Gå til innhold
Arkivverket

[#69865] Skifter Frosta/Åsen 1690-årene til 1823


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Har begynt på å skrive av arvinger i skifter for Frosta/Åsen, og siden jeg regner med å måtte spørre flere ganger skriver jeg en såpass generell overskrift.Denne gangen gjelder det et skifte 20.04.1693 på side 88 i 'Skifteprotokoll for Stjør-Verdal 1689-1701) etter Oluf Arensen. Skiftet var i Frostens prestegjeld og tinglag og gården ender på vigen(kan ligne på Sifvoldsvigen??) Finner ikke den plassen i bygdeboka. Skiftet er som sagt etter Oluf Arntsen, og arvingene var kona Maren Andersdatter og barna: Peder, Jon og Marit. Også Gunder Hogstad(min forfar) og Peder Helgesen Hovmyr(??) er nevnt, men det tror jeg var vurderingsmenn. Hvor var det Oluf og kona Maren med familie holdt til på Frosta? Håper det er noen Frostaeksperter her.Ellers er det ganske moro å prøve seg på dette med å registrere arvinger i skifter, og skiftene 1689-1701 er ikke så verst å lese. Har kommet meg igjen 1727-31 også på mikrofilmHF-1867, og begynt på boka for 1731-37(kommet til 1732) på mikrofilm HF-1868. Perioden rundt 1729-30 var værre enn 1790-årene generelt. Dette er iallefall fin lesetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Var Tutterøen det samme som Tautra? I et skifte etter Ingeborg Larsdatter i Tutterøen 12.10.1737 var ektemannen Peder Olsen og søsteren Rønnaug Larsdatter 56 år blant arvingene. Hvor i bygdebøkene skal jeg lete etter folk som bodde i Tutterøen? De nevnte er ikke å finne under Tautra i bygdeboka såvidt jeg kan se. Det er noen flere arvinger i dette skiftet, men jeg sliter med tydingen av resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan jo nevne at at jeg har funnet noen skifter etter folk i Frosta og Åsen som ikke er nevnt i bygdebøkene, så det er absolutt verdt å sjekke skiftene selv om det er bygdebøker. Kan jo nevne noe som ikke kommer frem i Frostaboka og bygdebok for Åsen såvidt jeg kan se:Den 25.april 1729 ble det holdt arveskifte på gården Hammer 'udi Aasens tinglag i Frostens prestegjeld efter afgagne' Gjertrud Olsdatter. Igjenlevende ekteamnn var Jacob Pedersen. Hennes barn med første ektemann:-Jon Arentsen FonnåenHennes barn med 2. ektemann:-Ingeborg Jonsdatter-NN Jonsdatter 14 årBarn med 3. ektemann Jacob Pedersen:-Peder Jacobsen 3 år-Kari Jacobsdatter 4 år Den 8.juni 1729 ble det holdt skifte etter Christopher Olsen i Moksnes på Frosta, og hans søsken og halvsøsken arvet:-Jon Olsen Stavseth som var bror-Lars Olsen som var 25 år og bror-Marit Olsdatter som var 27 år og søster-Kari Olsdatter 13 år som var halvsøster. Denne Kari Olsdatter mistenker jeg for å være den samme som nevnes som datter av Marit Larsdatter i dennes skifte i Kvamman i 1748, og som var gift med Willum Willumsen Breiset. For i skiftet etter Berit Jonsdatter i Stene i 1748 så er Ole Larsen Kvamman beskrevet som far til Jon Olsen Stavseth og Marit Olsdatter(hun som var 27 år i 1729 over her).Den 10.06.1732 ble det holdt skifte på Sanden i Aasens tinglag og Wangs annex til Frostens prestegjeld 'efter afgagne' Joen Eriksen Sanden, imellom hans arvinger. Kona var Sollo(??) Olsdatter, og 'sammen aflede børn' var disse:-Erich Jonsen 10 år-Berethe Jonsdatter 9 år-Anna Jonsdatter 6 årNoen flere skifter som ikke er med i bygdebøkene også, men jeg kan ikke ta med alle her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan jo nevne at at jeg har funnet noen skifter etter folk i Frosta og Åsen som ikke er nevnt i bygdebøkene, så det er absolutt verdt å sjekke skiftene selv om det er bygdebøker. Kan jo nevne noe som ikke kommer frem i Frostaboka og bygdebok for Åsen såvidt jeg kan se:Den 25.april 1729 ble det holdt arveskifte på gården Hammer 'udi Aasens tinglag i Frostens prestegjeld efter afgagne' Gjertrud Olsdatter. Igjenlevende ekteamnn var Jacob Pedersen. Hennes barn med første ektemann:-Jon Arentsen FonnåenHennes barn med 2. ektemann:-Ingeborg Jonsdatter-NN Jonsdatter 14 årBarn med 3. ektemann Jacob Pedersen:-Peder Jacobsen 3 år-Kari Jacobsdatter 4 år Den 8.juni 1729 ble det holdt skifte etter Christopher Olsen i Moksnes på Frosta, og hans søsken og halvsøsken arvet:-Jon Olsen Stavseth som var bror-Lars Olsen som var 25 år og bror-Marit Olsdatter som var 27 år og søster-Kari Olsdatter 13 år som var halvsøster. Denne Kari Olsdatter mistenker jeg for å være den samme som nevnes som datter av Marit Larsdatter i dennes skifte i Kvamman i 1748, og som var gift med Willum Willumsen Breiset. For i skiftet etter Berit Jonsdatter i Stene i 1748 så er Ole Larsen Kvamman beskrevet som far til Jon Olsen Stavseth og Marit Olsdatter(hun som var 27 år i 1729 over her).Den 10.06.1732 ble det holdt skifte på Sanden i Aasens tinglag og Wangs annex til Frostens prestegjeld 'efter afgagne' Joen Eriksen Sanden, imellom hans arvinger. Kona var Sollo(??) Olsdatter, og 'sammen aflede børn' var disse:-Erich Jonsen 10 år-Berethe Jonsdatter 9 år-Anna Jonsdatter 6 årNoen flere skifter som ikke er med i bygdebøkene også, men jeg kan ikke ta med alle her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det var jo det jeg trodde. Står det nevnt noe om Peder Olsen og kona Ingeborg Larsdatter i Tutterøen eller Tautra i den gamle bygdeboka(bind 2)? Jeg er jo bare amatør i dette med å lese skifter på mikrofilm.Skiftet etter Berit Jonsdatter Stene var forøvrig i 1738 og ikke i 1748 som jeg kom i skade for å skrive. Foreløbig har jeg kun dette skiftet fra bygdeboka, men jeg regner med å komme til dette skiftet i morgen. Det skal bli spennede å se hva som står i originalen der. Dessverre er det ganske liten skrift på en del av skiftene, men til nå har det gått stort sett bra å tyde navn på dem det var skifte på og arvingene(skal begynne på protokollen 1737-1742 nå) på mikrofilm HF-1868. Har også mikrofilm HF-1869 på fjernlån, og mer enn det tror jeg ikke jeg rekker før sommerferien(det vil si til ca 1750)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Kan ikke se noe om Peder Olsen og Ingeborg Larsdtr i den gamle boka heller.Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for at du prøver å hjelpe iallefall. Jeg har jo alle bygdebøkene for Frosta unntatt bind 1 og 2, og venter på at bind 12 skal komme ut. De er absolutt 'unnværlige' selv om det ikke står riktig alt i dem. Jeg ser jo nå når jeg holder på med dette med skiftene, at det ikke alltid er enkelt å lese det som bygdebokforfatteren må igjennom av lesestoff. Jeg har bare sett på skiftene, og litt på pantebøker og tingbøker fra ca 1750 og utover, mens de som skriver bygdebøker må lese mange slags kilder. Hvis disse er like vanskelig å lese som enkelte av skiftene så forstår jeg godt at det kan bli både feil og mangler i bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Anne LiseDu veit sikkert at statsarkivet i Trondheim har skifteutdrag frå protokollane startar og kanskje fram mot 1750. I alle fall har dei det for Nordmøre, og det var rart om ikkje det same gjeld for Trøndelag. Om det er særskilde skifte du har problem med, så kan du jo be om å få ein kopi av utdraget frå Statsarkivet. Kanskje kan det vera til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det forslaget Finn, og jeg kan jo gjøre det med noen skiftene. Jeg vet at det finnes skiftedestinasjoner for perioden 1701-1727 iallefall, og en skulle vel tro at dette også fantes for 1689-1701 og etter 1727. Ser jo også i bygdebøkene at det henvises til skifter som ikke står på mikrofilmene, og det er sikkert skiftedestinasjoner. Det blir nok flere skifter etterhvert som blir vanskelige å tyde. Jeg skulle jo ha lært meg å bruke scanneren min, for da hadde jeg kunnet ta med kopier fra noen av skiftene hjem og lagt ut for å spørre her. Jeg er så heldig at mikrofilmapparet de har på biblioteket her har utskriftmuligheter, men de tar 5 kroner pr. kopi. Har gjort det på noen av skiftene som angår mine aner, og da prøver jeg meg også på det andre som står utenom dette med arvingene.Skal jo også senere gjøre det samme med skiftene for Skogn/Levanger og Stjørdal, og kanskje tar jeg Verdal også. Så mikrofilmene regner med å ha flere ganger på fjernlån, selv om jeg jo også regner med å få gjort litt når jeg er i Stjørdal hos mine foreldre. På biblioteket der har de mikrofilmene med skifter for Stjør-Verdal. Det som er mikrofilmet for Stjør-Verdal(hvor Frosta/Åsen inngår) er 1689-1701. For Frosta/Åsen er de første skiftene fra 1692. Videre er det ikke mikrofilmet før 1727-1731, og etter det frem til 1823. Syns også det er ganske moro å holde på med dette, men skulle ha hatt en ekspert på skifter ved siden av meg når jeg leser. Ekstra moro er det når en finner noe som ikke står i bygdebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei Anne Lise!Kanskje hugsar eg feil, men har ikkje du nettopp feira dag? Ein litt forseinka gratulasjon tålest vel.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jo det var den 17.mai, og takk for gratulasjonen. Ellers så jeg på skifttet i Tutterøen en gang til i dag, og forsto litt mer. Skiftet var jo etter Ingeborg Larsdatter og ektemannen var Peder Olsen. Arvinger ellers:-'Fuldsøster' Rønnaug Larsdatter 56 år, som holdt til i Vang(??)-'Half broder' Jon Johansen som bodde på M?? haug(?)-'half søster Brynhild Johansdatter' som var død og etterlot seg en datterr. Anna ??,som var Ole Galvig eller Golvig sin hustru(kanskje Ole Galtvik??)-'half søster' Johanna JohansdatterKanskje opplysninger om denne Ole som muligens var i Galtvik kan kaste noe lys over hvor hans kone og hennes søsken og halvsøsken holdt til? Noen som har tilgang til bind 2 av bygdeboka?Noe annet jeg lurer på er i Maurvegan i Åsen i 1734. Jeg trodde jeg skulle finne skifte etter Randi Jonsdatter der med ektemann Ole Eriksen, men og hun skulle jo ha flere søsken som skulle være nevnt der ifølge tidligere opplysninger jeg har fått Det finnes ikke på mikrofilmen. Er dette skiftet fra en skiftedestinasjon man må på Statsarkivet for å se? Derimot finner jeg skifte etter en Kari Jonsdatter der den 13.05.1734. Hennes ektemann Alv Emilsen kunne fortelle at kona hadde søsken, men han visste ikke navn på dem. Disse 2 er ikke nevnt i bygdeboka for Åsen under Maurvegan i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Hei, Ole Andersen Hernes (1650-1722) gm Anne Kristine Richter hadde gården Galtvik i åra 1710-1722.Mor til Anne het også Anne, så da er vel ikke disse de du ser etter? Faren var Christian Boghard Richter (1620-)Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for at du prøver å hjelpe Janne Anita. Nr det gjelder det jeg skrev om Maurvegan i Åsen og Randi Jonsdatter. Hvilke søsken hadde hun? Jeg vet hun hadde 8 søsken, og en av hennes søstre var en av mine aner. Jeg har greid å slette forbindelsen mellom Randi og de andre i slekstprogrammet mitt, og nå husker jeg heller ikke hvem av mine formødre som skulle være hennes søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hei,Randi Jonsdatter Maurveg var trolig fra Valberg; i følge skiftet var hun søster av bl.a. Maren Jonsdatter (Evenhus), Ola Jonsen (Orsand) og Jon Jonsen (Valberg).Arne(P.S. Jeg sender snart over det jeg har lovt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Til innlegg 13: Jeg har også stusset over 'Kari Jonsdatter' og 'Alv Emilsen' (evt. Eriksen). Dette er feilskrift i det maskinskrevne registeret til skifteprotokollen. 'Kari' skal være 'Rani' (altså Randi), mens 'Alv' er feillesing for 'Ole'.Noe lenger ut i dette skiftet kommer det fram at lensmannens kone, Mette Olsdatter (Hellem), visste hvem Randi Jonsdatters søsken var. Enkemannen hadde merkelig nok ikke kjennskap til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene. Jeg skal forsøke å se om jeg finner noe mer om arvinger lengre uti skiftet. Jeg tok det jo forgitt at arvingene var nevnt tidlig i skiftet, som jo er det mest vanlige. Jeg regnet med at de som hadde skrevet registeret hadde tolket riktig. Skal legge til Randi Jonsdatter som mulig søster av Ole Jonsen Valberg som jo er min forfar, og Maren Jonsdatter Evenhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å si at jeg gleder meg til du sender over det du har lovet. Du er nok bedre til å tyde skifter enn meg, men jeg øver på det kan en si. Heldigvis kan jeg ha mikrofilmene HF-1868 og 1869 i et par uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo mikrofilmen med skifter 1731-37 enda, og så i dag igjen på det nevnte skiftet i Maurvegan i 1734. Denne gangen forsto jeg mer, og jeg mener at det faktisk står Alv Emilsen som ektemann til Rani eller Kari Jonsdatter i 1734. Lengre nede på samme side så står det faktisk at det var forlangt skifte igjen som ble holdt 05.05.1734, og som du skriver Arne så hadde lensmannskona Mette Olsdatter opplysninger om Randis søsken. Ved gjentagelsen av skiftet står det faktisk tydelig at det var skifte etter Ranni Jonsdatter i Maurvegan, og at ektemannen var Ole Eriksen. Iallefall fant jeg at hennes søsken var:-Jon ?(som vel skal være Jon Jonsen?), og ellers har jeg et at han var bruker i Valberg. Vet ikke sikkert om dette står i skiftet i 1734. Randis søsken:-Ole (Joensen)Orsand-Nils (Joensen)Kraglund. Hans barn:-Marit Jonsdatter som var gift med en som het Anders?-Karen (Joensdatter)Moksnes-Maren(Joensdatter)Evenhus.Det forekommer meg at det er noen som mangler her enda, og mener jeg tidlgiere hadde opplysninger om at det skulle være 9 søsken. Både Karen Joensdatter Moksnes og Ole Joensen Valberg er blant mine aner. Hvem er det jeg mangler. Noen av dem som kom frem i dette skiftet har 'svevet foreldreløse' i mitt slektsprogram. Tok ikke med barna til søskenflokken her nå, men de er også nevnt i skiftet i 1734 siden alle søsknene til Randi var døde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fant igjen gammel debatt hvor jeg fikk opplysninger om barna til Jon Jonsen Valberg(født ca 1617), og jeg hadde feilplassert Gunhild Jonsdatter i mine notater ser jeg nå:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Even Veie

Hei Anne Lise. Det høres ut som en meget god ide å ta for seg skifter og registrere arvinger.Skulle gjerne ha gjort det samme, men min tyding av skiftene er nok for dårlig.. Blir det til at du publiserer noe av det du finner ut? Vil det bli mulig for andre med aner i Frosta/Åsen å få innsyn i det du finner ut? Hilsen Bjørn E Veie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan jo også bli bedre til å tyde, men jeg 'øver' på det likevel når jeg nå prøver meg på skiftene. Ser ikke bort fra at jeg publiserer etterhvert, men det er et stykke tid før jeg kommer dit hen. For det første må jeg lære meg hvordan en publiserer, og jeg må bli enda bedre til å tyde skriften. Den som vil jeg skal slå opp frem til 1756 kan sende meg en mail på: anlih@online.no. Mikrofilmen jeg har nå går til 1756, og jeg må være ferdig med den før jeg drar på tur til Geilo 22.06. Har til nå kommet til 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har tatt utskrift av skiftet etter min forfar Trond Olsen Skjesol i Åsen 29.02.1744, og det er noe der jeg ikke helt finner ut av. Hans første kone er jo ifølge bygdeboka ukjent, og med henne fikk han min forfar Lars Trondsen født 1721. Med den neste kona Ingeborg Guttormsdatter fikk han sønnene Ole(20 år i 1744), og Nils 17 år. Som formynder for Lars og Ole var løytnant Erik Fånes. Var dette den samme Erik Pedersen Fånes som holdt til i Berg i Åsen, og som var cornett(militærtittel) i 1723? Han var også enkens laugverge. Når det gjelder Nils så kan det se ut som om også løytnant Faanes var verge, sammen med Ole Laaraas. I bygdeboka er Ingeborg Joensdatters bror tolket som Ole Laaraas(side 123 i bind 5), men jeg lurer på om det egentlig står Langaas? Problemet er at jeg ikke finner noen gård eller plass Laaraas i Åsen i bygdebøkene, og har heller aldri hørt om det. Finner heller ingen Ole Guttormsen i Langaas på den tiden.Noen av personene i skiftene finner jeg ikke igjen i bygdebøkene, og her er ett av disse: Den 23.april 1745 'blev arveskifte foretaaget paa gaarden Skjelstad udi Frostensen prestegjeld og Aasens annex efter afggange' Erik Andersen. Hans etterlatte enke var Anna Andersdatter. Barn:-Erik Eriksen 9 år-Kari Eriksdatter 19 år med formynder E. Andersen Ringstad(kanskje Einer Andersen Ringstad )-Anne Eriksdatter 16 år med samme formynder som Anne-Malena Eriksdatter 12 år-Sara Eriksdatter 7 år. Formynder for henne og søsteren Malena var Ole Andersen Moe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hei,Til innlegg 24: I følge skiftedesignasjonen (Trondheim stift og amt, Lr7, skiftedesignasjoner Stjør- og Verdal 1727-1794, skifter 1744) må Ole Guttormsen være identisk med en bruker i Reinåsan: Skifte 8.7.1744 på Skjesol. Arvinger er: 1) Lars Tronsen (23), 2) Ole Tronsen (20) – hr. løytnant Faanes kurator. 3) Nils Tronsen (17), verge morbror Ole Reinaasen.A-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.