Gå til innhold
Arkivverket

[#69901] Ferdinand Christian Fabricius


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Ferdinand C F var gift med Sophie Hedvig Giede (1764-1832). Hun var datter av Provforv i Marinen/Kb havn Niels Christian Giede (1733-1796). Niels var gift 5 ganger, og jeg vet ikke hvem som var Sophie Hedvigs mor? Hennes mor var ihvertfall ikke hustru fra 3. ekteskap Ragna Angel, som hadde 10 barn med Niels, og disse kjenner jeg til. Jeg lurer på om noen vet: -Når var Ferdinand født, og når døde han? -Hvem var far og mor til Ferdinand ? -Var det barn av ekteparet Ferdinand og Sophie Hedvig ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dette ekteskapet til Nils Chr. Gierde først: LenkeKan lete litt for å se om jeg finner flere opplysninger :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Neste søk jeg gjorde var foreldresøk på ekteparet Nils Christian Gierte og hustru Matte Marie.Fikk da fram følgende barn i dette ekteskap.Christine f. 1799 LenkeTar med lenke kun til 1. barnetMarie Amalia 27 feb 1801Christian Angel 19 oct 1802Ragne Amalie 10 mai 1804Christian Fredrik 21 mai 1806Hans Angel 13 des 1807Ove Malling 2 jan 1811 Alle barna f. København.( med forbehold om rett avskrift)Må ha vært en produktiv kar, om det stemmer at han også fikk 10 barn Ragna Angel , som du nevner.Skal lete etter flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, på Fam.s. ser det ut til å ligge forskjellige usikre kilder med Giede-slekt.Fant også en rekke barn som skulle være født i Stavern av en far, kun nevnt som Giede.Uldrica f. 1767 Anne Kristine f. 1779 Maria f. 1770 Nils 1771 Ursula Cathrine 1777( disse barndåpene kan muligens sjekkes i kirkebøker , Staven?)Får se hva jeg rekker før jeg drar hjem til Sandefjord :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, vet ikke om vi blir stort klokere av kirkebøker i Stavern. Her fant jeg riktignok Eldrica Cathrine døpt 1767, datter av Giede. fars fornavn ikke nevnt, men håper resten av opplysninger her , kan hjelpe?Se øveste dåp v. s.Lenke Sophie Hedvig kunne godt passe inn i denne barneflokken? Får se om jeg finner henne nevnt i Stavern?Mvh. Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, vet ikke om vi blir stort klokere av kirkebøker i Stavern. Her fant jeg riktignok Uldrica Cathrine døpt 1767, datter av Giede. fars fornavn ikke nevnt, men håper resten av opplysninger her , kan hjelpe?Se øveste dåp v. s.Lenke Sophie Hedvig kunne godt passe inn i denne barneflokken? Får se om jeg finner henne nevnt i Stavern?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vet ikke om vielsen til Ferdinad Christian Fabricius og Sophie Hedvig kan gi noe svar på spørsmålene dine? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om det kan lønne seg for deg å studere skifter i Larvik her under digitale kilder? LenkeTror det kan være mulig å finne familerelasjoner til Fabricius-slekt her.Dis treff har også data om et par barn av Ferdinad Chr. Fabricius og Sophie nevnt som: Sophie f. 1785 Larvik Ferdinand Chr. f. 1786 Larvik.Dette har jeg ikke sjekket.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Dette er ikke så rett frem, da det var mange barn. Tror det er litt blanding her av forskjellige kull. Den som du har i ditt innlegg 5, med alle barna er sønn av Niels Christian Giede, (1773-1796), som er fra hans kull med Ragna Angel. Jeg er usikker på om han virkelig het Niels, men at det kun var Christian? Har sett begge deler brukt. I ditt innlegg 8 nevner du en dame, hennes navn skal være Ursula Cathrine (1777-1810), g m Hartvig David Duncan. Hun er også dtr av denne Giede (Niels?) Christian, med Ragna. Det er mange barn etter denne karen, og utenom de 10 fra 3. ekteskap så kjenner jeg til: Sophie Hedvig(1764-1832), Christian Frederik (1766-1790-91), Anna Christiane (1769-1794), Marie (1770-1829). I tillegg så skal det være en datter fra ett av disse ekteskapene som døde 3 dager gml. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er nok lett å gå seg vild her , med så mange etterkommere etter stort antall ekteskap.Om du ser på skiftene i Larvik, ser det ut til at det passer med den Ferdinand Christian Fabricius som er nevnt som 16 år , reise til China. 1762?Han er sønn av Laurentz Fabricius og det må være med 1. hustru, Sophiea Magdalena Brinch. andre hustru må være for ung til å være mor til Ferdinand.Her fant jeg en vielse på Strømsø , Drammen: LenkeKan hende skiftet etter Sophie kan gi svar på barnas navn?Jeg leter litt bedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jan Erling!Kan plassere Ferdinand C F og Sophie H G geografisk ?At Sophie Hedvig Giede (1764-1832) var datter av Provforv i Marinen/Kb havn Niels Christian Giede (1733-1796) finnes det antakelig en kilde for.Men det er påfallende at det 17.juli 1764 døpes ei SOPHIA HEDEVIG i St. Nicolaj i København med CHRISTIAN Giede og Maria Flor som foreldre. (FS-opplysning)Det er vel ikke utelukket at det er ”vår” Sophia Hedevig som er dåpsbarnet her ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Skal grave litt her i noen av de andre dok jeg har og så kommer jeg tilbake, blir vekk en 3-4 timer fra nettet. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant vielsen til Lauritz Fabricius og 1. hustru jomfru Sophie Magdalene Brinch i Strømsø kirkebøker Buskerud. Se vielse nr. 2. 1840: LenkeKan passe med alder på Ferdinand Christian . Synes også opplysningen om Sophie Hedvigs dåp, som Iver fant , er en mulighet.Skal se om jeg kan finne Ferdinands dåp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant vielsen til Lauritz Fabricius og 1. hustru jomfru Sophie Magdalene Brinch i Strømsø kirkebøker Buskerud. Se vielse nr. 2. 1740: LenkeKan passe med alder på Ferdinand Christian . Synes også opplysningen om Sophie Hedvigs dåp, som Iver fant , er en mulighet.Skal se om jeg kan finne Ferdinands dåp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Byfoged Lars Fabricius ; Laurvigen og jomfra Sophie Magdalene Brinch.Nå stemte lenken i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg mener det fremgår her et Ferdinad Christian Fabricius var sønn av Lars (lauritz) Fabricius og hustru Sophie M. Brinch? LenkeSophie døde rett før ektefellen . De giftet seg i 1740, og da passer alder på Ferdinand bra. Finner ikke hans fødsel i farten, kan ha vært i Drammen, eller Larvik. Men i Larvik finner jeg bare kronologiske lister i kirkebøkene fra den tiden. ( Litt tidkrevende leting)Får komme tilbake til saken senere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Innlegg 21: Du har nok rett, Gunn. Men jeg har en ørliten reservasjon vedr. Ferdinands opphav, hvor geografien (etterlyst i innlegg 13) spiller en viss rolle.Det er en Ferdinand Christian Fabritius (antakelig slektning) som er født i Odense omkring 1737 som bør sjekkes ut.Kanskje kildene til opplysningene i innlegg 1 kan bringe klarhet i dette.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Iver ! Kilden til mine opplysninger i innlegg 1 er: 'Opptegnelser om Slekten Parr og dens ætlinger', av Westye Parr Egeberg, Det Mallingske Boktrykkeri, Oslo 1957. Der er alle barn av Christian Giede og Ragna Angel listet, 10 stk i alt. Videre er det listet 4 barn fra Christians andre ekteskap, og som nr 2 på den listen er oppført Sophie Hedvig f 17 Jan 1764, d 13 Aug 1832, hun var gift 2 g. G 1 med Ferdinand Christian Fabricius, 2 g med Amond Richard Holtermann. Iflg samme kilde var Christian Giede sønn av Ladefoged Niels Paulsen og hustru Ane Nilsdtr Tostrup. Christian var f 1733, døpt 20 sep s å i Birkerød Sogn, død 3 Nov 1796 i Kb havn. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Sophie Hedvig - ble hun gift 2 ganger?Samtlige personer i husstandenPræstø, Tybjerg, Næstved Købstad, Nestved Kiøbstæd, Store Broegade 181, 249, FT-1801, B6472Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:Amund Richardt Holtermann 44 Gift Huusbonde Doctor Medicine og Land PhysicusSophie Hedevig Giedde 35 Gift hans KoneSophie Magdalene Fabricius 16 Ugift hendes DatterCathrine Maria Holtermann 11 Ugift Deres DatterChristian Ferdinand Holtermann 10 Ugift Deres SønUrsulla Beata Holtermann 9 Ugift Deres DatterAmundine Hedevig Holtermann 8 Ugift Deres DatterKnud Kort Holtermann 6 Ugift Deres Søn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Knut ! Dette ga svar på det siste jeg ønsket. Ja, damen var gift 2 ganger, og det ser en også i denne tellingen hvor Sophie Magdalene Fabricius er datter av 1. ekteskap. Dine opplysninger, sammen med de øvrige opplysninger under dette emnet, har gitt meg de svar jeg ønsket. Takk til alle for hjelp ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.