Gå til innhold
Arkivverket

[#69874] Oppslag i bygdebok for Førde i Sunnfjord


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Kan noen gjøre et oppslag på gården Lien i Førde. Personen jeg søker er Ole Madsen Lien f. ca. 1821 i Førde prestegjeld. Står det noe om denne personen og foreldrene hans i bygdeboken.Ole flyttet til Brakstad i Meland og her døde han i 1856. Han giftet seg i 1845 med Marta Monsdatter Brakstad f. 1815 d. 1898 på Rolland i Åsane: LenkeMvh.Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Hei Kenneth. Det står at faren Mads Olson frå Espeland i Bygstad f.kr. 1766, d. 1822 på Lia. Gift med Helga Eiriksdotter Kinna f.kr. 1758, d. 1838 på Lifa. Ho var enkje etter Otte Jonson, husmann på Kinna. Mads og Helga fek i 1805 ein sokalla 'Grundseddel' på en plass under Lia 'kaldet Kindenes' Skifte etter Mads i 1822 synte at bue var Fallit. Det var det jeg fant.Bjørn Angeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takk for at du så etter. Da virker det som om han må være sønn av noen andre foreldre i Førde. Har kikket litt i de skannede kirkebøkene for Førde, men der er 3 kandidater å velge mellom. Men ingen av dem med bosted Lien.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS finnes det 5 Mads Olsen som døper sønnen Ole (-Henrich, -Andreas(2) og -Bertel) i 1821 og 1822 i Førde. Gådene var Stendal, Norvig, Qvaal, Horstad og Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takk for innspill!Kandidaten på Horstad i Naustdal er det ikke. Han ble 101 år og boende på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Enka Helge Eriksdt. Lien som døde i 1838 kan ikke være moren til Ole Madsen. Hun var 82 år i 1838, og ville vært over 60 år i 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg er litt usikker på korleis eg skal tolke innlegg 8. Kanskje eg har formulert meg litt utydeleg igjen. Eg har heller ikkje noko tru på at Enka på Lien er mor til denne Ole Madsen som denne saka gjeld. Ho hadde veterleg ein son med det namnet, men det er ikkje denne.I flg. kirkeboka i Førde er det ikkje fødd nokon Ole Madsen på Lien kring 1821. I flg. kirkeboka på Hamre skulle det ha vore det.Då blir tanken at Ole Madsen er født ein annan stad kring 1821, men at familien raskt flytta til Lien. Det kan passe med at brukaren på Lien døde i 1822, og enka kan jo ikkje ha dreve garden åleine. Nokon må ha vore der med ho, og kan det ha vore familien til Ole Madsen som flytta dit, og at fødestaden i kirkeboka på Hamre har vore plassen han vaks opp, og ikkje plassen han var fødd. Dette har eg sett før.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vær så snill og ikke tolk den(8) på verste måte, for det er ikke ment som noen kritikk. Det var bare et obs til andre slik at ingen skulle kunne komme til å tro at hun kanskje var moren til Ole M f.ca.1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Neidå Berit, eg var berre usikker på mi eiga formulering. Då er vi på linje.Kenneth: Spørsmålet ditt gjaldt opplysningar i BB Førde, og det har du for så vidt fått svar på. Der står det ikkje noko som er interessant under garden Lien.Her må vi sikkert bruke elimineringsmetoden. Kva ynskjer du vidare?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Tusen takk for innspill. Det hadde vært greit med elimeringsmetoden. Det er litt vanskelig for meg siden jeg ikke har bygdebøkene for Førde. Så hvis noen av de andre kandidatene kan sjekkes ut hadde det vært fint.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Då kan vi stryke Ole Madsen f. Nordvik. Han blir buande på Horsevika og stiftar familie der. Horstad har du sjølv korrekt stråke. Stendal ligg i Flora kommune, og er difor ikkje med i BB for verken Førde eller Naustdal. Der finnes ei eiga bok om folket i Steindalen, som kan sjekkast.Ole Madsen f. Qvaal 1821 kan være interessant. Det er tynt med opplysningar knytt til foreldra hans, og det ser ut som om det manglar ein del opplysningar. Dette ser og ut til å være ein familie som har flytta litt rundt. Problemet er at eg ikkje finn konfirmasjonen hans. Er det nokon som klarer å finne den?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.