Gå til innhold
Arkivverket

[#69858] Trondheim,Bjugn,Oslo slutten av 1800 beg av 1900


Gjest Torill Solvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Solvang

Jeg leter etter en Solveig Ingfrida som skal være født 6 feb 1898 i Trondheim. Hun giftet seg senere med John Marcus Thyvold, mulig i Oslo, for de fikk en datter i Oslo i 1924. Mor til Solveig var Ane Ludevikke Augustinusdatter f. 6-10- 1873 i Bjugn.Jeg vet ikke hva faren het. Det er så mye å lete i både i Oslo og Trondheim at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Har noen vært borti disse menneskene? Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan søke i finn gravplasser i Dis Gravminner http://www.disnorge.no/gravminner/Du finner John Thyvold 23/9 1894-19/9 1982 Bekkelaget kirkegrd., Bekkelaget og Solveig Ingfrida Thyvold 6/2 1898-9/4 1996 samme grav og Britta Anne Sofie Thyvold 19/2 1933-24/3 1989 samme grav hun også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette tror jeg er Ane Ludevikke med mann og datteren Solveig i 1900. Ane L var født i Skjørn i Bjugn. LenkeOm jeg ikke ser helt feil ved dåpen til Solveig I. så står moren oppført som Johansdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

LItt tydligere skrift av dåpen til Solveig, nr.96 LenkeJeg lurer på hvorfor moren kalles Johansdatter Dueskar/Duskar. Ane Ludevikke Augustinusdt. ble jo født på Dueskar/Duskar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Det er noe rart her.I familien finnes en koppevaksineattest på Ane Ludevikke hvor det står at hun er født 6-10-1873. Når jeg sjekket den dåpen, så heter faren Augustinus Pedersen Dueskar. Derfor syns jeg det er veldig rart at ved datteren Solveigs dåp står moren som Anne Ludvika Johansdatter Ducker. Det kan være feilskrevet for Dueskar, men hun burde jo hete Augustinusdatter og ikke Johansdatter.Det syns jeg er rart......Til Berit i nr 8: Nr 96 i den lenken er vel et guttenavn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Ja, det er akkurat der det er noe merkelig. Faren skal jo ifølge dåpen hete Augustinus Pedersen.....lurer på om presten har rotet skikkelig med navnene, eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Pussig med denne Johan Olsen !Foreldrene til Ane Ludvika(født 6 okt 1873),Augustinus Pedersen og Elisabeth bor på Myren i Stjørna ved tellingen i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Ja, ikke sant? Jeg lurer på om Augustinus kan ha dødd tidlig og moren giftet seg på nytt med Johan Olsen.....eller om presten har vært for langt ned i altervinen....Jeg vil jo helst ikke ha feil forfedre her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Både Augustinus Pedersen og Elisabeth lever i 1900 (fant ut det i innlegg 13.Her er lenken jeg glemte å legge ved: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ja,kanskje det har vært noen vindråper med i forbindelse med kirkebokinnførselen.Ikke godt å si !Her er iallfall en som kalles Johan Olsen,og bor på Vorpvik i 1900.Og han er født i 1851,gift med Hanna Hansdatter: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Kanskje Ane Ludvika Johansdatter er helt feil person, og ikke den samme som Ane Ludevike Augustinusdatter... Vaksinasjonsattesten sier jo at hun er født 6-10- 1873 og der er jo faren Augustinus............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager feilen i (8). Vet ikke hvordan det skjedde, men prøver i gjen. Det er klokkerboka fra Baklandet, nr.96 Lenke Nå er det riktig lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ane Ludvikke flyttet til Bakklandet i 1893.Hun ble konfirmert 26/8-1888. Faren står her som Johan Olsen Vorpvik. Men innflyttingen er ført inn i kirkeboken først i 1896. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3036&idx_id=3036&uid=ny&idx_side=-290>LenkeForeldrene til Ane Ludvikke som ble født 6-10-1873,Augustinus Pedersen og Elisabeth Thomasdatter, giftet seg 27 juni 1873(øverst,venstre): LenkeAugustinus Pedersen ble født oktober 1842: LenkeMora til den Ane Ludvikke som ble født 6-10-1873 het Elisabeth Thomasdatter.Hun ble født 27 jan 1839: FS: LenkeDåpen ,fra kirkeboken(nr 73) Elisabeth var uekte barn: LenkeForeldrene til Elisabeth Thomasdatter giftet seg 14 juli 1839(nr 8): LenkeSøstre av Elisabeth: Beret Maria,født 19 juli 1841,døpt 10 oktober 1841: LenkeDåpen,fra kirkeboken(nr 109) LenkeKaren,født 8 feb 1847,døpt 21 mars 1847: LenkeDåpen,fra kirkeboken(nr 38) Lenke Angående Ane Ludvikke's 'påståtte' far,Johan Olsen Vorpvik:Han og kona Hanna Hansdatter får et barn,Elen Olava,født 26 juli 1899(nr 24) . Johan er født i 1850,og Hanna i 1863.: : LenkeJohan Edvard Olsen Vorpvik og Hanna Hansdatter giftet seg 16 okt 1890(nr 10,høyre side)Begges første ekteskap.Faren til Johan Olsen het Ole Olsen Meistad: LenkeDåpen til Johan Edvard Olsen,født 18 sept 1851: LenkeHan ble konfirmert i Bjugn i 1866,og kalles Johan Edvard Gjølgen(nr 58): Lenke Johan Edvard Ols., tjenestekar på 17 år,født i Trondheim,bor på Fisdal i Bjugn i 1865: LenkeEn søster av Johan Edvard het Elen,født 11 mars 1847. Hun var uektefødt: LenkeForeldrene,Ole Olsen og Olava Olsdatter, giftet seg 27 des 1848(øverst,venstre) LenkeDeres sønn,Hallstein,født 25 jan 1849: LenkeEr det samme mann som er tjener på Str. Monsvold i Bjugn i 1865? LenkeEn søster av han,Siri Anna,ble født 8 feb 1856,døpt 11 mai 1856 i Børsa(nr 22) : LenkeKanskje hun som er tjenestepike i Bjugn i 1865,på gården Berget? LenkeHun ble konfirmert i Bjugn i 1871.Kalles for Sigrid Anna Fisdal(nr 30) LenkeJohan Edvard Olsen(Meistad) Vorpvik og Hanna Hansdatter i 1900. Bor på Vorpvik.har også en sønn Johannes,født 1892: LenkeDåpen til sønnen Johannes,født 10 mars 1892(nr 8,høyre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.