Gå til innhold
Arkivverket

[#69833] Poul Main 16-1700-tallet.


Gjest Grete Singstad Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Singstad Paulsen

Prøver å finne ut mer om bakgrunnen til Poul (Povel) Main / Mayn /Mayen / Maynen / Mein / Meing / Meng. Hvor kom han i fra og hvem var hans foreldre?Forskjellig skrivemåte av etternavnet gjør det vanskelig å være sikker på at det er samme mann jeg har funnet i ulike kilder. En annen utfordring er at hans kones navn aldri nevnes, annet ved giftemålet i 1699.Starter først med hva som står i Ovenstads Militærbigrafier: ”Main (Mayn, Mayen, Maynen), Poul. – Kpt. des armes ved Sehesteds nasj. drag.regt. til 19/9 1702, da han blev fenr. ved samme regt.s Østromerikske komp. – Pr.lnt ved regt.ets Hadelandske komp. 25/7 1707. – Sek. kpt. ved Smålenske komp. 15/9 1711. – Virk. kpt. og chef for Laurvigske komp. 12/2 1717. – Blev med sitt komp. overført til Øtkens drag.regt. fra 24/12 1717. – Avskjed 11/7 1719.”-----------------------------------------------Her følger hva jeg har så langt:BUSKERUD: Quartmester Povel Mayen - gift 17. aug 1699 i Lier med Engel Sophie Starpen. Ve. side, øvre del: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8434&idx_id=8434&uid=ny&idx_side=-172>LenkeKvarteermester Povel Mein – sønnen Jens Malto døpt 10. apr. 1700 i Bragernes. Venstre side: Permanent sidelenke: Lenke Sønnen er kanskje oppkalt etter Jean Malthon (Jens Maltesen) Sehested? Han var en av fadderne. Navnet skrives også Povel Mein ved sønnens begravelse 6. mai s.å. Ve. side: Permanent sidelenke: LenkeKvarteermester Povel Meins datter, Margrethe Sophia døpt 23. Jun 1702 i Bragernes. Ve. side: Permanent sidelenke: LenkeEn kvartmester Povel Mayn er innblandet i en sak 1701 i Lier. Detter er å lese på Lier kommunes sider i artikkelen ”Kirken, de geistlige og bygdefolket” av Steffen Gausemel. Lenke----------AKERSHUS: I sjeleregisteret for Nes 1600-1780 (1), s. 76, hø. side, finner vi under Holter: Cornet Poul Meins med barna Uldrich Christian og Catharina: Permanent sidelenke: LenkeCornettens barn på Holter – Else Catharina, døpt 23. mars 1703 i Nes. Ve. side, nederst: Permanent sidelenke: LenkeHar imidlertid vansker med å finne Uldrich Christian, som i følge sjelregisteret skal være døpt 25. apr 1705. Men her er begravelsen:Cornettens Poul Mengs barn Ulrich Christian, begraves 10. mai 1706 i Nes, ett år gammel. Hø. side, øverst: Permanent sidelenke: LenkeHan er fadder et par ganger i Nes, og kalles da Poul Meng.----------OPPLAND: Lieutenant ofir Dragonerne Povell Meings barn, Mette Catarine, døpt 22. jan 1708 i Gran (Hadeland). Ve. side: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

I Krogstad (Akershus) finner jeg en Margrethe Sophia Main, gift med Lauritz (Lars) Lauritzen Stub. (sønn av Lauritz Jacobsen Stub og Magdalena Axelsdatter And?). Jeg antar at dette er den samme Margrethe Sophia som ble døpt i Bragernes 23. Jun 1702.De fikk barna:1.Povel Larsen Main Stub, gravlagt 13. mai 1736 i Krogstad, 1 år gammel.2.Sophia Magdalena Larsdatter, døpt 12. des 1736 i Krogstad.3.Povel Larsen Main, døpt 21. jun 1739 i Krogstad.4.Johanne Catharina Larsdatter, døpt 22. jan 1741 i Krogstad. Povel Larsen Main (nr. 3) er vel den samme som blir nevnt i Ovenstads Militærbigrafier. ”Main, Poul - F. ca 1741 i Norge. Er en Officiers Søn av brave Folk” mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Har dette i mine notater/tillegg til Borre bygdebok: Vold nordre: Christian Povel Mains 1669-1730,g.Engel Sophie Storpen d.1729. Begge var fra Tyskland. 1.Margrethe Sophie. 2.Else Catharina. 3.Mette Cathrine. Mains eide part i Bettum i Stokke i 1721. Skifte 1732: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Så det var i Vestfold han endte sine dager, takk for interessante opplysninger! Som du ser i innlegg 1 har han og familien bodd flere plasser.---Du skriver at begge var fra Tyskland, vet du noe mer om det? Hvor står dette i så fall?Jeg ser også at du kaller han Christian Povel. Jeg har aldri sett i noen kilder annet enn Povel eller Poul.Du skriver at Margrethe Sophia ble født 1701, men hun har jeg funnet døpt i Bragernes 23. jun 1702. Lenke Poul Main er da kvartmester. I følge Ovenstad ble han kaptein des armes 19. sept samme år. Se innlegg 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette ligger utenfor mitt interesseområde, så jeg har ikke undersøkt videre, men Abraham Jacobsen Falch ekter Else Mayn i Ramnes 11.02.1733 (han kjenner jeg litt til). Hvorvidt dette er Else Catharina har jeg ikke forsøkt finne ut, men nevner det i tilfelle det skulle ha interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

(7) Fra Tyskland: Se skiftet s.193 nest nederste avsnitt. Christian: Antakelig min feil(avskrift for mange år siden)av Capitain.Han kjøpte gården i 1721 for 165 rdl. av Lars Weil. Lenka til Bragernes viser da 1701! Hennes dødsfall i 1729: Mellom 19. juni og 7. november er det ikke ført noen døde i kirkeboka - det er helt klart at endel mangler her!(8)Lenke (helt nederst) = forlovet 19.(?) januar / viet 11. februar 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Geir, takk for innspill! Jeg tror det er store muligheter for at den Else Mayn som ekter Abraham Jacobsen Falch i 1733 er Else Catharina Mein, døpt 23. mars 1703 i Nes, AK.Takk Jon Erik! Ja visst ble Margrethe Sophia født 1701. Dette var en slurvefeil fra min side.Angående Engel Sophie Storpen tror jeg det står på side 193b at hun døde 19. juli 1729. Da vil hun med andre ord ikke finnes i kirkeboka siden begravelser mangler mellom 19. juni og 7. nov. Så den teorien er nok riktig, Jon Erik.Det er interessant at de begge to var fra Tyskland, men at de giftet seg i Lier. Kanskje var flere av familien til Engel Sophie Storpen i Norge. Ser i skiftet at en jomfru Anna Catharina Storpen nevnes, bl.a. på side 194b. Her tror jeg det står ”Hr. Rasmus? søster Jomfru Anna Catharina Storpen”. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25358/199, nr. 10.Det er interessant (og utfordrende) å se hvor mange skrivemåter etternavnet Main har. Dette varierer tydeligvis fra prestegjeld til prestegjeld, etter prestens godtbefinnende. Kanskje finnes det kilder som viser hans underskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Det er tydelig å se at det ikke er enighet om hvordan etternavnet skal skrives. Else Mayn, gift med Abraham Jacobsen Falch i 1733, får navnet sitt skrevet Else Meng 6. okt. 1737. Her vitner ny håndskrift om en annen prest og en annen tolkning av navnet.Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Ramnes, Ministerialbok nr. 1 (1732-1774), Fødte og døpte 1737, side 7. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Stadig fra sidelinjen, jeg har et ca. 10-talls Meng fra 1600- og utpå 1700-tallet (uten at jeg ser noen sammenheng med de i tråden nevnte). Noen navnevarianter er registrert, men 'mine' er det nesten konsekvent skrevet Meng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Geir. Min interesse for Poul Main er kun pga etternavnet hans. Jeg fant Poul Main som Poul Meing i Gran kirkebok, og dette var andre gang jeg støtte på navnet Meing. Jeg har lenge lett etter opphavet til Maren Christensdatter Meing, f. ca 1685, og gift ca 1714 med Urbanus Jochumsen Moltzau. Se debatt 31007: Moltzau i Nordland rundt 1650/1750 fra innlegg 52, LenkeMaren er ført kun én gang med etternavn så langt jeg har funnet, i Trondheim 1721, og det skrives da altså Meing. Jeg tror Meing er prestens tolkning av et annet lignende navn, derfor interessen for Poul Main.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da har jeg lite å bidra med, det er en Christian Meng nevnt i Ovenstad, men han er for ung til å være din Marens far. Jeg har selv en Maren Nielsdatter Meng som giftet seg andre gang i Slottskirken i 1671 (første barn som jeg kjenner i første ekteskap født 1662) - altså feil alder og feil far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Heller ikke jeg har noen personlig interesse av denne slekta, men samler alle tråder som peker mot / fra Borre. Kanskje er det så enkelt at navnet er fra Mainz i Rheinland-Pfalz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Slektsnavnet Meyn er kanskje fra den bittelille landsbyen /stedet av samme navn(denne skrivemåten som her),et par kilometer rett vest av Flensburg,Tyskland.Slektsnavnet Meng er et kjent Halden-navn,og må vel ikke forveksles med Meyn,men så var det det med 'rettskrivning' da før i tiden.Kilder:Michelin-kart over Schleswig-Holstein,Hamburg,Nieder- sachsen og Bremen,og O. Forstrøms 'Fredrikshald i 250 Aar', 1.del ,s.313ff.(1915/1990)Godt nyttår fra Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Takk for interessen og gode forslag. Maren Christensdatter Meing lyder vel mer norsk eller dansk enn tysk, men jeg får fortsette å lete i 2011 også. :)Håper andre kan få gleden av det som er funnet om Poul Main og Engel Sophie Storpen.Ønsker dere alle et godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.