Gå til innhold
Arkivverket

[#69836] Birgithe Christine Leug - gift i Hof og Slotskirken i København 1769


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

I tema 6349 fekk eg vite at Johan Daniel Fürstenberg og Birgithe Christine Leug vart gifte i Hof og Slotskirken i København 15.03.1769.I Erlandsen biografiske etterretn. om geistligheten i Tr.h. stift ser eg at etternamnet hennar òg er skrive Løg, (Lenke) i folketeljinga frå 1801 er etternamnet skrive både 'Leiug' og 'Leing'.Kan nokon hjelpe med oppslag i den danske kyrkjeboka? Det er opphavet til Birgitte Chr. Leug/Løg eg leitar etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Det står ikke noe om opphavet hennes. Hof og Slot oppslag 134-135:Anno 1769 den 15 Martii blev Hr Johan Daniel Fÿrstenberg Sogne Præst til Boe og Hustadt i Romdahls Proustie i Trundhiems Stift og Jomfru Birgitte Christine Leug, tienende Cammer Frøeken von Eÿben copuleret af Hr Hoffpredickant Qvist. Copulationen skeede i Conditor Jurgensens Huus i Gothersgade.Hr GeheimeRaad Grev Holstein og Hr Slotspredikant Schmidt vare Forlovere.Etter de andre vielsene her å dømme var forlover nr 2 brudens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Takk skal du ha for lesinga. Dersom andre spor kan leie fram til namnet på foreldra til 'Jomfru Birgitte Christine Leug', er eg glad for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Kan ikke la vær med å tenke på om hun er her: ----------------------------------------------------------- BIRGETTE LOG Pedigree Female -----------------------------------------------------------Event(s): Birth: Christening: 27 JUN 1728 Middelfart, Odense, Denmark -----------------------------------------------------------Parents: Father: NIELS NIELSEN LOGDet er godt nok noen års avvik fra den opplyste alder ved hennes død der det står 77 år i Klæbu KB samt at jeg har sjekket henne i Middelfart KB uten at jeg kan tyde det hele tror dog det står at faren var feldbereder, hun er heller ikke døpt Christine eller Cahtrine, men det har jeg også opplevet flere ganger at de tar til sig navn og alderen ikke er præsis.Opslagnr:80 Middelfart KB 1709-1749Av søskende har jeg funnet flg.:NIELS LOG Pedigree Male ----------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 22 DEC 1730 Middelfart, Odense, Denmark ----------------------------------------------------------- Parents: Father: NIELS NIELSEN LOG FamilyMARGRETE DORRETEA LOG Pedigree Female ----------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 16 NOV 1738 Middelfart, Odense, Denmark ----------------------------------------------------------- Parents: Father: NIELS NIELSEN LOGLAURITZ LOG Pedigree Male ----------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 05 JUL 1744 Middelfart, Odense, Denmark ----------------------------------------------------------- Parents: Father: NIELS LOG FamilyDe fikk:CATHRINE SOPHIA LOG Pedigree Female -----------------------------------------------------------Event(s): Birth: Christening: 01 NOV 1772 Middelfart, Odense, Denmark ----------------------------------------------------------- Parents: Father: LARS LOG Family Mother: MAREN LAURITZDRANNA CATHRINE LOG Pedigree Female ----------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 18 DEC 1768 Middelfart, Odense, Denmark ----------------------------------------------------------- Parents: Father: LARS LOG Family Mother: MAREN NIELSDRNavnet Cathrine går igjen også her, kanskje moren het Cathrine, uten at det trenger å bety noe, kanskje moren het Cathrine?Men jeg kan ikke finne (søsteren)Hedevig.Det ser også ut til at det har vært en Hans Log:HANS LOG Pedigree Male -----------------------------------------------------------Event(s): Birth: Christening: 18 AUG 1782 Middelfart, Odense, Denmark ----------------------------------------------------------- Parents: Father: HANS HANSEN LOG Family Mother: ANNE NIELSDRDe fikk også en Johanne i 1784 og 1791.Det som er at det var en Hans Loeg som ble viet et par ganger her:HANS LOEG Pedigree Male Family ----------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: MAREN CARINA NIELSDR Family Marriage: 22 AUG 1748 Borgund, More Og Romsdal, NorwayHANS LOEG Pedigree Male Family ----------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: MALENE MARIA BRANDAL Family Marriage: 03 JUN 1764 Borgund, More Og Romsdal, NorwayHvem han var vet jeg ikke, men det kunne jo være en tanke at det var familie og at prest Fürstenberg var kjennt med han og han derigjennom ble introdusert til Bergithe Loeg.Det var tøddler over o'en i KB = Lög og ø var jo også = oe (da kan det snart på syngede fynsk bli til litt av hvert ;o)Endvidere var der jo også denne Andreas Løgh i Romsdal:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f1801&gardpostnr=44582&personpostnr=658325&merk=658325#ovre>Lenkeog:LenkeEndelig er det om hun kan være ut av slekten Leuch noe tvilsomt kanskje:http://runeberg.org/dbl/10/0237.htmlLenke Peder Nielsen Leuch&cd=6&hl=en&ct=clnk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Her er Andreas dåp i Borgund m. fler:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp15311698>Lenkevielser:Lenkedøde:LenkeLenkeRomsdal Pantebog 3 p. 14 : Molde 23/2 1748 pantsetter Severin Løeg til Sr. Jacob Andreas Eeg for skyldblevne 44-0-9 - med 2. Prioritet i sine iboende Huse Vaaninger, samt frie underliggende Grund. Molde Eiendom 91 - Aflyst 7/2 1752. Kilde: CollinLenkeVdr. Hans LøgLenkeVdr. Severin Løg:LenkeVdr. Fürstenberg:Lenkeog en tråd her vdr.:Niels Løegh født 1685 død 1719 i Trondheim gift med Sophie Andresdatter Wiborg, Hedemark død 1718 i TrondheimBarn: Hans Loegh født 1713 død 1792 Margarethe Loegh Severin Loegh født 26.3.1714 Gjertrud Sophie Loegh født 18.6.1718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Det var mykje, meir enn eg greier gjennomgå i kveld. Tusen takk for vilje til å hjelpe!Frå 1728 til 1733 er det fem år, det er stor bom på alderen. Det er kanskje meir sannsynleg at det er fødd ei ny Birgithe - denne gongen Birgitte Christine - inn i familien, omtrent midt mellom 1730 og 1738. Her er det god plass til eit syskjen til.Men for å sjekke slike hypoteser treng ein kjennskap til danske tilhøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Knut Skorpen

Eg har forsøkt å samanholde opplysningane med kvarandre og det som kom fram i tema: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=15518&sok=leug&nr=2&antinnlegg=55&startnr=&antall=&spraak=#anker>LenkeEg tør ikkje konkludere med anna enn at Birgitte Christine Løg var dansk.Det heitaste sporet er vel at ho kan vere identisk med BIRGETTE LOG, dotter til BIRGETTE LOG, døypt 27 JUN 1728 Middelfart, Odense, Denmark kjelde Familysearch: (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eg skreiv 'Det heitaste sporet er vel at ho kan vere identisk med' osv.Eg burde ha skrive: 'Det heitaste sporet er vel at ho kan vere identisk med eller ei yngre søster av' osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.