Gå til innhold
Arkivverket

[#69838] Aner til Hanna Kristine Kvale og Tore Paulsen Finnmark / Troms/ Nordland


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Det eneste sikre vi har her er informasjonen i kirkeboka ved datteren Inga Amindas dåp, videre at det finnes en Hanna Kristine Kvale i Alta 1875. Alt det andre er forsøk på å finne henne og usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Alvin (49), jeg var ikke forundret over at noen kom fra Folldal til Alta(5)Det jeg mente var om det var samme Thore siden fødestedet var oppgitt til både Folldal og Røstmoen,Eiby. Nå er jo dette løst, og den biten er grei. Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Skal jeg da konkludere med at denne Hanna er fra Botn ( Stønnesbotn) på Senja og er døpt uekte i Lenvik i 1836 ? som Alvin sier(innlegg 50)Kan det ha vært en skrivefeil på årstall i kirkeboka? Skal jeg bare la henne stå blank ang årstall og foreldre. Når det gjelder Tore Paulsen så er det jo greit. Hanna kan jo være av kvensk opprinnelse hvem vet. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Rolf MagneJeg finner en Hanna Christianne født på Skjervøy 1834. Foreldrene er Peter Severin Petersen Af Vorterøe og Karen Mathisdatter. Jens Røde, med sterk tilknytting til Alta - Langfjorden. Så to jeg ikke greier å lese, Carl Jacobsen? Rask, Ane Marie Olsdatter, Jeg har litt problemer med de neste, Mathisen? Muligens er moren Karen Mathisen av Mathisen fra Alta.Troms fylke, Skjervøy, Klokkerbok nr. 1 (1825-1838), Fødte og døpte 1834, side 259-260. Siste på side 2 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9732&idx_id=9732&uid=ny&idx_side=-120>Lenke Her er flere barn født på Skjervøy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei Gry Det kan hende at du har funnet riktig person nå. Vi får se om noen tyder hva som står mer der. Det er jo ikke så langt i fra Kåfjorden til Alta.Det er vel snakk om ca 1-3 mil om jeg ikke tar helt feil.Det er jo selvfølgelig lengre til Skjervøy som er i Troms fylke.Var det ikke slik at Skjervøy også lå under Kvænangen i gml kirkebøker? Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Gry! Du henviser til Klokkerboka. Men du finner Hanna Christiane også i Ministerialboka 1820-1838. Men der er det noe galt, så du må gå inn på fødte 1832 og bla deg frem til 1834, nr. 29. Faddernes navn er litt tydeligere i M.boka, og man kommer frem til målet ved å sammenligne innholdet i de to bøkene, men denne 'Carl' er vanskelig. Rolf! Det var vel så at Skjervøy var hovedsognet, og Kvænangen et noe sent anneksogn. Du nevner avstanden mellom Kåfjord og Alta som landeveis-avstand. Den gangen var det ingen veiforbindelse. Alt gikk sjøverts. Men etter forholdene nordpå var avstanden kort. Men fra Skjervøy til Alta var den lang, og man måtte over det åpne havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Inga ble konfirmert i 1893 i Alta og med bopel Eiby. Hun ble gift i 1899 i Alta med Nils Jentoft Jensen fra Hadsel. 23. mai i 1900 fikk de sønnen Alf Edvin i Sulitjelma, han ble hjemmedøpt av jordmora. De farer tilbake til Alta, og barnets dåp ble konfirmert i Kirken 15. juli i 1900. Deres popel var Eiby. Og fadderne var: Thore Paulens og hustru. Anton Paulsen og Maria Kjelsberg. Thore er jo Ingas far! Spørsmålet er så om ikke Inga har fulgt sin far, og ikke sin mor som var vanlig ved uekte barn (døde Hanna?). Gry! du er lokalkjent i Alta. Jeg finner ingen gård Eiby. Tore og kona er i 1900 kårfolk på gården Flinkestad som sønnen Anton Paulsen driver. Kan du si noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei igjenDet jeg mente er at Røde også er bosatt i Talvik, og ja det er et stykke fra selve Skjervøy, men Alteide, Skjervøy kommune, som grenser til Langfjorden i Talvik kommune, og Wolstrand som ligger i Langfjoren er ikke rare strekket over eidet. Link til Kart. [url="http://home.online.no/~naslakse/Langfjorden/Langfjordkart.290505.pdf>Lenke1813 får Kjøbmann Niels Røde barnet Johanne Margrethe i Talvik. Moren er Margrete Helleborg Gamst. Forældrene boe paa Sopnæs i LangfjordbotnLenkeInger Cathrine,1815, Far Niels Røde, Hanelsmand og Gjestgiver paa Sopnæs i Langfjord LenkeHanna Røde er gift i Talvik og bor på gården Woldstrand.Dåp 1842 Niels, foreldre Hanna Røde og John Andersen, Faddere Johan Røde, Inger Røde m.fl LenkeDåp 1848, foreldre Hanna Røde og John Andersen. Barnet blir kalt Maren Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Tore Paulsen må være i slekt, eventuelt sønn av Paul Thoresen Tangen, gift med Ingrid Mikkelsdatter Streitlien. De er fotografert i Altas historie bind 2 s. 68 med den yngste datteren Elisabeth som senere ble gift Kjelsberg. Paul Thoresen var en av de aller første areiderne ved koperverket i Kåfjord. Han kom til Alta fra Folldalen i 1828. Han kan også være sønn av Paul Haagensen fra Tangen i Folldalen, som giftet seg med nordmannspiken Karen Olsdatter, datter av nordmann Ole Pedersen. Disse jobbet i kobbergruven i Raipas. Ole Pedersen bodde på gården Lampe i Raipas, og tok også dette navnet. Hans sønn Kristoffer overtok gården etter faren i følge Altas historiebind 2. s. 145 - 146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Her er 1875 Hanna Kristine Pedersdatter tjenestejente på Loppa, oppgitt født 1835 på Skjervøy.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f72014&personpostnr=1408&merk=1408>Lenke1866 får hun et uekte barn på Loppa med en gift svenske Barnet blir kalt Bergithe Kathrine. LenkePå skjervøy er det en boplass som heter Kvalen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei Da konkludere jeg at foreldrene til Hanna er slik det står i innlegg 55. Og det stemmer også det som står i Alvin sitt innlegg (58). Da er jo en del på plass her. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Karen Margrethe Mathisdatter er døpt 16 mars 1800 på Skjervøy av foreldrene Mathis Jonsen, tror det står Grundfjord, og Marith Hansdatter. Lenke side 1 nr. 3 LenkePeter Severin Petersen finner jeg ikke født på Skjervøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Litt morsomt. Jeg fant Peter Severin Petersen født på Ørskog i Møre og Romsdal 1803. Faren er fisker fra Sands sogn på Senja, Peder Samuelsen. Moren heter Anna Maria Pedersdatter.Side 1 nr. 2 Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A03 (1773-1809), Kronologisk liste 1803, side 620-621. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei Bra at du tyder dette for meg også for jeg har ikke snøre til å tyde dette. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Gry! Det må være noe som ikke stemmer. Ingas mor var Hanna Kristine Kvale. Hun er tjenestejente i Kåfjord i 1875, og da kan hun ikke samtidig hete Hanna Kristine Pedersdatter og være tjenestejente i Loppa. Så Rolf! Du kan ikke konkludere med noe ennå. Jeg har prøvd å følge Inga for kanskje da også å komme på sporet av hennes mor. Se innlegg 58. Jeg har nå noe mer. Plassen Eiby er nevnt. Det er et noe større område 12-13 km innenfor dagens sentrum i Alta og på veien mot Kautokaino. Der var folk fra de indre dalene sørpå som etablerte seg som gårdbrukere i det området på midten av 1800-tallet, og de ble selveiere. Mange av dem hadde vært gruve- og verksarbeidere i tilslutning til Kåfjord-verket. Jeg har følgende fra Folketellinga 1891: Husliste 24: Haldor Haldorsen f: 1826 Koppang i Østerdalen, familie på 12 stk. Husliste 25: (Flinkestad): Thore Paulsen f: 1834 Folddalen/Lilleelvdalen. Marit Paulsen, hustru, f: 1838 Folddalen/Lilleelvdalen. Sina Jensen, tjenestejente, f: 1866 Talvik. Paul Thoresen, sønn, f: 1869 Alta. Anthon Edvard Thoresen, sønn, f: 1874 Alta. Inga Thoresen, datter, f: 1878 Alta. Thore drev jord- og skogsdrift og diverse kjørsel, så han hadde hester. Husliste 26: (Valsethmoen): Ole Kristian Kjeldsberg f: 1842 Røros. Elisabeth Paulsen, hustru, f: 1855 Alta. De hadde seks barn. De to eldste født i 1875 og 1877 var født i Berg på Senja. Ole har nok da vært i arbeid på nikkelverket i Havn på Senja. Vi vet at nikkelverket hentet mange av sine gruve- og verksarbeidere fra Kåfjord-verket. Som vi ser, kalles Inga datter i familien i 1891. Konklusjonen må være at Inga helt og holdent har fulgt sin far Thore og vokst opp i hans familie. Fortsatt vet vi ikke noe mer om Hanna Kristine. Men vi må vel nå tro at hun har vært tjenestejente hos Thore Paulsen, i hvert fall da han var enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo Grethe, det må det være. Han var gift tre ganger, pluss at han hadde Inga Aminda som enkemann i 1878.At Inga Aminda vokste opp hos farens familie, kommer klart frem i Alvins innlegg 66.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel helt tilfeldig, men en av fadderne til Tore Paulsens sønn, Anton Edvard, het Anna/-e Kristine Kristensdatter - Finnmark fylke, Alta i Alta, Ministerialbok nr. 1 (1858-1878), Fødte og døpte 1874, side 244. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9990&idx_id=9990&uid=ny&idx_side=-231>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Bossekop eller Bosegoppe betyr 'Kvalbukta', så hun kan jo ha laget et 'norsk' navn ut av dette. Men jeg vil anta at dette bare er en tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Grethe innlegg 69): Du nevner Anne Kristine Kristensdatter. Da må jeg nevne følgende: I mitt innlegg 66) nevner jeg under husliste 26) Ole Kristen Kjeldsberg. Han het egentlig Ole Kristensen Kjeldsberg, sønn av Ole Olsen Kjeldsberg. Så denne Anne er sikkert en søster av Ole. Ole var verksbetjent på Nikkelverket i Havn da han i 1874 giftet seg med jomfru Elisabeth Paulsen f: 1855 i Alta. Hennes far var Paul Thoresen. Kirkebok Talvik/Kåfjord 1847-57: Lisbeth f: 1855 døpt 1856. Foreldre Paul Toresen Orlig? og hustru Ingeri Mikkelsdatter. Flere av fadderne var fra Eiby, m.a. Haldor Haldorsen, husliste 24 innl. 66) Hvordan hadde så Elisabeth kommet seg til Havn på Senja. Siden hun ble døpt i Kåfjord, var nok hennes far da verksarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Inga var hjemme i Eiby 15. august i 1900 da hun døpte sønnen Alf. Men alt ved Tellinga i 1900 (desember) var hun i Kåfjord hvor familien bodde i Kaafjord Arbeiderboliger. Mannen Nils var Værksarbeider og Minerer. Faren Thore Paulsen var i Kåfjord i 1865. Senere ser vi han knyttet dels til Røsten (Rosten) og Flinkestad. Begge er gårder under matr. no. 21 Eiby. Thore overtok Røsten noe før 1874, men det stod litt skyld igjen så det gikk lang tid før han fikk skjøte. I 1885 fikk han auksjonsskjøte på Flinkestad. Sønnen Paul overtok Flinkestad i 1900 med kår til de gamle, mens sønnen Anton overtok Røsten i 1908. Thore døde 17/9 i 1915, mens kona Marit døde 21/11 i 1909.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Men hvor ble det av Hanna Kristine etter at datteren var født?? Jeg og flere tydeligvis, har lett med lys og lykte etter et dødsfall, men uten hell. Har også prøvd å lete i inn- og utflytninglister, men ikke kommet på sporet av noen der heller.Har ellers lett etter stedsnavn og gårdsnavn Qvale, Kvale osv. Ser at det er en gård Kvalø i Brønnøy og så er det vel en gård Kvale i Lom...Snakk om å stikke seg bort!Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.