nedrebø( 1991) Der står: 'Carl Andreas var son til Hans Olsen, sjauar i Bergen og i 1804 busett i 16 rode nr 83, men fødd på Akse i Askvold. I 1804 nytta han namnet Hans Olsen Systad.' Familien bor forøvrig på samme adresse i folketellingen 1801. Må da være den samme som ble konfirmert i 1780 som Hans Olsen Systad fra Øen sogn Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.