Gå til innhold
Arkivverket

[#69868] Tydehjelp,Ringsaker krb 1809


Gjest Else Kari U.Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Kan noen hjelpe meg å tyde hva som står under cautionistenes navn på vielsen til Enkemann Peder Schierden af Lille Ringsaker og Kiersti Børresdtr Harbye ?Det står iallefall Procurator Friis men hva er det som står under der igjen? Lenke vielse nr 5 venstre side. Dette er kladdeboka,i kirkeboka står det enda mindre.Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Såpass ja ! Denne uttalelsen er det da Procurator Friis som har den eller ? Virker merkelig at han er cautionist i en vielse han ikke kjenner til :) Han er jo da også eneste cautionist også.Takk skal du ha for tydehjelpen.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Takk igjen Tore for den lenken. Har ikke funnet Peder Schierden i ft for 1801,ei heller Kiersti,dog kjenner jeg hennes opphav,holder på å granske den 'gale veien' så jeg får se om jeg finner ut hva som skjedde med dem etter vielsen..Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (4) - Jeg oppfatter kommentaren dithen at det var presten som ikke kjente til vielsen. Hvordan man skal tolke eller forklare det, er jeg litt usikker på - det er vel han som har foretatt vielsen!Til (5) - Hvis det er den samme Peder Skjerden det er snakk om, er det tydelig at trådstarter for 69345 vet mere om ham, bl.a. når og hvor han døde. Du kan jo legge inn et nytt innlegg i den tråden og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ja det virker litt rart om presten ikke kjente til vielsen,eller kanskje det var klokkeren ? Dette er jo det som ble kalt kladdebok til kirkebok.Kommentaren er ikke ført i kirkeboka. Vet ikke om kladdeboka er 'forgjengeren' til klokkerbøkene ? Eller om det var prestens kladdebok ?Jeg la inn et innlegg i den andre debatten så får jeg se om jeg får noen respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.