Gå til innhold
Arkivverket

[#69857] Johannes Olsen Bleie , Ullensvang- Canada


Gjest Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Riseth

Hei !Jeg ønsker å få vite hva som skjedde videre med Johannes Olsen Bleie f. 17.10.1867 i Ullensvang av foreldre Ole Larsen Bleie og Guro Johannesdatter. Ifølge de notater jeg har, så var Johannes Olsen Bleie innblandet i minst to alvorlige skipsforlis hvor han overlevde. Det første var i 1884 hvor han var kokk ombord i jakta 'Anna' av Haugesund. Denne forliste ved Sklinna i Nord-Trøndelag og Johannes Olsen ble reddet av noen unggutter og tilbrakte ei tid i øyværet Sklinna før han returnerte til Kinsarvik. Senere skal han ha vært med på et forlis med skonnerten 'Gugner' av Haugesund. Er det noen som kan bekrefte disse historiene ? Senere ( 1886) skal Johannes Olsen ha emigrert til Canada. Jeg finner Johannes Olsen Bleie , emigrert 19 mars 1886. Vet noen om hans skjebne i Canada? Familie ? Etterkommere ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Her finn eg ein Johannes Bleie frå Nå (garden Bleie ligg i bygda Nå):LenkeDet er berre det at sonen, Lars, ser ut til å vera fødd i Norge i 1888...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Ja , jeg tror Johannes Olsen Bleie var ugift da han emigrerte. Men han skal ha blitt gift i canada og fått etterkommere. Men det kan jo være oppgitt feil fødested for denne Lars .Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hmm... Står fødested Norge her også.1916 Canada Census of Manitoba, Saskatchewan, and AlbertaName: Lars Bleie Gender: Male Marital Status: Single Age: 27 Est. Birth Year: 1889 Birthplace: Norway Year of Immigration: 1910 Home in 1916: Saskatchewan, Humboldt, 08 Address: 33, 26, 2, Viscount racial_or_tribal_origin: Norwegian Relation to head-of-household: SelfHousehold Members: Name Age Lars Bleie 27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Boston Passenger Lists, 1820-1943Name: Lan J Bleie Arrival Date: 15 Jun 1908 Age: 19 years Estimated Birth Year: abt 1889 Gender: Male Ethnic Background: Scandinavian Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Cymric Port of Arrival: Boston, Massachusetts Friend's Name: John Larger Last Residence: Norway Birthplace: Hardarger, Norway Microfilm Roll Number: 123Denne Lars J. Bleie er født i Hardanger og har far Johannes Larsen, Sørfjorden, Hardager. Skal til onkel John Larsen i Grafton, ND. Kanskje han dro over til Canada senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Johannes Olafson (1867-1933) sønn av Olaf Larsson Bleie, plass 1 og Guro Johannesdatter Aga, br 4.Sjømann i sine unge dager, reiste til Amerika 1885, ble farmer i N. Dakota til 1910, senere i Sask.Canada. Gift 1908 med Marta Vistnes fra Rogaland (d.1935) Johannes og Marta hadde 2 barn. Johannes ble en 'velstående' mann.I bygdesoga bind 2, beskrives sjømannslivet.I 1884 var han med Haugesundsjakta Anna på fiske ved Island, på returen kom jakten i en orkan ved Færøyene og sopte hele mannskapet over bord, untatt Johannes O. som etter 21 dager kom inn til Skinna i Nordland. Året etter var han på sildetur i skonnerten Gugner av Haugesund eid av Sven Foyn,de havner i storm, lang historie om hendelsesforløpet, som du sikkert finner på nett ved å søke på skipsforlis, Røvær, Bulandet. 7 overlevende ble til sist reddet på et skjær av Berte Hillerøy og Hansine Tistel. Johannes skulle egentlig reist med 'Domino til Amerika, men reisen ble utsatt i site liten. Domino forliste på denne turen.Ref. Odda, Ullensvang og Kinsarvik b.4 II og bind 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Takk til Hanne Line og Marit som fikk avklart at Lars ikke var sønn av Johannes Olsen Bleie som utvandret il Canada. Og en stor takk til Karin som har referert innhold fra bygdebøkene. Her dukket jo navnet på kona opp, og det kan jo gi bedre sjanse for å finne Johannes Olsen Bleie i Sascatchewan.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Jeg har prøvd å finne kona, Marta Vistnes , i emigrantprotokollene, men forgjeves. I FT for 1865 og 1900 er et nesten ingen Vistnes å finne. Kan det være at de har et annet etternavn ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Jansdatter Boldevin

Du kan kanskje prøve et forum som heter www.norskland.com. Der har de bl.a. tema Norwegian Genealogy, og et par personer som etter det jeg kan se er utrolig flinke til å spore opp folk som har emigrert vestover. Kanskje du kan få hjelp der?Mvh Randi Jansdatter Boldevin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.