Gå til innhold
Arkivverket

[#69829] Gisken Eliasdatter g. m. Jacob Wilhelm Falch, Tjøtta


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Gisken Eliasdatter, f. om. 1751, giftet seg i 1776 med Jacob Wilhelm Falch, f. 1754.Det sies at hennes opphav er ukjent. Har noen likevel gjort forsøk på å finne ut hvem hennes foreldre var?Det ville som regel ha vært tilnærmet umulig å finne henne dersom hun het det være seg Marit Olsdatter, men i det nærværende tilfelle er man så heldig å ha to betydelige forhold: 1.) Hun hadde et sjeldent fornavn og et trolig enestående navnesammensetning. 2.) Det finnes en navngitt Eliasdatter — Maren, tror jeg — som sannsynligvis var hennes søster. Hun var fadderske for ett av parets barn. Man har isåfall to kandidater å gå etter. Jeg skal finne frem/bekrefte navnet senere.Jeg håper på tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ja, det er slettes ikke utenkelig. Jeg husker at jeg har sett på den nevnte kandidat tidligere, og jeg mener å huske at jeg fant ut at Gisken Eliasdatter ble gift (i Rana). Det kan likevel være uriktig. Noen som har bygdeboken for Rana kunne kanskje gjøre et oppslag i den. Der står det vel om hennes videre skjebne.http://www.ofstad.info/d0033/g0000051.html#I39808Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Ikkje for å spore av, men det kunne vere interessant om nokon visste om det var samanheng mellom Gisken Eliasdtr og Gisken Juliane Falk f.ca. 1793 (i 1801-f.t. feilskrive Gusken: Lenke )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Gisken Eliasdatter er nevnt i skiftet etter morbroren Lars Iversen på Skonseng i 1777. Det opplyses da at hun av gift med Jacob Mortensen, Svines. Er det Jacob W. Falch?Har ikke funnet dem viet i Mo/Hemnes.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Finnes hun i et skifte på Helgeland? Da har jo svaret ligget foran en hele tiden.Ja, «Jacob Mortensen» er Jacob Wilhelm Mortensen Falch på Svines. Han og Gisken Eliasdatter inngikk ekteskap i 1776 i Tjøtta.Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.