Gå til innhold
Arkivverket

[#69838] Aner til Hanna Kristine Kvale og Tore Paulsen Finnmark / Troms/ Nordland


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Jeg har søkt etter Hanna i dødsfallslistene fra 1883-1892, men har ikke lykkes i å spore henne her. Hun skal være død på Eiby i 1890. Hvis jeg hadde funnet dødsfallet, ville antakelig fødselsår og fødested kunne framgå her.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Beboerne i Målselv sokn og Bardu sokn fikk bygge kirke etter kgl. res. hhv. 11.01. 1820 og 26.06.1821. Bardudalen hørte på dette tidspunktet til Ibestad og Målselv til Lenvik prestegjeld. Målselv og Bardu ble utskilt fra sine respektive prestegjeld og slått sammen til ett prestegjeld med Målselv som hovedsokn ved kgl. res. 22.02.1853: [url="http://www.arkivverket.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-troms.html#malselv>LenkeDa kan dette kanskje være Hanna Kristine: LenkeFra kirkeboka: Kildeinformasjon: Troms fylke, Lenvik, Ministerialbok nr. 4 (1832-1844), Fødte og døpte 1836, side 28. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hanna Kristine Pedersdatter født i Lenvik er nok ikke den rette ifølge disse opplysningene: [url="http://jarlegp.net/d0034/g0000159.html#I63486>http://jarlegp.net/d0034/g0000159.html#I63486Fra kirkeboka, se nr. 10: Kildeinformasjon: Troms fylke, Lenvik, Ministerialbok nr. 4 (1832-1844), Døde og begravede 1836, side 191. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Svar til innlegg 32 Jeg har disse opplysningene. Hanna Kristine blir vel en nøtt å finne.Her kan det jo også muligens være feil på årstall ? Det er vel også slik at navnet kan være skrevet på flere måter. Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Det er noe som jeg har fått privat og antatt at det er der hun døde.Så det er sikkert ikke riktig.Det kan likeså godt være at hun er død i et annet fylke som bla. Troms eller i Nordland fylker.Det kan også hende at dødsåret også er feil.Hennes etterkommere er jo i Vesterålen, Nordland, så det kan jo hende at hun også havnet der. Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Av Hildes lenker i innlegg 31 og 32 fremgår det at Paul Toresen var forlover da Inga Aminda giftet seg i 1899, ved sønnen Alfs dåp er fadderne Tore Paulsen og hustru og Anton Toresen.Hvem var det Inga Aminda vokste opp hos? Farens familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Rolf Magne, har du noen formening om hva Hanna Kristines far kan hete til fornavn?Kvale(n)navnet er veldig fraværende i kirkebøkene for Alta,har også kikket i Sulitjelma siden barnebarnet Alf er født der(dog etter hennes muligens dødsdato, men tenkte kanskje tilknytning dit)Finner ikke at hun får flere barn i Alta etter 1878 til 1890, såfremt hun ikke kaller seg Anna Kristine/Kirstine eller bare et av navna, og med et -sen etternavn. Dem var det noen av.Jeg har heller ikke funnet henne viet eller (død, Astrids innlegg 37) i Alta. Men bevares kan jo oversett mye, så vi leter innimellom hage og GP og 17 mai, gjør vi ikke det da?Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei Jeg vet ikke hva hennes far het.Så det kan bli meget vanskelig å finne ut av.Det er også mulig som det sies at det også er navnet Anna Kristine/Kirstine som blir brukt.Det sikkert noe i det du sier Hilde.Når du mener at Alf er barnebarn av Hanna. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Kan det være mulig at hun er født på Hitra? Det som står i kirkeboka for dåp for Inga Aminda så står det at Hanna Kvale er fra Bossekop. Om Hanna er født der er vel et annet spørsmål.Årstallet for denne Hanna kan jo stemme. Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Foreldrene til Hanna Qvale i ft 1865 for Trondheim er Andreas Qvale og Barbro Qvale. Det framgår av dåpen til deres sønn, Peder Christian, nevnt i ft. 1865. Her er dåpen til Peder Christian: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kristiansund, Ministerialbok nr. 572A05 (1819-1832), Fødte og døpte 1832, side 160-161. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16102&idx_id=16102&uid=ny&idx_side=-82>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Spennende! Kanskje Astrid har funnet henne?Behøver ikke være født i Bosekop selv om det står det ved datterens dåp. Prøver å kikke litt etter dåpen til Hanne fra Hitra.Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Lurer på om dette er henne, sent døpt og fam på veg nordover?I så fall er det ikke din Hanna Kristine :-(Kildeinformasjon: Troms fylke, Trondenes, Ministerialbok nr. 8 (1835-1840), Fødte og døpte kvinner 1839, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her har det skjedd ting! Det er sikkert Hanne Qvale du har funnet døpt, Hilde. Faren er distriktslege, det forklarer at familien har bodd så mange steder.Men - dessverre - hun er ikke døpt Hanne Kristine, det betyr vel at hun ikke er aktuell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ja, må vel nesten gå ut fra det, veldig synd!Men vi gir vel ikke opp?Et eller annet sted er hun...Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei på en eller annen plass må jo denne person finnes.Hva som er riktig navn.Det skal ikke forundre meg at det er noe også under Trondenes.En skal vel ikke gi opp.Det kan jo være henne som er funnet? Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Min oldemor i Stjørdal hørte jeg alltid omtalt som Ane. Hun er Ane i FT 1900, Ane Bergitte i 1865. Ble gift som Ane Bergitte, men ved dåpen i kirkeboka står det Bergitta, likeså ved konfirmasjonen. Dette som et eksempel på noe som kan skje, men som sannsynligvis ikke forekommer ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

I debatten har det vært uttrykt litt forundring at noen kom helt fra Folldal. Vi er nå i en periode da kobberverket i Kåfjord i Alta fortsatt var i stor virksomhet. Man hentet en rekke av fagfolkene (erfarne gruvearbeidere) nettopp fra Folldal-områdene. Men det var tilsig av arbeisfolk fra mange steder, og da ikke minst kvener fra Torneå-området. I Folketellinga 1875 finner vi Hanna Kristine Kvale i Kaafjord Altens Kobberverk. Hun er født i 1856 i Maalselv. Hun er tjenestejente hos enke Ingrid Røyen f: 1835 i Folldal. Det var nok bare en med det navnet i 1875 i det området. Skulle hun være født i 1837, ville hun være 41 år gammel i 1878- litt høy alder som førstegangsfødende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg er enig i at det i Kirkebøkene står at hun var født i 1837. Jeg har ikke sett Kvale-navnet i Målselv, men i Bardu er jeg litt usikker. Målselv og Bardu kunne gå litt om hverandre. Kan hun ha blitt oppfostret i disse områdene. Det nærmeste jeg kommer når det gjelder 1837 er en Hanna Kristine fra Botn (Stønnesbotn) på Senja og døpt uekte i Lenvik i 1836. Foreldre Peder C. Henriksen og Petricha Johansdatter. Men hvor er Hanna Kristine i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.