Gå til innhold
Arkivverket

[#69865] Skifter Frosta/Åsen 1690-årene til 1823


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Ja muligens ble skiftet etter Trond sluttet 08.07.1744, men ut fra kopien jeg har så begynte den iallefall 29.02.1744. Dette med verge til Nils Trondsen er føyd til med svært små skrift over navnet til Nils Trondsen i utskriften jeg har. Det var mulig å tyde sikkert ordet morbroder og Ole. Jeg måtte forminske bittlitt for å få inn 2 sider på 4 kopier, men mikrofilmapparet på biblioteket gir mulighet til å forstørre mye, men selv med full størrelse der blir det som står om Nils sin curator i små skrift. Kunne denne løytnant Erik Pedersen(??) Fånes fra Frosta være en slektning av Trond Olsen eller en av hans koner? Moren Birgitte het jo Pedersdatter, men hun blir vel for gammel til å være søster av Erik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Var litt rask til å sende her. Ser jo i bygdeboka at en Ole Guttormsen overtok i Reinaas i 1711. Det er vel da han som var fra Grenne og født ca 1690. Forsetter å skrive av skifter til høsten etter 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Har nå kommet til skifte etter Ole Olsen Skjelstad i Åsen, og hans søsken arvet. Her kommer det blant annet frem at søsteren Unn Olsdatter var gift, men navnet på den hun var gift med er utelatt i skiftet. Noen som vet hvem hun var gift med? Unn var søster av en av mine formødre Barbro Olsdatter.Det som ellers kommer frem i skiftet etter Ole Olsen i Skjelstad 10.12.1759: Det var skifte etter avdøde Ole Olsen Skjelstad, og hans søsken arvet:-Gjertrue Olsdatter, som var gift med Lars Støresaunet-Unde Olsdatter som var gift, men navnet på ektefellen mangler altså-Barbroe Olsdater som var død, og etterlot seg disse barna: Ole Trondsen 14 år, Johan Trondsen 11 år, Gjertrue Tronsdatter 8 år som var hjemme hos faren Trond Wedul(Trond Johansen Wedul). Det kan se ut som faren var verge for sine barn her.Så mine spørsmål blir:1)Hvem var Unn Olsdatter gift med2) Gjertrue Olsdatter var gift med Lars Støresaunet. Er det her snakk om Støresaunet i Skogn?Jeg har ellers nå skrevet av skiftene til og med 1761 for Frosta/Åsen, og kan slå opp for andre til og med 1761(har såvidt begynt på 1762, men må jo bestille mikrofilmer på fjernlån for videre arbeid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser at jeg har notert at Unn Olsdatter muligens var gift med en Jon, for en mulig sønn av henne Arnt Jonsen overtok i Skjelstad 07.02.1755. Unn skal være død i Sonstad ser jeg at jeg har notert, og det sto vel i kirkeboka ved begravelsen 16.02.1793. Kan ikke se at noen bruker Jon som passer inn her er ført i Sonstad i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har noen problemer med et skifte i Hindøen i 1759, og det er skifte etter Susanna von Hutzfeldt. Jeg forstår noe, og hun var gift med Ole Olsen Rygh som var sersjant. Hun hadde tidligere vært gift med løytnant Pestell, og hadde med han en sønn:-Hans Christian Pestell har jeg tydet det til, men i bygdebokas bind 8 på side 378 heter han Caspar Pestell. Hva er riktig? Ifølge bygdeboka skal barna hans hete Peter, Karen, Øllegard og Susanne Elisabeth. Noen av barna var ifølge skiftet 6 og 8 år. Hvilke av barna gjaldt det? De bodde i Ringsted i Næstved på Sjelland i Danmark.Jeg lurer også på under hvilket bruk Aspgutu hørte til? Det er et skifte 14.09.1759 etter Peder Arntsen, hvor etterlatt enke var Anne Pedersdatter. Ett av barna var Anne Pedersdatter som var gift med en Arent? Hvilen Arent var hun gift med. Merker meg at enkens laugverge var Arent Aune, og kanskje var det han som var gift med Anne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Det går stort sett greit å tyde skifter, men jeg har store problemer med å tyde familieforholdene i skiftet etter Kirsti Jonsdatter den 22.august 1761 i Moksnes. Det jeg har forstått er at Kirstis igjenlevende ektemann var Augustinus Olsen, og Kirsti hadde ikke barn. Da skulle en jo tro at hennes eventuelle søsken arvet, men jeg får det ikke til å bli søsken av henne. Arvingene er: Noen som var enke etter Ole Arntsen, og hadde en datter: -Merrithe Olsdatter 4 årJeg forstår ikke hvor resten av arvingene her kommer inn i bildet, og hvilket familieforhold de hadde til Kirsti Jonsdatter:-Gunhild Olsdatter som var gift med sersjant Rygh, og denne sersjant Rygh møtte på sin hustrus vegne.-Ingeborg som var gift med Ole Olsen Øvre Sætter(i Leksvik?)-Gjertrud Olsdatter som var død og etterlot seg en sønn: -Ole Paulsen 18 årKan Gjertrud, Ingeborg og Gunhild ha vært Kirsti Josndatters halvsøsken? Har prøvd å se i bygdeboka under gården Rygh i bind XI, men jeg syns den er vanskelig å lete i og jeg kan sikkert ha oversett noe. Så noen som har bygdebøkene må gjerne lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan det være at det skulle ha stått Gunhild Jonsdatter, Ingeborg Jonsdatter og Gjertrud Jonsdatter? Dt er skifte etter en Gjertrud Josndatter i Risan på Forsta 16.09.1747, og hun hadde barna Ole Paulsen 3 år og Gjertrud Paulsdatter på 10 uker. Hun skal ifølge bygdeboka være gift med Povel Olsen Risan, og Gjertrud Jonsdatter skal være fra Moksnes. Jeg finner henne dessverre ikke der, og nå er det like før jeg gir opp å finne ut av skiftet fra 1761. Lurer av og til på om det virkelig er verdt å kjøpe alle bygdebøkene for Frosta slik som jeg har gjort.Bygdebøkene for Frosta virker av og til fullstendig mangelfulle, og det er visst kun nyere slekter som prioriteres der. Det er også fullstendig umulig å finne noe som helst der av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Under hvilken gård var Presthammer på Frosta? Jeg det ikke i registeret til bygdebøkene. På mikrofilmen ser det ut som om det skulle være under noe som ligner Loktu, men jeg finner det ikke der i bygdebok. Det er et skifte 10.02.1772 etter Arent Mogensen Krogstad, og igjenlevende enke var Ingeborg Pedersdatter i innledningen. Senere kalles hun Ingeborg Olsdatter. Skulle gjerne sjekket hva som er riktig. Barna var:-Jodda eller Gødda Arnsdatter 23 år-Anne Arnsdatter 20 år.Jeg har jo bygdebøkene for Frosta selv, men det begynner å bli mange av dem. Så det blir litt tungvint å bla fra gård til gård uten å finne de nevnte her i Presthammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Har kommet frem til skifte etter Gunder Arntsen i Manneset under Moksnes på Frosta 23.10.1783, og lurer på om arvingene var hans halvsøsken eller farsøsken?(skiftet starter nede til høyre):http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24759/631Finner ikke Gunder Arntsen i Mannesetplassene under Moksnes i bygdebokas bind 9. Så der er det heller ikke hjelp å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har kommet frem til skifte etter Gunder Arntsen i Manneset under Moksnes på Frosta 23.10.1783, og lurer på om arvingene var hans halvsøsken eller farsøsken?(skiftet starter nede til høyre):http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24759/631Finner ikke Gunder Arntsen i Mannesetplassene under Moksnes i bygdebokas bind 9. Så der er det heller ikke hjelp å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.