Gå til innhold
Arkivverket

[#69899] Jonas, född oäkta i Kvikne 1890 18/5 av Anne Olsdatter Rønningen


Gjest Erika Andersson
 Del

Recommended Posts

Gjest Erika Andersson

Anne Olsdatter Rønningen född 1852 30/7 i Kvikne, får 1890 18/5 en son utanför äktenskapet som döps till Jonas 1891 4/2 i Åre (SE). Fadern uppges vara banvakt Jonas G. Andersson, bosatt i Åre.Vad händer med denne Jonas? Jag har inte hittat honom i några svenska eller norska kyrkoböcker efter noteringen om födsel/dop, som finns både i Kvikne 1887-1911 Ministerialbok och Åre C:7. Modern Anne Olsdatter Rønningen gifter sig 1896 8/3 med Ingebrigt Olsen Snøva från Sunndalen, och paret flyttar till Storlien (SE) 1900, attest skickad 19/4 1901. Inga barn registrerade. Anne emigrerar sedan till Amerika 1904 29/3. Men inga spår efter Jonas. Han finns inte i dödböckerna, varken för Kvikne eller Åre, heller inte i svenska eller norska folkräkningen 1900.Vet någon vad som skedde med honom? Hälsningar Erika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Ein mogleg kandidat i FT1900 er denne guten: LenkeVel å merke er han kalla 'Jonas HJALMAR Jonassen', men i fråvær av ein betre kandidat? Fødestad riktig, fødselsår 1 år feil (nokså normalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Det er vel denne Jonas Hjalmar med etternavnet Sjøkvist, født i Hotagen, Jemtland, det er snakk om? Se konfirmerte nr. 2 i 1906: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Åsen, Ministerialbok nr. 714A02 (1896-1918), Konfirmerte 1906, side 103. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2801&idx_id=2801&uid=ny&idx_side=-104>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Jeg fant banvakt Jonas Gustaf Andersson f 1866 Åmot i Gævleborg. Bor på Staa i Åre i 1890. Han er gift med Anna Johansdotter f 1865 i Sørdalen i Norge. Men det var jo lille Jonas du så etter. Olsdotter, Anna Banvaktarhustru (gift kvinna)f. 30/7 1852 i Kvikkne, NorgeUtvandrad 29/3 1904 från Storlien Banavd., Åre, Jämtlands län (Jämtland) till USAKälla: Husförhörslängd, vol. Åre AIIa:2, s. 390; Flyttningslängd, vol. Åre F:2Emibas emigrationsakt: Åre Z 1904 015Onormerade namnformer:Utrikes födelseort: Kvikne Destinationsland: Förenta Staterna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Olsson, Ingebrigt Banvakt (gift man)f. 16/6 1857 i Bomfag, NorgeUtvandrad 11/5 1903 från Storlien Banavd., Åre, Jämtlands län (Jämtland) till CanadaKälla: Husförhörslängd, vol. Åre AIIa:2, s. 390; Flyttningslängd, vol. Åre F:2Emibas emigrationsakt: Åre Z 1903 033Onormerade namnformer:Destinationsland: Kanada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erika Andersson

Intressant Hanne med emigrationsuppgifterna, Anne och maken verkar ha gått skilda vägar? Han till Kanada och hon till USA. Men Jonas syns ha försvunnit. Förmodligen dog han, annars skulle han nog följt med till Storlien när Anne gift sig.Tack för all hjälp!Mvh Erika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Sendte email til Anne Lene, hun kan løse dette kjapt :)) Jeg tror gutten døde i åre jeg. Har sett gjennom Kvikne. Det at Ingebrekt og Anne dro til vær sin plass behøver ikke å bety stort. Er jo naboland. Vi har nær familie i Canada og er ofte i Usa. Nå får vi bare vente på oraklet vårt :) Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HeiJeg har vært borte i dag, og så nettopp mailen din Hanne. Ja, høye tanker om meg Hanne, litt for høye tenker jeg, men takk i allefall.Har ikke lest alle innleggene her enda. Du sier i siste innlegg Hanne at du tror gutten døde i Åre. Gutten er det Jonas ?Jeg må sette meg litt inn i dette, eller om noen kommer med litt konkret hva jeg skal se etter.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Desverre ser det ut til at det ikke er så mye jeg kan finne om det er hva som hendte med Jonas som er spørsmålet.Husforhør går ikke så langt som til 1900 de stopper noen små år før det, og det gjør også en del annet, når det gjelder Åre.Skal se litt mer. Gi meg en stund. Jeg skal legge en liten toåring om et par timer. Så får vi se, men det ser ut som det kan bli vanskelig.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Som jeg nevnte, så kan det være vanskelig det her. Materialet fra den tiden er sterkt brannskadet og dermed også vanskelig å lese til tider.I innlegg 5 skriver Hanne at moren Anna Olsdatter Rønningen utvandrer den 29/3-1904.Källa: Husförhörslängd, vol. Åre AIIa:2, s. 390; (min anm: Svar/Film nr A11136)Denne husforhør/forsamlingsbok finnes hos svar filmet, men er ikke scannet og tilgjengelig på nett. Det er mulig å låne eller kjøpe mikrokortene og det er 7 kort.Det er jo mulig for deg da å låne eller kjøpe kortene. Alternativt spørre hos Svar om du kan få kjøpe en papirkopi av side 390. Det burde gå greit.Om du får tak i den, så er det jo mulig du finner svaret om Jonas der, men litt usikker. Den dekker nemlig tiden 1900-1920, men det husforhøret er et av få sikre utgangspukt.Det kan føre oss videre bak i neste husforhør om vi er heldig og på den måten kanskje finne svaret til slutt. Husforhøret 1894-1899 ligger scannet på nett og der kan svaret være å finne. Men, det hadde vært fint å gå veien om det husforhør jeg nevnte over her.Det var vel ikke så mye hjelp. Jeg leter litt mer og sier fra om jeg finner noe.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Vet ikke om flg. er interessant, men bygdeboka for Kvikne sier hun fra før hadde to døtre: Oline Marie 17.2.1875 og Anna.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.